10 429 läst · 165 svar
10k läst
165 svar
Nybliven förälder - vilka är dina bästa tips/tricks/hacks!
Vänta ett år eller så till barnet börjar på dagis och ta ledigt och renovera hela dagarna i lugn och ro!SågspånPappspikEternit skrev:
Har funderat lite till! Har en 2,75-åring här hemma så det är väl hyfsat färska saker ändå.O Ossian K Olsson skrev:Se till att du och din partner är ”team baby” hur trötta ni än är, skäll inte på varandra utan accepterar att ni gör saker olika men ändå fråga varandra och andra om råd. Ha alltid nödmat i frysen som ni kan laga fort, tex pyttipanna, försök inte vara vakna hela tiden tillsammans utan sov i skift. Sen köp många små torklappar från Ikea.
[länk]
Lycka till!
Gällande köpande av saker
- Barnvagn(ink babyskydd), bilbarnstol, kläder och leksaker så har vi köpt nästan allt begagnat. Både pga ekonomi men också för att det är smidigt. Tex köpte vi klädpaket med massor av kläder från samma säljare där det fanns allt vi behövde för flera månader. Eller när jag hämtade en hel stor pappkasse med dinosaurier för 200 kr borta hos en granne. Barnet vet inte att det är begagnat utan blir otroligt glad ändå. Sen slits sällan kläder för så små, när han var några månader kunde man ta på en tröja på morgonen som passade men den var för liten på kvällen..
- Vi köpte tidigt en babybrezza, antagligen det bästa köpet någonsin. Använder den fortfarande till välling.
Sen en annan sak jag brukar råda om och det är att inte jämföra ert barn med andra. ”Min unge gick när han var xx månader” bla bla! Det ger bara en onödig stress. Vissa barn gör vissa saker ”tidigt” och vissa saker ”sent”. Det är inget fel på ett barn bara för att den inte kan gå exakt samtidigt som kompisens barn. Känns som att de som skryter mest utåt har mest problem hemma..
Samma sak med mätningarna på BVC första månaderna. Vår son bajade precis innan mätning tre vilket gjorde att hans kurva pekade kraftigt neråt och det blev panik… enligt BVC prognos skulle han väga negativt inom några månader och vi fick återkomma för en extra mätning. Självklart var det inga problem då.
Något jag ångrar jag inte gjorde var att skriva ner i en dagbok vecka för vecka vad som var nytt denna vecka och vad som är ”borta”. Det händer otroligt mycket i början.
Vi köpte ett renoveringsobjekt, och efter ett par månader upptäckte vi att sambon var på smällen. Jag var 30+ och hade mycket energi så under det halvåret hann jag göra mycket. Under mina 10 pappadagar lyckades jag kakla klart badrummet så vi kunde duscha/bada inne i huset…. Samtidigt prioriterades dottern, så det var då dottern sov eller sambon och hon var ute på äventyr.
Under pappaledigheten hann man inte göra mycket, ngn timme efter 20:00 kämpade jag på. Försökte ett par gånger att dra på mig snickarbyxorna då hon sov. Hade precis fått fram alla verktyg då hon vaknade, och då var det svårt att lyfta upp henne med snickarbyxorna på… 😀Så pappaledigheten byttes mot att hänga med andra föräldrar och barn.
Under pappaledigheten hann man inte göra mycket, ngn timme efter 20:00 kämpade jag på. Försökte ett par gånger att dra på mig snickarbyxorna då hon sov. Hade precis fått fram alla verktyg då hon vaknade, och då var det svårt att lyfta upp henne med snickarbyxorna på… 😀Så pappaledigheten byttes mot att hänga med andra föräldrar och barn.
Saker jag önskar någon med myndig stämma sagt till oss vid barn ett:
- Barn skriker. Mat eller sömn saknas, nästan alltid.
- Köp "inget". Utom barnvagn och babyskydd möjligtvis. Det kommer (oftast) tonvis med saker från alla möjliga..
- Även detta ska passera. Bra som dåligt. Nästa vecka är en ny fas/tand/bacill.
- Om möjligt undvik lära knodden exter som att somna vid bröstet, bara i rullande vagn eller liknande. Smidigt kortsiktigt men skapar bara merjobb i längden.
- Barn skriker. Mat eller sömn saknas, nästan alltid.
- Köp "inget". Utom barnvagn och babyskydd möjligtvis. Det kommer (oftast) tonvis med saker från alla möjliga..
- Även detta ska passera. Bra som dåligt. Nästa vecka är en ny fas/tand/bacill.
- Om möjligt undvik lära knodden exter som att somna vid bröstet, bara i rullande vagn eller liknande. Smidigt kortsiktigt men skapar bara merjobb i längden.
Koncentrera er på att "bara vara" tills ni landat och hittat en vardag. Inte försöka ha det som innan eller ha en massa besök av kreti och pleti. Om ni nu inte föredrar det.
Tänk att barn är det naturligaste som ett däggdjur kan få. Det som känns rätt är troligen rätt. Sitter i generna. Lita på er instinkt.
I framtiden, tänk att barn är en del av ERT liv, inte ert LIV. De finns med på era premisser. Det är dessutom inte farligt att ha långtråkigt eller att vara lite hungrig.😉🫠
Tänk att barn är det naturligaste som ett däggdjur kan få. Det som känns rätt är troligen rätt. Sitter i generna. Lita på er instinkt.
I framtiden, tänk att barn är en del av ERT liv, inte ert LIV. De finns med på era premisser. Det är dessutom inte farligt att ha långtråkigt eller att vara lite hungrig.😉🫠
Håller med, skriv ner allt, gör det som en rutin, t.ex. varje söndagseftermiddag och om något speciellt händer under dagen, skriv ner det.O Ossian K Olsson skrev:Har funderat lite till! Har en 2,75-åring här hemma så det är väl hyfsat färska saker ändå.
Gällande köpande av saker
- Barnvagn(ink babyskydd), bilbarnstol, kläder och leksaker så har vi köpt nästan allt begagnat. Både pga ekonomi men också för att det är smidigt. Tex köpte vi klädpaket med massor av kläder från samma säljare där det fanns allt vi behövde för flera månader. Eller när jag hämtade en hel stor pappkasse med dinosaurier för 200 kr borta hos en granne. Barnet vet inte att det är begagnat utan blir otroligt glad ändå. Sen slits sällan kläder för så små, när han var några månader kunde man ta på en tröja på morgonen som passade men den var för liten på kvällen..
- Vi köpte tidigt en babybrezza, antagligen det bästa köpet någonsin. Använder den fortfarande till välling.
Sen en annan sak jag brukar råda om och det är att inte jämföra ert barn med andra. ”Min unge gick när han var xx månader” bla bla! Det ger bara en onödig stress. Vissa barn gör vissa saker ”tidigt” och vissa saker ”sent”. Det är inget fel på ett barn bara för att den inte kan gå exakt samtidigt som kompisens barn. Känns som att de som skryter mest utåt har mest problem hemma..
Samma sak med mätningarna på BVC första månaderna. Vår son bajade precis innan mätning tre vilket gjorde att hans kurva pekade kraftigt neråt och det blev panik… enligt BVC prognos skulle han väga negativt inom några månader och vi fick återkomma för en extra mätning. Självklart var det inga problem då.
Något jag ångrar jag inte gjorde var att skriva ner i en dagbok vecka för vecka vad som var nytt denna vecka och vad som är ”borta”. Det händer otroligt mycket i början.
Man tror man minns, t.o.m. övertygad att man minns, det gör man inte! Det är så mycket runt omkring och det händer så mycket hela tiden, som småbarnsföräldrar så räcker aldrig tiden till.
Många bra tips i kommentarerna. Det finns många bra böcker, t.ex. knatteplock, tips på mat som man kan laga och som barnen kan äta. Det finns många små guldkorn på böcker. Hur gör barn, hur reagerar barn osv. I såna böcker får man bra tips men man ska veta att alla barn är olika så man får ha råden i bakhuvudet.Discoman skrev:
Hej!
Som trådstarten lyder har vi blivit med en liten bebis! För att överleva detta söker jag därför alla era bästa tips kring allt som gör livet enklare. Högt och lågt. Jag vet att det säkert finns andra forum för detta men min förhoppning är att ni tänker mer praktiskt och utanför boxen 💡
Mvh
Disco
Redigerat:
En grej jag kom att tänka på som vi gjorde. När barnet skall sova (när det blivit lite äldre) så lägger man det och har godnattstund. Sen går man därifrån. Sen får man upprepa tills dom somnat om dom gråter, men gå inte dit direkt (gör lite ont i hjärtat). Men efter ett tag lär dom sig att somna, och att sitta ”natta” flera timmar tycker iaf inte jag är bra för varken föräldrar eller barn….
Använd kondom nästa gång. Mitt enda tips.
Självklart menar jag inte allvar. Så vida man inte tycker ett barn är jobbigt. Då bör man skydda sig för att undvika fler.Larsa skrev:
Annars är nog mitt tips att köpa begagnat. Inte barn då, utan leksaker, kläder mm.
Jag kör tvärt om tips.M MatsBengtsson89 skrev:
Kör raskt ett syskon. Två eller fler täta är lite slitigt några år men sen sitter dom typ ihop och är självgående (undantaget när man får gå in som FN och NATO med blå hjälm och bombmattor för att lösa en konflikt om vem som ska ha den gula pennan)
Korrekt.13th Marine skrev:
TAKK = Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation.
Jag hade en kollega förut vars dotter var teckenspråkstolk och hennes man kunde också teckenspråk så deras barn kunde väldigt tidigt visa att de var hungriga, trötta etc, medan vi andra fått försöka tolka gråt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 446 inlägg
Jag, som har lite olika åldersskillnader i min barnaskara, skulle säga att det är snarast lättare än slitigare att ha två barn tätt. Det blir stora rationaliseringsvinster när man lyckas samköra deras sovtider, blöjbyten osv. Dessutom sysselsätter de varandra.O [old rusty] skrev:
(FN och NATO kan det stackars föräldraskapet få agera mellan syskon med åldersskillnad 3-4 år också, mera sällan när det skiljer 7+ år. Vilket kan vara ett alternativtips: Rejäl åldersskillnad mellan syskonen.)