5 921 läst · 77 svar
6k läst
77 svar
Nya modeller bergvärmepumpar 2024 - effektivare och miljösmartare men också dyrare
Notera vad du har för det ger förutsättningar den dagen pumpen behöver bytas, jag kollar väl två ggr/år och det ger även en indikation på om pumpen börjar få problem utan att den larmar. Skriver upp köldbärare in/ut och gångtider värmepump/varmvatten/tillskottsel. Brukar samtidigt kolla tempdiff på värmebärare att den ligger på 6-7 grader för vår pump.DennisCA skrev:
A AndersS skrev:Notera vad du har för det ger förutsättningar den dagen pumpen behöver bytas, jag kollar väl två ggr/år och det ger även en indikation på om pumpen börjar få problem utan att den larmar. Skriver upp köldbärare in/ut och gångtider värmepump/varmvatten/tillskottsel. Brukar samtidigt kolla tempdiff på värmebärare att den ligger på 6-7 grader för vår pump.
Hur tänker du att det skulle bli värre med en effektivare vp?DennisCA skrev:Det är "bra spolat" det går en vattenåder säkert här under och det ligger en stor backe, men de kalla dagarna blir det minusgrader i kylvätskan då pumpen varit igång. Så det är just på gränsen.
Tanken är att en effektivare men ändå klassad som en 6kW pump kan resultera i att hålet börjar frysa, så hur borde man gardera sig mot det. Om man måste gå ner i storlek på pumpen, eller om man kan justera programmet hur det körs.
Jag hoppas nu den här pumpen lever länge, 25 år eller så.
Liknande trådar
-
Någon som har LGs kylskåp nyare modeller med linjär kompressor?
Vitvaror -
Köpt begagnat (nya i kartonger) men har jag fått fel modeller?
Värmepumpar -
Hur mycket bättre är nya bergvärmepumpar?
Värmepumpar -
Elko plus vägguttag nya modeller? Utan skruv eller snabbplint
El -
Nya modeller på Robomow?
Robotgräsklippare