DennisCA DennisCA skrev:
Kommer inte ihåg just nu, minnet säger typ 0 till -1 grad på inkommande och -4 kanske på returen som värst. Men får hålla koll då det blir kallare. Än så länge har vintern varit mild.
Notera vad du har för det ger förutsättningar den dagen pumpen behöver bytas, jag kollar väl två ggr/år och det ger även en indikation på om pumpen börjar få problem utan att den larmar. Skriver upp köldbärare in/ut och gångtider värmepump/varmvatten/tillskottsel. Brukar samtidigt kolla tempdiff på värmebärare att den ligger på 6-7 grader för vår pump.

A AndersS skrev:
Notera vad du har för det ger förutsättningar den dagen pumpen behöver bytas, jag kollar väl två ggr/år och det ger även en indikation på om pumpen börjar få problem utan att den larmar. Skriver upp köldbärare in/ut och gångtider värmepump/varmvatten/tillskottsel. Brukar samtidigt kolla tempdiff på värmebärare att den ligger på 6-7 grader för vår pump.

DennisCA DennisCA skrev:
Det är "bra spolat" det går en vattenåder säkert här under och det ligger en stor backe, men de kalla dagarna blir det minusgrader i kylvätskan då pumpen varit igång. Så det är just på gränsen.

Tanken är att en effektivare men ändå klassad som en 6kW pump kan resultera i att hålet börjar frysa, så hur borde man gardera sig mot det. Om man måste gå ner i storlek på pumpen, eller om man kan justera programmet hur det körs.

Jag hoppas nu den här pumpen lever länge, 25 år eller så.
Hur tänker du att det skulle bli värre med en effektivare vp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.