Ulltand Ulltand skrev:
Det finns väldigt många äldre hus med radiatorsystem dimensionerad för 80 C i framledning. Det är just därför ett system som klarar typ den temperaturen skulle vara ett väldig stor steg i utvecklingen.

Som jag läste i artikeln skulle dessa nya värmepumpar vara mer lämpade för befintliga värmesystemsystem. Oklart på vilket sätt eller hur mycket?
Det är en dålig ide med tanke på naturlagarna. Bättre o billigare att uppgradera värmeavgivande yta. Tex så kan man kasta ut de tunnaste o minsta radiatorerna, och flytta dem som sitter i större rum till de rum där det satt smått.
Sedan behöver man bara nyanskaffa ordentliga radiatiorer eller lägga golvvärme i de största /sämst isolerade rummen. Detta kostar en bråkdel av de fantasisummor man sett för att installera vattenburen värme från början tex.

Redigerat:
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Är lite förvånad över påståendet att nya värmepumpar kan göra att det befintliga borrhålet inte räcker till. Huset kommer väl inte få ett större värmeeffektbehov bara för att pumpen byts ut? Har den högre COP är det väl bara att ta en med mindre motoreffekt (vilket rimligtvis borde vara billigare)?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Är lite förvånad över påståendet att nya värmepumpar kan göra att det befintliga borrhålet inte räcker till. Huset kommer väl inte få ett större värmeeffektbehov bara för att pumpen byts ut? Har den högre COP är det väl bara att ta en med mindre motoreffekt (vilket rimligtvis borde vara billigare)?
Det brukar gå att lösa men varje fastighet är unik/ägare. Hur mycket tillskottsel förbrukas (elpriset har blivit högre), vad har man idag för temperatur på köldbärare, kanske har det blivit ägarbyte med andra förutsättningar, osv.
Många tar in offert/er och kanske får man något som kan ge mera effekt, ofta variabelt, med bättre COP och det låter ju bra, men har inte kunskap/intresse hur det påverkas av vad borrhålet kan ge eller påverkar borrhålets temperatur. Min gamla tes av 80-20% regeln säger då att 20% ha den kunskapen/intresset.

P Pettman skrev:
Ska du kunna dra nytta av en effektivare värmepump så betyder det att mer värme måste hämtas från borran och mindre från elnätet. Hålet blir då avseväet kallare och mindre energi kan plockas där än vad som var tänkt. Så COP blir lägre än vad man räknat med.

Och alla med äldre bvp som inte har några "loggfunktioner" till extern utrustning bör ta sig tid att notera temperatur på köldbärare för vintersäsong, under köldperiod och efter vintern. När pumpen går sönder och dags för byte vet man förutsättningar för borrhålet. Och även notera tillskotsel som förbrukas varje år.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B
P Pettman skrev:
Grannen hade 80m på sitt borrhål. Så när det var läge att byta pumpen så insåg de ju att den gamla pumpen var både ineffektiv och grymt underdimensionerad iförhållande till huset.

Blev LVVP istället för att kompletteringsborra gamla borrhålet och sätta in en rätt dimensionerad värmepump med bra verkningsgrad.

(Personligen hade jag gjort en liten jordslinga få han har bra mark för det för att fortsätta med bergvärme).

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och alla med äldre bvp som inte har några "loggfunktioner" till extern utrustning bör ta sig tid att notera temperatur på köldbärare för vintersäsong, under köldperiod och efter vintern. När pumpen går sönder och dags för byte vet man förutsättningar för borrhålet. Och även notera tillskotsel som förbrukas varje år.
Mkt bra råd. Och så lätt att följa.

K karlmb skrev:
Ska du kunna dra nytta av en effektivare värmepump så betyder det att mer värme måste hämtas från borran och mindre från elnätet. Hålet blir då avseväet kallare och mindre energi kan plockas där än vad som var tänkt. Så COP blir lägre än vad man räknat med.
Nej det stämmer inte. Du drar nytta av en effektivare värmepump genom att du tillför mindre elenergi till kompressorn men får ut samma värmeffekt

Redigerat:
  • Gilla
Pettman
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det stämmer inte. Du drar nytta av en effektivare värmepump genom att du tillför mindre elenergi till kompressorn men får ut samma värmeffekt
Högre COP svarar ju mot mindre andel el i värmen som kommer ut men går man från fyra till sju gånger elen på pumpen blir det typ 14% mer ur hålet vilket borde vara inom felmarginalen om hålet var rätt dimensionerat från början.

Ulltand Ulltand skrev:
Nja, köper man man en ny dyr bvp så vill man troligen köra den mindre på eltillskott, den är ju både efektivare och troligen lite högre avgiven effekt. Så i praktiken så kyler man oftast hålet mer. Sen kan man ha tur och råka ha ett hål som genomströmmas av grundvatten tex , och då händer inget alls nästan med inkommande brine temp.

Eller kan fungera med någon grad lägre från från borrhålet (inom acceptabel nivå), lite sämre verkningsgrad men ska jämföras mot kostnad för att borra nytt hål eller komplettera.
Vi brukar ligga på runt 3-4 grader från borrhålet i oktober, med kortare gångtider, för att senare gå ned till 0-1 grader när pumpen går som mest, diffen brukar ligga på 3 grader. Så någon grad sänkning under vintern kan accepteras, min syn på det, visst det är inte det optimala men ska ställas mot kostnad för att borra.

Vår jordvärmepump fyller 25 år nu och det kanske börjar bli dags att se ut en ersättare. Den vi har är en Nibe 1210-7 och jordvärmeslangen är två slingor på 250m vardera. På våren är kb-f runt minus 2 - 3 grader och årligen drar den här pumpen 6000 kwh. Jag känner inget behov av att styra med app eller ha internet uppkoppling för den, ja egentligen uppfyller den pump jag har nu allt jag kräver, så vad ska jag satsa på för pump tro?

Ett dilemma är att den vvs-firma jag normalt anlitar och som jag har stort förtroende för installerar endast IVT så ska jag fortsätta med Nibe måste jag anlita någon annan?

A AndersS skrev:
Eller kan fungera med någon grad lägre från från borrhålet (inom acceptabel nivå), lite sämre verkningsgrad men ska jämföras mot kostnad för att borra nytt hål eller komplettera.
Vi brukar ligga på runt 3-4 grader från borrhålet i oktober, med kortare gångtider, för att senare gå ned till 0-1 grader när pumpen går som mest, diffen brukar ligga på 3 grader. Så någon grad sänkning under vintern kan accepteras, min syn på det, visst det är inte det optimala men ska ställas mot kostnad för att borra.
Visst. Någon grad lägre är ju oftast acceptabelt. Synd bara att man tänkte så snålt på 00-talet och senare tom.

K karlmb skrev:
Visst. Någon grad lägre är ju oftast acceptabelt. Synd bara att man tänkte så snålt på 00-talet och senare tom.
Det var andra tider när vi fick installerat i januari 2000 och idag nya med utvecklad teknik och energipriser. Men vi har ju under de här åren ändå sparat en hel del.😃
Så kan en ny bvp fungera under samma förutsättningar, inte det mest optimala men acceptabelt, är jag nöjd. Har lite svårt att förstå de som blir "väldigt oroliga" så fort det blir några timmar tillskottsel .😉

K karlmb skrev:
Nja, köper man man en ny dyr bvp så vill man troligen köra den mindre på eltillskott, den är ju både efektivare och troligen lite högre avgiven effekt. Så i praktiken så kyler man oftast hålet mer. Sen kan man ha tur och råka ha ett hål som genomströmmas av grundvatten tex , och då händer inget alls nästan med inkommande brine temp.
Nej effekten är av vad huset behöver och för att dumpa den resulterande mängen kyla i berget behövs ett antal meter borrhål. Berget bryr sig inte om vilket cop du har.

Men med bättre coop får du den effekt du behöver till en lägre energiförbrukning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.