Eftersom ett flertal inlägg i denna tråd inte har nått upp till de minimikrav på hövlighet, vårdat språk och respekt för andra forumanvändare som ställs i forumets diskussionsregler har jag känt mig tvungen att radera och redigera ett antal inlägg. Förutom denna åtgärd så uppmanar jag också alla forumanvändare, gamla som nya, att läsa forumets diskussionsregler. De finns här: http://www.byggahus.se/forum/regler/74868-diskussionsregler.html

Ha gärna åsikter. Diskutera gärna. Men visa respekt för att det kan finnas olika synsätt, och att det automatiskt inte är ditt eget som är rätt - om ens något synsätt kan sägas vara mer eller mindre rätt i en fråga av denna typ.

/Moderator
 
Binesh skrev:
Det är populärt och hoppa på bakåtsträvare men johanzz har en poäng. Varför ska den lysa hela tiden, mitt på dagen under solen, 30 grader. Det känns självklart att möjligheten att stänga av ska finnas men nix.
Man tänker ibland på hur många skruvar till man skulle kunna dra om det inte var för lampan.. 2-3? Försumbart kanske men ganska ofta händer det att det är just 2 skruvar kvar och batteriet tar slut.
Men om jag fick välja med eller utan lampa blir det lampa alla dagar i veckan då fördelarna faktiskt överväger nackdelarna. När man väl behöver extra belysning i svåråtkomliga områden så är den ovärderlig. Man slipper avbryta arbetet för att hämta en ficklampa.

Och jag förstår johanzz, det är lite black&decker-aktig att ha sådana lull-lull men just lampa är mycket användbar i vissa situationer och bör inte behandlas som B&D´s gel-tech och annat påhitt.

Enda anledningen till att det inte funnits lampa på tidigare maskiner från seriösa tillverkare beror det på att det inte fanns energisnåla lampor. LED har funnits ett tag men det är först nu den är tillräckligt utvecklad för att tillämpa den i krävande applikationer. Så det är ett naturligt steg i utvecklingen att ha lampor som knappt äter batteri.

Jag har verktyg från Makitas LXT serie och alla har begåvats med LED. Det är bara på cirkelsågen som jag tycker det är värdelös med lampa då man aldrig arbetar med den i svåråtkomliga ställen och dessutom siktar den inte på arbetsstycket direkt. Fördelen med lampa hos de övriga verktyg är uppenbar, inte minst tigersågen.
Javisst måste en lampa vara bra - nu har ju festool kommit med det: http://www.tool-home.com/products/catalog/product_info.php/cPath/980_999/products_id/17109 ...låt vara att den ser väldigt klumpig ut och bara funkar när man har centrotec-chucken...
 
Daniel_N skrev:
Javisst måste en lampa vara bra - nu har ju festool kommit med det: [länk] ...låt vara att den ser väldigt klumpig ut och bara funkar när man har centrotec-chucken...
Kul att se att Festool har en lösning, man är inte först och inte heller bäst. Det ska väl hända någon gång!

Konstigt att Bosch GOP (multiverktyg) inte har en lampa. Den kommer säkert att användas i skrymslen där man vill sätta snittet på ett exakt ställe!
 
johanzz
Då finns det bättre lämpad arbetsbelysning att tillgå.
Jag har aldrig använt en inbyggd lampa på något verktyg någonsin utan använder riktig arbetsbelysning och har inte problem med vare sig köksmontering eller mörka utrymmen.

Synd att det inte finns av och på knapp så tillfredställer man ju allas behov då det verkar finnas lika många som vill ha lampa som det finns dom som inte vill ha lampa.
 
Nimajneb skrev:
Binesh:

till tigersågen måste den vara kanon men är det starkare lysdioder där eller är det samma som för en fjuttdragare?
Fjuttdragare vet jag inte men den tycks vara lika stark som på slagskruvdragaren. Men det verkar som om slagskruvdragaren har bara 1 LED som tycks vara starkare än tigersågen som har 2 tätt inpå varandra. Men de två tillsammans på tigersågen ger lika mycket ljus som slagskruvdragaren så en ren gissning är att tigersågen utsätts för våld och därför begåvats den med dubbla LED ifall ena ger upp.
 
Binesh skrev:
Fjuttdragare vet jag inte men den tycks vara lika stark som på slagskruvdragaren. Men det verkar som om slagskruvdragaren har bara 1 LED som tycks vara starkare än tigersågen som har 2 tätt inpå varandra. Men de två tillsammans på tigersågen ger lika mycket ljus som slagskruvdragaren så en ren gissning är att tigersågen utsätts för våld och därför begåvats den med dubbla LED ifall ena ger upp.
Men enligt dig så räcker dom till som "nödbelysning" och jag tolkar dig rätt.
 
Ja de ersätter inte arbetsbelysning direkt. Men det vore ren slöseri att ha arbetsbelysning överallt så ibland hamnar man i mörka utrymmen och då är det skönt med dessa lampor...
 
Läcker. Var lite av en blandning av förra modellen och aeg bs12c, dvs lite knubbigare och kortare.
 
FredrikR skrev:
Ny modell av Bosch GSR10,8-2-Li Professional
Verkar inte finnas med på www.bosch-pt.se än.
Den finns med i Boschs senaste svenska hantverkarblad i tryckt form (nr 1, 2010), så den dyker nog upp när som helst. Känns f.ö. väldigt 1900-tal att först få ta del av nyheter tryckt på papper... :rolleyes:

Priset som nämns är 1.895:- för maskin + 2 batterier + L-Boxx (Boschs nya svar på Systainern - fast inkompatibel med den förstås...). Finns även som naken maskin för 1.295:-. Priser ex moms.
 
bygga_bo skrev:
Den finns med i Boschs senaste svenska hantverkarblad i tryckt form (nr 1, 2010), så den dyker nog upp när som helst. Känns f.ö. väldigt 1900-tal att först få ta del av nyheter tryckt på papper... :rolleyes:

Priset som nämns är 1.895:- för maskin + 2 batterier + L-Boxx (Boschs nya svar på Systainern - fast inkompatibel med den förstås...). Finns även som naken maskin för 1.295:-. Priser ex moms.
Du råkar inte ha sett om den finns att läsa digitalt nånstans? :)
Eller om det stod nåt i den om en 'ny' bordssåg?
 
Bara plus:
starkare
högre varv på 2:a växeln
kortare
batteriladdningsindikering

:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.