Springare skrev:
Skriv gärna när du testat att borra med den :)
Nu har jag borrat med den oxå !!

Med bra resultat::)

1st 85mm hål med dosfräs/borr i 16mm MDF

4st 10mm hål i ett par 2mm plåtar

Funkar bra !!

Jaha då blir det till att köpa en då och lampan i samma serie :(

Springare skrev:
Jaha då blir det till att köpa en då och lampan i samma serie :(
Det är väll inget att vara ledsen över heller :D

Springare skrev:
Skriv gärna när du testat att borra med den :)
Har också köpt (1595 SEK - de hade ett berg) en i Norrköping och testat. Jag är MYCKET nöjd än så länge. Lätt att ställa in, förvånansvärt bra med lampan, stark, bekväm, liten, you name it. Bra köp känns det som. Enda nackdelen var väl att bithållaren inte är magnetisk, men de gjorde inte mig någo eftersom jag ändå hade en sådan liggandes.

/Boro 10

Jag står i valet mellan 10,8 V-LI2 (för 1595 kr) eller nya gröna Bosch Uneo 14,4V (för 1399 kr), hoppas ni kan hjälpa mig närmare ett beslut.

Jag bor i en villa, har inga betongväggar, håller inte på att snickra och bygga jättemycket, men en del skruvande och borrande blir det, då mest i gipsskivor och träreglar. Målet är att ha en enda maskin som grejar både skruvande och borrande (tyngre borrande så lånar jag grannens starkare borrmaskin).

Uneon var jag inne på först, då den ser ut att vara liten men ändå grejar tvåhandsfattning för när man ska precisionsborra. Sedan kombinerat med multimaskinen PMF180.
Men nu ser jag att det finns en blå multimaskin (GOP 10,8 V-LI) där jag kan ha gemensamma batterier till skruvdragare och multimaskin om jag väljer GSR 10,8 V-LI2 (och ficklampan blir ju lockande att köpa också). Samtidigt springer kostnaden för den multimaskinen iväg med 1000-1500 kr till jämfört med den sladdburna gröna.

Kort och gott - om man väger in funktionalitet, smidighet, pris, kvalitet etc - ska min lilla maskinpark bestå av en Bosch Uneo + Bosch PMF180e eller en Bosch gsR 10,8 V-LI2 + Bosch GOP 10,8 V-LI?

Ska man bara ha en skruvdragare och ska skruva/borra i gips/trä så är LI2 perfekt. Lätt, stark 2 batterier och BLÅ dvs bra kvalitet :)
Köpte min i onsdags och jag kan varmt rekommendera den.

/Springare

Redigerat:
Var och klämde idag på Li2 idag på k-rauta och tyckte att den kändes betydligt klumpigare än min vanliga GSR (Första modellen) som jag har i yrket. Dock är det betydligt behändigare med snabbshuck, högre varv och högre vridmoment. Kan denna nya modell ersätta en vanlig skruvdragare (Har idag en panasonic med liknande vridmoment)? Den gamla modellen duger bara till att dra skruvar med, men orkar den nya borra som en "riktig" skruvdragare? Kör ibland 70/80mm dosfräs också. Måste man behålla den gamla maskinen eller kan jag slänga den på¨tippen?

Och var kan man köpa tillhörande lampa ? På K-rauta i Malmö hade dom inga iaf.

Redigerat:
Osäker på vilken lampa du menar men den har en inbyggd liten lampa som lyser på skruven. Jag tyckte det lät lite fånigt men nedrans vad bra det är! Maskinen i sig är lika stark som min 10 år gamla nätdrivna slagborr från Bosch. När gsr:en storknade precis på slutet av en 4-5X100 mms skruv som skulle genom en regel och ner i ett grangolv, gjorde slagbooren det också! Den går finfint att borra med också. Jag är fortfarande mkt nöjd!

/Boro10

FredrikR skrev:
Tror Bloink menar denna:

[bild]

Bosch GLI 10,8V-LI
Vad kan man köpa den billigast?

Boro10 skrev:
Osäker på vilken lampa du menar men den har en inbyggd liten lampa som lyser på skruven. Jag tyckte det lät lite fånigt men nedrans vad bra det är! Maskinen i sig är lika stark som min 10 år gamla nätdrivna slagborr från Bosch. När gsr:en storknade precis på slutet av en 4-5X100 mms skruv som skulle genom en regel och ner i ett grangolv, gjorde slagbooren det också! Den går finfint att borra med också. Jag är fortfarande mkt nöjd!

/Boro10
Skönt att höra, känner mig mer och mer övertygad, får väl åka iväg och shoppa i veckan.
Och kan hålla med om att belysningen på skruvdragaren är guld värd.

FredrikR - ja, det är den lampan jag menar. Vad kostar den i butik och var kan man köpa den?

Bloink skrev:
FredrikR - ja, det är den lampan jag menar. Vad kostar den i butik och var kan man köpa den?
Jag har sett den säljas för ca 400:- på nätet, men tyvärr minns jag inte var...

Den lösa lampan är väldigt bra. Lyser starkt och länge på en laddning. Har sett att man får med den på köpet många gånger, så det kan man ju hålla utkik efter om man inte har skruvdragaren men ska köpa den.

Kollade på systainerpaketen nu. Mitt problem är att jag egentligen inte känner att jag behöver själva skruvdragaren, men väl vinkeldragaren, slagskruvdragaren och eventuellt multin, men vilket paket man än tittar på så får man med den. Förslag?

Såg ett erbjudande i våras på en engelska sida där man fick de tre dragarna och två batterier till ett riktigt bra pris. Det skulle ju kunna vara nåt kanske.

Mr Handyman skrev:
Kollade på systainerpaketen nu. Mitt problem är att jag egentligen inte känner att jag behöver själva skruvdragaren, men väl vinkeldragaren, slagskruvdragaren och eventuellt multin, men vilket paket man än tittar på så får man med den. Förslag?
Var har du sett det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.