foppa72 skrev:
Motorbroms är det, något som inte står i spec:ar jag läst om maskinen.
På tal om spec:ar...

Hur mycket är:

Torque -- 1,000 in-lbs" i Nm?
Tool Length -- 6.5" i mm?
Weight -- 1.8 lbs i gram?

Jag har sökt på wikipedia efter sådana enhet... Hittade litegrann men det hela är så rörigt *usch för amerikanska/brittiska fjantmått*

En annan sak, eftersom det inte står någonting om den här maskinen på milwaukees hemsida så
vet jag inte riktigt vad jag ska tro på... Milwaukees varvtal som i vissa sidor uppges vara 500 varv/min och i andra sidor står det till och med 1400 varv/min, Se här!

Och en fråga till... Vad jag förstått så är den slagskruvdragare?
 
1000 in-lbs" -> 113Nm
6,5" ->816,5g
1.8lbs -> 816,5g


Länk till skaplig sida nedan:
http://www.convert-me.com/en/convert/torque
(du kan ändra konverteringsområde i pulldown menyn nästan högst upp på sidan)
 
Följderna av en gammal snowboardolycka gör att jag inte kan dra skruvar med höger hand.
Denna lilla skruvdragare står för allt mitt skruvande och det är en hel del i mitt jobb. Små smidiga dragningar även på plint.
Kanonsmidigmaskin, tänk bara på att köpa den modellen med motorbroms.
Utan broms: Magnet håller fast bitset. Med broms: mekanisk hylsa håller fast bitset.
 
JanneT5 skrev:
Följderna av en gammal snowboardolycka gör att jag inte kan dra skruvar med höger hand.
Denna lilla skruvdragare står för allt mitt skruvande och det är en hel del i mitt jobb. Små smidiga dragningar även på plint.
Kanonsmidigmaskin, tänk bara på att köpa den modellen med motorbroms.
Utan broms: Magnet håller fast bitset. Med broms: mekanisk hylsa håller fast bitset.
Kommer 'nya' och 'gamla' GSRn säljes parallellt menar du?
Jag trodde nya, med det förbättrade bitsfästet ersatte den första modellen!? :)
 
FredrikR skrev:
Länk till skaplig sida nedan:
[länk]
Tackar! En sån sida har jag letat efter rätt länge :)
 
Binesh skrev:
På tal om spec:ar...

En annan sak, eftersom det inte står någonting om den här maskinen på milwaukees hemsida så
vet jag inte riktigt vad jag ska tro på... Milwaukees varvtal som i vissa sidor uppges vara 500 varv/min och i andra sidor står det till och med 1400 varv/min, Se här!

Och en fråga till... Vad jag förstått så är den slagskruvdragare?
Milwaukeens microdriller har inte slag. Varvtalet kan jag inte kolla nu eftersom jag inte är hemma hos min maskin. Den väger mycket riktigt drygt 800g, vilket gör den mycket smidig. Försökte garantiregistrera den i sverige men det gick inte, modellen finns inte över huvud taget i sverige/europa.
 
foppa72 skrev:
Försökte garantiregistrera den i sverige men det gick inte, modellen finns inte över huvud taget i sverige/europa.
Det här fick mig att kolla den amerikanska sidan istället för den internationella sidan som jag kollade först, och mycket riktigt fanns den raringen där...
Länk till Amerikanska sidan

Där står det 500 varv/min.
 
FredrikR skrev:
1000 in-lbs" -> 113Nm
Jag blir imponerad... Har den verkligen hela 113 Nm? Och det utan slag?
Vilken annan skruvdragare utan slag har... ens hälften? Makitas värstningar har typ 63 Nm.
Slagskruvdragare brukar i regel ha högre vridmoment men den här är ju ren skruvdragare...

Edit
Jag såg nu att det inte var 1000 in-lbs utan 100... Det förklarar saken. Den borde alltså ha 11,3 i vridmoment.
 
Binesh skrev:
På tal om spec:ar...

Hur mycket är:

Torque -- 1,000 in-lbs" i Nm?
Tool Length -- 6.5" i mm?
Weight -- 1.8 lbs i gram?
Som vanligt räddar Google dagen! Google calculator är helt fantastisk och levererar följande:

Torque -- 1,000 in-lbs" i Nm

Tool Length -- 6.5" i mm

Weight -- 1.8 lbs i gram

Testa den med nåt svårt och bli förvånad! Den fixar det mesta och hjälper mig varje gång. :)
 
Har en milwaukee c12d och köpte den i första hand att skruva kortlingar med (cc30) en kort o smidig maskin. Styrkan är faktiskt riktigt bra, inga problem att dra 5*90 skruv med den . Använder den faktiskt oftare än min blåa bosch 12v.
Rekommenderas, ett alternativ finns från AEG med chuck istället, har dock inte testat den.
 
Bosch har ju kommit med en 10,8V V2-Li med riktig chuck nu också. :)
 
Har köpt den nya 10,8v v2-li. Har inte använt den än mer än att testat den lite. Behövde egentligen inte den men svår att motstå när jag väl höll i den.

Jaha då var man uppe i elva olika skruvdragare av olika modeller.

2 st Bosch 10,8v fjuttdragare GSR. En som används när jag tar bort toastolar.(filmar rör) Den andra fär småjobb. Smidiga små rackare
1 st Bosch 10,8v slagskruvdragare GDR. Används om det är lite större skruvar men vill ändå ha en smidig maskin.
1 st 10,8v v2-li GSR. Kändes som den passade bra in i resten. Kan vara smidig att använda vid mindre borr och skruvjobb men annars rätt onödig.
1 st Hitachi 14,4 v borr/skruvdragare DS14DL. Första jag köpte till firman. Mkt bra maskin. Anledningen till jag inte fortsatte köpa hitachi var att jag har importerat från usa och urvalet till makita är större. Har ärligt talat inget större behov för den men bra backupmaskin plus att den har nostalgivärde.
1st Makita 18v slagborr/skruvdragar BHP452. Fick med i kombisats. Är inte riktigt glad för slagborrfunktionen. Annars en mycket bra maskin
1 st Makita18 v borr/skruvdragare BDF451.Makitas stora skruvdragare. Kraftfull när behov finns för större borrningar.
1 st Makita18 v Slagskruvdragare BTD 140. Används när jag skruvar. Har nästan helt slutat använda borrmaskinerna som skruvdragare.
1 st Makita18 v Slagskruvdragare BTD 141. Se ovan
1 st Makita18 v Mutterdragare BTW251. Används för franska och stora skruv med sexkantskalle.
1 st Makita18 v Mutterdragare BTW450. Används till att öppna renluckor med. Kan även användas för franska när man skall använda plugg. Försiktighet krävs då det är väldigt lätt att dra av skruvarna
 
Redigerat:
Lobo69 skrev:
Har köpt den nya 10,8v v2-li. Har inte använt den än mer än att testat den lite. Behövde egentligen inte den men svår att motstå när jag väl höll i den.

Jaha då var man uppe i elva olika skruvdragare av olika modeller.
:D:D

Låt oss gärna veta hur du gillar den, ser lockande ut.
 
Vet inte vad jag skall säga. Har inte använt den i "skarpt" läge. Bara testat att borra lite och även skruva lite med. Känns gedigen och stark för sin storlek. Var inga problem med vare sig 4,5 mm skruvar eller att borra 10 mm hål i furu. Fick med träborrsats, hss-borrsats samt bitssats. Trevligt men bitshållarens skaft var snett. Minus.
Tycker om denna serie av verktyg som bosch har släppt. Känns som man får valuta för pengarna. Tror att man med dessa tre modeller skulle komma långt om man skulle bygga ett hus.
Köpte även den nya ficklampan. Kan jag verkligen rekommendera om ni har något verktyg i serien. Otroligt bra ljuse och känns kanon.
Är torsk på skruvdragare och ficklampor
 
Redigerat:
Köpte den "gamla" GSR 10,8V på Beijer igår, nedsatt till 999kr. Spontanköp och jag vet inte ens om den är bra....suck ibland kan man inte motstå saker.
Men två batterier och väska. Laddar till 70% på en kvart och fullt på en halvtimme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.