15 534 läst · 341 svar
16k läst
341 svar
Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare
Modellen beskriver vad som sker när en person säljer solel, dvs den som köper får betala skatt och moms.S STB skrev:
Du hade någon annan konstig teori och babblade om lågstadiet…
Inte? Hur ser beräkningarna ut för dessa presumtiva kostnader?N niXta1 skrev:
Det var intressant att höra (läsa). Vad beror det på?N niXta1 skrev:
Det är väl ändå ganska rimligt att all verksamhet som är på något sätt belastande på samhället betalar för det?N niXta1 skrev:
Ja, alla måste införa effekttariffer, men modellen varierar. Många har bara på dagtid (6-22 exempelvis), vardagar på vintern...P pmd skrev:Det tycks vara svårt att via webben ta reda på vilka planer "mitt" elnätbolag har för effektavgift (eller om det ens har sådana planer). Jag bor på landet i just den typ av blandad bebyggelse du beskriver (modulo att det inte finns så värst många industrier) så elnätbolaget kanske tycker att läget är gott och att inga effektavgifter behövs?
Men är det inte så att alla nätbolag måste införa effektavgifter senast 2027?
...Göteborg energi har alla dygnets timmar, alla årets dagar...
I Göteborgs-Posten så har ju Göteborg Energi förklarat att så låg laddström som möjligt så många timmar som möjligt efter middagen (och varje dag) är den optimala modellen...P pmd skrev:
Ja ibland så händer det att svenskproducerad solel konsumeras i Danmark och ibland händer det att Danskproducerad solel konsumeras i Sverige.pacman42 skrev:
Men det är bra att du förstått att svensk producerad solel som konsumeras i Sverige inte är en förlust för staten. Detta var ju ditt främsta argument att 60 öringen skulle tas bort. Argumentet är nedskjutet!
Kostnadsminskningarna för förnybar energi överstiger ofta eventuella ökade stabiliseringskostnader. Därför är det inte självklart att intermittent elproduktion ökar nätkostnaderna totalt sett.S STB skrev:Grundfelet i din beräkning är att skatt tas ut för konsumerad el, inte producerad.
En tråkig detalj är att den stora andelen intermittent el har drivit upp kostnaden för nätstabiliserande åtgärder. SVK betalar alltså för att konsumenter och producenter skall öka eller minska beroende på situationen. För några år sedan betalade de långt under 1 miljard. 2023 var det 6 miljarder. För 2024 är det budgeterat 8 miljarder.
Vi kanske ska definiera vad som är ut och vad som är in?N niXta1 skrev:
Jag räknar in för den energi som levereras till mitt hus, och ut som den energi som jag levererar till elnätet.
Om du har andra definitioner så förklarar det kanske det semantiska sammanbrottet som vi är på väg att drabbas av …
Njae, elmarknaden är på sätt och vis avreglerad i konsumtionsledet, men knappast i produktionsledet.N niXta1 skrev:
Jag håller mig till dagens situation. Att kärnkraften blev rejält utbyggd i Sverige på 1970- och 1980-talen har givetvis med statens ambitioner att göra. En del av dessa ambitioner hade med kärnvapen att göra, men det blev pyspunka på det så småningom.N niXta1 skrev:
De senaste cirka tjugo-trettio åren har dock regleringen i produktionsledet, specifikt när det gäller kärnkraft, dock varit ganska hård. Eventuellt lättar det nu, men det är lite oroande att pendeln tycks svänga hårt åt andra hållet, med statligt subventionerad kärnkraft.
Va? Nej! Jag hävdar fortfarande att ditt excel-ark är fel. Du kan inte öka andelen timmar som du tar ut skatt på om inte förbrukningen samtidigt ökar. Om du exporterar elen så betalas inte svensk skatt på den elen. Det är den el som förbrukas i Sverige som man betalar skatt i Sverige för. Ökar du produktionen med bidrag så exporterar du (eller låter bli att importera) den ökade mängden el.Excel skrev:Ja ibland så händer det att svenskproducerad solel konsumeras i Danmark och ibland händer det att Danskproducerad solel konsumeras i Sverige.
Men det är bra att du förstått att svensk producerad solel som konsumeras i Sverige inte är en förlust för staten. Detta var ju ditt främsta argument att 60 öringen skulle tas bort. Argumentet är nedskjutet!
Varifrån kommer påstående om elnätet som ett batteri? Dvs vem har hävdat det offentligt utan att bli utskrattad?M Martin Lundmark skrev:
Så argumentet är nu att 60-öringen ska tas bort eftersom all solel exporteras? Det bästa vore naturligtvis att låta danskarna producera subventionerad solel som svenskarna får betala skatt för.😀pacman42 skrev:Va? Nej! Jag hävdar fortfarande att ditt excel-ark är fel. Du kan inte öka andelen timmar som du tar ut skatt på om inte förbrukningen samtidigt ökar. Om du exporterar elen så betalas inte svensk skatt på den elen. Det är den el som förbrukas i Sverige som man betalar skatt i Sverige för. Ökar du produktionen med bidrag så exporterar du (eller låter bli att importera) den ökade mängden el.
Har du tagit höjd för SVKs flashalsintäkter för den exporterade solelen?
Redigerat: