Excel
S STB skrev:
Det jag menar är att din beräkning var felaktig eftersom nuvarande elskatt beskattar konsumerad el, inte producerad el. Vi diskuterade bara skatterna på konsumerad el. Jag uttryckte inte några åsikter om skatterna.
Modellen beskriver vad som sker när en person säljer solel, dvs den som köper får betala skatt och moms.

Du hade någon annan konstig teori och babblade om lågstadiet…

P
taxationistheft taxationistheft skrev:
Nej. Du får endast skatteavdrag/kvittning med upp till så mycket du betalat in själv i skatt under året. Det är ingen annans inkomst som betalar subventionerna.
Enligt nollsummeteorin för skatter måste det skatteavdraget kompenseras med höjda skatter för andra.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Jag påstår inte att det inte skapat arbetstillfällen, men någon större vinst för staten tror jag inte det är.
Det är väl inte heller motivet för "grön ROT"? Poängen är väl nån slags signalpolitik för att visa att Sverige går i bräschen för klimatvänlig elproduktion?

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
P
S STB skrev:
En tråkig detalj är att den stora andelen intermittent el har drivit upp kostnaden för nätstabiliserande åtgärder.
Hur stor del av kostnaden för nätstabiliserande åtgärder pga intermittent el beror på solpaneler på villatak? Hur stor del beror på vindkraft?

• Gilla
eleson
  • Laddar…
P
N niXta1 skrev:
Kärnkraften bär inte sina externa kostnader så som långsiktiga avfallshanteringskostnader och riskkostnader för eventuella olyckor.
Inte? Hur ser beräkningarna ut för dessa presumtiva kostnader?
N niXta1 skrev:
Kärnkraften bär heller inte sina egna kostnader i transmission, för att ta ditt eget exempel.
Det var intressant att höra (läsa). Vad beror det på?
N niXta1 skrev:
Så varför ska just bara solenergi bära sina egna kostnader?
Det är väl ändå ganska rimligt att all verksamhet som är på något sätt belastande på samhället betalar för det?

Excel Excel skrev:
Elimporten kanske ökar eller minskar, jag eftersökte nog ett svar att modellen var fel.
Det kan du inte.🍺
Det spelar ingen roll, skatten för el som konsumeras i Sverige är densamma ändå. Det är ingen skatt på den el som exporteras. Så jo, det kunde jag!

• Gilla
ErikAdolfsson och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det tycks vara svårt att via webben ta reda på vilka planer "mitt" elnätbolag har för effektavgift (eller om det ens har sådana planer). Jag bor på landet i just den typ av blandad bebyggelse du beskriver (modulo att det inte finns så värst många industrier) så elnätbolaget kanske tycker att läget är gott och att inga effektavgifter behövs?

Men är det inte så att alla nätbolag måste införa effektavgifter senast 2027?
Ja, alla måste införa effekttariffer, men modellen varierar. Många har bara på dagtid (6-22 exempelvis), vardagar på vintern...
...Göteborg energi har alla dygnets timmar, alla årets dagar...

P pmd skrev:
Det är en naturlig och rationell reaktion om nätet inte riktigt räcker till.
Hur meddelas elbilsägarna om vilka tider som är lämpliga för laddning?
I Göteborgs-Posten så har ju Göteborg Energi förklarat att så låg laddström som möjligt så många timmar som möjligt efter middagen (och varje dag) är den optimala modellen...

Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Det spelar ingen roll, skatten för el som konsumeras i Sverige är densamma ändå. Det är ingen skatt på den el som exporteras. Så jo, det kunde jag!
Ja ibland så händer det att svenskproducerad solel konsumeras i Danmark och ibland händer det att Danskproducerad solel konsumeras i Sverige.

Men det är bra att du förstått att svensk producerad solel som konsumeras i Sverige inte är en förlust för staten. Detta var ju ditt främsta argument att 60 öringen skulle tas bort. Argumentet är nedskjutet!

Excel
S STB skrev:
Grundfelet i din beräkning är att skatt tas ut för konsumerad el, inte producerad.

En tråkig detalj är att den stora andelen intermittent el har drivit upp kostnaden för nätstabiliserande åtgärder. SVK betalar alltså för att konsumenter och producenter skall öka eller minska beroende på situationen. För några år sedan betalade de långt under 1 miljard. 2023 var det 6 miljarder. För 2024 är det budgeterat 8 miljarder.
Kostnadsminskningarna för förnybar energi överstiger ofta eventuella ökade stabiliseringskostnader. Därför är det inte självklart att intermittent elproduktion ökar nätkostnaderna totalt sett.

P
N niXta1 skrev:
Jo?
Vi kanske ska definiera vad som är ut och vad som är in? :)
Jag räknar in för den energi som levereras till mitt hus, och ut som den energi som jag levererar till elnätet.
Om du har andra definitioner så förklarar det kanske det semantiska sammanbrottet som vi är på väg att drabbas av …
N niXta1 skrev:
Jag är inte positivt inställd till en subventionsfri produktionsmarknad (avreglerad är den redan).
Njae, elmarknaden är på sätt och vis avreglerad i konsumtionsledet, men knappast i produktionsledet.
N niXta1 skrev:
Det hade inneburit att vi inte hade haft kärnkraft i Sverige tex.
Jag håller mig till dagens situation. Att kärnkraften blev rejält utbyggd i Sverige på 1970- och 1980-talen har givetvis med statens ambitioner att göra. En del av dessa ambitioner hade med kärnvapen att göra, men det blev pyspunka på det så småningom.

De senaste cirka tjugo-trettio åren har dock regleringen i produktionsledet, specifikt när det gäller kärnkraft, dock varit ganska hård. Eventuellt lättar det nu, men det är lite oroande att pendeln tycks svänga hårt åt andra hållet, med statligt subventionerad kärnkraft.

• Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Ja ibland så händer det att svenskproducerad solel konsumeras i Danmark och ibland händer det att Danskproducerad solel konsumeras i Sverige.

Men det är bra att du förstått att svensk producerad solel som konsumeras i Sverige inte är en förlust för staten. Detta var ju ditt främsta argument att 60 öringen skulle tas bort. Argumentet är nedskjutet!
Va? Nej! Jag hävdar fortfarande att ditt excel-ark är fel. Du kan inte öka andelen timmar som du tar ut skatt på om inte förbrukningen samtidigt ökar. Om du exporterar elen så betalas inte svensk skatt på den elen. Det är den el som förbrukas i Sverige som man betalar skatt i Sverige för. Ökar du produktionen med bidrag så exporterar du (eller låter bli att importera) den ökade mängden el.

P
M Martin Lundmark skrev:
Som ingenjör har jag inte förstått upplägget med solceller på hustaken, bland annat, med den omvända effektriktningen i redan byggda distributionsnät och påståendet att ”elnätet fungerar som ett batteri” för den inmatade eleffekten under sommarhalvåret.
Varifrån kommer påstående om elnätet som ett batteri? Dvs vem har hävdat det offentligt utan att bli utskrattad?

Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Va? Nej! Jag hävdar fortfarande att ditt excel-ark är fel. Du kan inte öka andelen timmar som du tar ut skatt på om inte förbrukningen samtidigt ökar. Om du exporterar elen så betalas inte svensk skatt på den elen. Det är den el som förbrukas i Sverige som man betalar skatt i Sverige för. Ökar du produktionen med bidrag så exporterar du (eller låter bli att importera) den ökade mängden el.
Så argumentet är nu att 60-öringen ska tas bort eftersom all solel exporteras? Det bästa vore naturligtvis att låta danskarna producera subventionerad solel som svenskarna får betala skatt för.😀

Har du tagit höjd för SVKs flashalsintäkter för den exporterade solelen?

Redigerat:
P
N niXta1 skrev:
Elpris + ersättning (stödtjänster för balansmarknaden).
Man måste alltså hålla reda på aktuellt timpris för att slippa bli drabbad av höga effektavgifter?
Hur ska den som har ett fastprisavtal över flera år på sin elkonsumtion göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.