Excel Excel skrev:
Ja ibland så händer det att svenskproducerad solel konsumeras i Danmark och ibland händer det att Danskproducerad solel konsumeras i Sverige.

Men det är bra att du förstått att svensk producerad solel som konsumeras i Sverige inte är en förlust för staten. Detta var ju ditt främsta argument att 60 öringen skulle tas bort. Argumentet är nedskjutet!
Om man tar extremen att vid ekvivalenta timmar så produceras all el den första timmen med en skattereduktion mot den andra timmen där det inte är någon reduktion så är ju den första timmen en sämre affär för staten.
 
Excel Excel skrev:
Så argumentet är nu att 60-öringen ska tas bort eftersom all solel exporteras? Det bästa vore naturligtvis att låta danskarna producera subventionerad solel som svenskarna får betala skatt för.😀

Har du tagit höjd för SVKs flashalsintäkter för den exporterade solelen?
Om elen inte exporteras utan annan produktion bromsar in så finns det inga flaskhalsintäkter.

Vi importerar redan stora mängder subventionerad solel från Tyskland och Nederländerna. Vi behöver ju inte ge bidrag till produktion av ytterligare inhemsk el i det läget.
 
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Om elen inte exporteras utan annan produktion bromsar in så finns det inga flaskhalsintäkter.

Vi importerar redan stora mängder subventionerad solel från Tyskland och Nederländerna. Vi behöver ju inte ge bidrag till produktion av ytterligare inhemsk el i det läget.
Med andra ord ett nollsummespel.
 
Excel Excel skrev:
Så argumentet är nu att 60-öringen ska tas bort eftersom all solel exporteras? Det bästa vore naturligtvis att låta danskarna producera subventionerad solel som svenskarna får betala skatt för.
Solcellsparker får inte bidrag på elproduktionen, i deras fall så tycker jag att de konkurrerar på samma villkor som alla andra kraftslag. 60-öringen tycker jag kan fasas ut när batterier kopplade till solceller är en lönsam investering.
 
Excel Excel skrev:
Med andra ord ett nollsummespel.
Nej fortfarande inte. Det är en skatteförlust på 60 öre/kWh.
 
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Nej fortfarande inte. Det är en skatteförlust på 60 öre/kWh.
Visade i uträkningen ovan att det inte är så.
 
Excel Excel skrev:
Visade i uträkningen ovan att det inte är så.
Nej, det gjorde du fortfarande inte. Någon annan el bromsar in, eller så exporteras elen. Oavsett vilket av dessa alternativ så försvinner 60 öre/kWh från statskassan.

Man kan argumentera för att man kan spara vatten i dammar eller liknande pga solpanelernas bidrag. Tyvärr så fungerar inte det då man under den tid på året då solen producerar som mest redan spiller vatten för att dammarna hunnit bli fulla. Men även om man gör så, så blir det fortfarande en förlust i statskassan med 60 öre/kWh.
 
Excel Excel skrev:
Visade i uträkningen ovan att det inte är så.
Jag hävdar att mitt resonemang ovan motbevisar din uträkning.
 
P pmd skrev:
Det är en naturlig och rationell reaktion om nätet inte riktigt räcker till.
Hur meddelas elbilsägarna om vilka tider som är lämpliga för laddning?
... elpriset ...
 
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det gjorde du fortfarande inte. Någon annan el bromsar in, eller så exporteras elen. Oavsett vilket av dessa alternativ så försvinner 60 öre/kWh från statskassan.

Man kan argumentera för att man kan spara vatten i dammar eller liknande pga solpanelernas bidrag. Tyvärr så fungerar inte det då man under den tid på året då solen producerar som mest redan spiller vatten för att dammarna hunnit bli fulla. Men även om man gör så, så blir det fortfarande en förlust i statskassan med 60 öre/kWh.
Lägger en bild som bevisar motsatsen, speciellt i SE4 där det finns mest solel.
 
  • Diagram över fyllnadsgrad i svenska vattenmagasin med linjer för nuvarande, föregående period och historiska medelvärden, samt för olika elområden i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
E eleson skrev:
... elpriset ...
Som man kanske har låst i ett par år …
 
Excel Excel skrev:
Lägger en bild som bevisar motsatsen, speciellt i SE4 där det finns mest solel.
Den bevisar inte det du säger, den visar bara att smältvattnet i SE1-SE3 kommer på sommaren pga solen, inte pga solpaneler. I SE4 så har man i praktiken inget smältvatten, alltså inget tydligt årstidsberoende. Men man har inte några större vattenvolymer att tala om heller, knappt någon vattenkraft alls om man nu skall vara ärlig. Särskilt inte med reglerdammar.

Men oavsett vattenkraft i SE4, eller inte så har du fortfarande fel om 60-öringen.
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur stor del av kostnaden för nätstabiliserande åtgärder pga intermittent el beror på solpaneler på villatak? Hur stor del beror på vindkraft?
Bra fråga! Hur kommer det sig att det är villaägare som ska betala vad vindkraften ställer till med?
 
P pmd skrev:
Som man kanske har låst i ett par år …
Absolut kan det vara så att man ställt sig utanför det signalsystem som finns.
Idag köra min el 18 är som minst och 182 öre som mest. Att låsa elpriset i det läget och ha elbil känns inte smart.
Mitt snitt pris för el är -19 öre för september, alltså bidrar jag till att stabilisera nätet.
 
E eleson skrev:
Bra fråga! Hur kommer det sig att det är villaägare som ska betala vad vindkraften ställer till med?
Det gör du iom att du köper el. Men det drabbar inte ägare av solpaneler mer än andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.