K Kane skrev:
När jag var och klämde och kände på maskiner i går så var det en kund som kom och köpte tvättmedel så jag passade på att intervjua honom. De var riktigt nöjda med det systemet så hoppas det funkar för oss också. Annars får man väl gå tillbaka till att använda vanliga facken för tvättmedel.
Kör man "färdigfyllda" behållare bör det ju funka helt felfritt. Misstänker att även den påfyllningsbara funkar bra om man bara är lite noggrann. Självdosering är den bästa feature:n som finns! Oslagbart smidigt när du väl vant dig.

Skulle tro att det där är en toppen-maskin.

• Gilla
returen
  • Laddar…
returen
E esortho skrev:
Nu är det väl lite försent, men det verkar som om den påfyllningsbara TwinDos-behållaren har en del att önska vad gäller kvalitet. Utan den är du "fast" med Mieles egna och naturligtvis snordyra tvätt- och sköljmedel. WiFi är mer användbart än man kan tro :)
twindosen på miele fungerar i stor sätt bara med mieles egna tvättmedel

• Gilla
Kane
  • Laddar…
E esortho skrev:
Kör man "färdigfyllda" behållare bör det ju funka helt felfritt. Misstänker att även den påfyllningsbara funkar bra om man bara är lite noggrann. Självdosering är den bästa feature:n som finns! Oslagbart smidigt när du väl vant dig.

Skulle tro att det där är en toppen-maskin.
Säljaren på ELON sa att från början med TwinDos så kunde man tydligen köpa tomma behållare och fylla egna tvättmedel. Det medförde en del problem så det skall jag inte hålla på med.😎

returen
K Kane skrev:
Säljaren på ELON sa att från början med TwinDos så kunde man tydligen köpa tomma behållare och fylla egna tvättmedel. Det medförde en del problem så det skall jag inte hålla på med.😎
problemet är att det finns för många dåliga tvättmedelstillverkare som gör att systemet skadas om man fyller själv

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
problemet är att det finns för många dåliga tvättmedelstillverkare som gör att systemet skadas om man fyller själv
Intressant! Vilka vanliga tvättmedel skulle du säga är bra då? Och på vilka sätt är de dåliga dåliga? Är det pulver som sätter igen?

returen
L Lilllen skrev:
Intressant! Vilka vanliga tvättmedel skulle du säga är bra då? Och på vilka sätt är de dåliga dåliga? Är det pulver som sätter igen?
dossystemet förutsätter flytande
tillverkarna har oljämn kvalitet i sin produktion och det sämsta efter Q-kontroll går till ÖB
Så man får testa och hålla koll på batcherna

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
returen returen skrev:
en ny miele brukar strula efter 2-år
är det dessutom en tjeckiskbygd så går den inte att laga för repkostnaden överstiger nypriset
Kollat nu, min nya är tyskbyggd.😎
Och med 4,5 års garanti.

returen returen skrev:
dossystemet förutsätter flytande
tillverkarna har oljämn kvalitet i sin produktion och det sämsta efter Q-kontroll går till ÖB
Så man får testa och hålla koll på batcherna
Hmm, står även samma namn på förpackningen? Tvättmedelstillverkarna borde i så fall göra ett liknande system som många andra företag, tex dator-komponent tillverkare. De som inte klarar lika hög spec säljs som en billigare serie, eller likt kläder som blivit lite felsydda, så klipper endel lappen och säljer på outlet. Då vet kunden att det är något som är sämre. Annars sänker de ju sitt namn, om det går att få tag på både bra och dåligt tvättmedel med samma namn. Finns ju inget som garanterar att inte en dyr affär hittat en billig batch medel och säljer till fullpris.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Vi har tvättstugan i källaren och tycker wifi och Mieleappen är toppen. Var dock ingen funktion vi ville ha när vi köpte maskinen.

Vi körde med Mieles tvättmedel till en början, men tvättchefen tyckte inte att det var värt priset. Kör nu med vittvätt i ena behållaren och color i andra. Har inte haft några problem med dem. Går ju att använda tvättmedelfacket för andra typer av tvättmedel.
Finns sköljprogram för twindossystemet samt underhållsprogram som kör med riktigt hett vatten (90 grader c) i en kort cykel för att döda bakterier och kanske lösa upp lite gamla tvålrester.

Man lär så länge man lever.....
Nästa vecka kommer ny Miele så idag baxade jag ut 99 kg gammal Miele till garaget. Skönt att ny Miele bara väger 94 kg!
Men när jag tömde maskinen (för sista gången?) inför baxandet så hittade jag 2 st kraglattor till i den, har tidigare hittat 2 st. Kan vara en orsak till till avloppsproblemet.
Så i framtiden får tvättpersonalen order om att plocka bort dem innan tvätt.
Exempel på kraglattor i olika former och material inklusive metall- och plastvarianter, med några märkta "Simon Carter", placerade under en beskrivande text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Anette två tre och 1 till
  • Laddar…
returen
K Kane skrev:
Man lär så länge man lever.....
Nästa vecka kommer ny Miele så idag baxade jag ut 99 kg gammal Miele till garaget. Skönt att ny Miele bara väger 94 kg!
Men när jag tömde maskinen (för sista gången?) inför baxandet så hittade jag 2 st kraglattor till i den, har tidigare hittat 2 st. Kan vara en orsak till till avloppsproblemet.
Så i framtiden får tvättpersonalen order om att plocka bort dem innan tvätt.
[bild]
men då har du ju en bra maskin i reserv

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
men då har du ju en bra maskin i reserv
Kanske lite för stor och otymplig att förvara. Hamnar på Blocket efter funktionstest.

• Ledsen
returen
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Något den har som jag saknar på min är wifi.
Efter 7 sorger och 8 bedrövelser kom till slut maskinen idag. Kanske var dumt att beställa inför jul-/nyårshelger....
Fick inte igång WiFi't på första försöket. Kan vara dålig signal till tvättstugan. Vet inte hur bra Mieles WiFi är. Skall testa vidare.
Har värmepumpen, som står bredvid, WiFi-ansluten via en TP-Link repeater eftersom pumpen bara kan anslutas via kabel. Dessutom en Raspberry Pi innanför fronten på pumpen som går på WiFi utan problem.

Gamla maskinen nerplockad och rengjord. Var en igensatt slang och de 4 kraglattorna som verkar vara orsak till avloppsstrulet. Annars var den hysad ren invärtes. 15 år är den, skrev fel tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.