1 322 läst · 27 svar
1k läst
27 svar
Ny tvätt: Bosch Series 8 eller Miele?
Kör man "färdigfyllda" behållare bör det ju funka helt felfritt. Misstänker att även den påfyllningsbara funkar bra om man bara är lite noggrann. Självdosering är den bästa feature:n som finns! Oslagbart smidigt när du väl vant dig.K Kane skrev:
Skulle tro att det där är en toppen-maskin.
twindosen på miele fungerar i stor sätt bara med mieles egna tvättmedelE esortho skrev:
Säljaren på ELON sa att från början med TwinDos så kunde man tydligen köpa tomma behållare och fylla egna tvättmedel. Det medförde en del problem så det skall jag inte hålla på med.😎E esortho skrev:
problemet är att det finns för många dåliga tvättmedelstillverkare som gör att systemet skadas om man fyller självK Kane skrev:
dossystemet förutsätter flytandeL Lilllen skrev:
tillverkarna har oljämn kvalitet i sin produktion och det sämsta efter Q-kontroll går till ÖB
Så man får testa och hålla koll på batcherna
Hmm, står även samma namn på förpackningen? Tvättmedelstillverkarna borde i så fall göra ett liknande system som många andra företag, tex dator-komponent tillverkare. De som inte klarar lika hög spec säljs som en billigare serie, eller likt kläder som blivit lite felsydda, så klipper endel lappen och säljer på outlet. Då vet kunden att det är något som är sämre. Annars sänker de ju sitt namn, om det går att få tag på både bra och dåligt tvättmedel med samma namn. Finns ju inget som garanterar att inte en dyr affär hittat en billig batch medel och säljer till fullpris.returen skrev:
Vi har tvättstugan i källaren och tycker wifi och Mieleappen är toppen. Var dock ingen funktion vi ville ha när vi köpte maskinen.
Vi körde med Mieles tvättmedel till en början, men tvättchefen tyckte inte att det var värt priset. Kör nu med vittvätt i ena behållaren och color i andra. Har inte haft några problem med dem. Går ju att använda tvättmedelfacket för andra typer av tvättmedel.
Finns sköljprogram för twindossystemet samt underhållsprogram som kör med riktigt hett vatten (90 grader c) i en kort cykel för att döda bakterier och kanske lösa upp lite gamla tvålrester.
Vi körde med Mieles tvättmedel till en början, men tvättchefen tyckte inte att det var värt priset. Kör nu med vittvätt i ena behållaren och color i andra. Har inte haft några problem med dem. Går ju att använda tvättmedelfacket för andra typer av tvättmedel.
Finns sköljprogram för twindossystemet samt underhållsprogram som kör med riktigt hett vatten (90 grader c) i en kort cykel för att döda bakterier och kanske lösa upp lite gamla tvålrester.
Man lär så länge man lever.....
Nästa vecka kommer ny Miele så idag baxade jag ut 99 kg gammal Miele till garaget. Skönt att ny Miele bara väger 94 kg!
Men när jag tömde maskinen (för sista gången?) inför baxandet så hittade jag 2 st kraglattor till i den, har tidigare hittat 2 st. Kan vara en orsak till till avloppsproblemet.
Så i framtiden får tvättpersonalen order om att plocka bort dem innan tvätt.
Nästa vecka kommer ny Miele så idag baxade jag ut 99 kg gammal Miele till garaget. Skönt att ny Miele bara väger 94 kg!
Men när jag tömde maskinen (för sista gången?) inför baxandet så hittade jag 2 st kraglattor till i den, har tidigare hittat 2 st. Kan vara en orsak till till avloppsproblemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men då har du ju en bra maskin i reservK Kane skrev:Man lär så länge man lever.....
[bild]
Efter 7 sorger och 8 bedrövelser kom till slut maskinen idag. Kanske var dumt att beställa inför jul-/nyårshelger....O Ossian K Olsson skrev:
Fick inte igång WiFi't på första försöket. Kan vara dålig signal till tvättstugan. Vet inte hur bra Mieles WiFi är. Skall testa vidare.
Har värmepumpen, som står bredvid, WiFi-ansluten via en TP-Link repeater eftersom pumpen bara kan anslutas via kabel. Dessutom en Raspberry Pi innanför fronten på pumpen som går på WiFi utan problem.
Gamla maskinen nerplockad och rengjord. Var en igensatt slang och de 4 kraglattorna som verkar vara orsak till avloppsstrulet. Annars var den hysad ren invärtes. 15 år är den, skrev fel tidigare.