C Comfort Thomas skrev:
Ja det står minst som tur är och inte bara 50cm för annars hade det varit märkligt
Ja men i mitt fall är den inte ens 20 cm upp. Det är konstigt att kylteknikern bara sätter dit den på de befintliga stenarna utan att ens reflektera över att följa reglerna som finns kring hur utedelen ska placeras. För hade han reflekterat så hade han satt dit ett riktigt stativ med rätt höjd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har inte en aning om vad ni har kommit överens om gällande installationen av Inne och utedel och om han tex har friskrivit sig från något då ni tex har sagt att ni håller efter is under eller annat.
säger inte att så är fallet men ingen har en aning om vad som sagts eller skrivits er sinsemellan.

Kan bara utgå från mig själv och hade inte monterat den innerdelen där eller satt utedelen på dom stenarna oavsett friskrivningar.
Osäker på om det ens går att friskriva sig med den monteringen av utedel
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Allt beror väl på vad man beställt.. och hur

"gamla värmepumpen är trött jag behöver en ny där i stället" Eller om det har vart en mer korrekt fundering om placeringar osv med redan från offert..

Eller om man vart i butik och beställt en luftvärmepump av nån som överhuvudtaget inte varit till huset och där har bara beställts en värmepump och inga stativ osv och sen kommer en montör som bara fått en beställning att gammal pump utbytes mot ny.. ja då kan man anta att man gjort dom valen på bra grunder

Visst i den bästa av världar skulle montören protesterat att alla mått i monteringsanvisningar inte går att uppfylla på den gamla pumpens monterings platser , men det är väl ofta inga problem och har det suttit en pump på plats så brukar den nya funka bättre..oftast

Nu med facit i hand så verkar placering av både innerdel och utedel som mindre lysande och kuggfrågan blir kanske om det verkligen är bästa placering .. som ju är olika i olika hus. kanske skulle varit två pumpar eller en pump med två innerdelar istället..

Tråkigt alltihopa men markstativ kostar såklart extra och borde kanske ha valts till eller montören borde kanske ställt frågan , men många montörer kommer med det som nån annan och kunden har pratat ihop och beställt..

många yrken så är det vanligt att kunder bestämmer saker som dom inte behärskar och förstår noll av men man ska ändå bestämma som kund och sen när det inte funkar då är det plötsligt nån annans fel att montör gjort som dom beställt..😄 läses med lite humor 😄

Sen borde såklart pumpens montör ifrågasätta placeringen och om nu kunden absolut vill ha den nya på gamla platsen så hade nog jag tagit en signatur eller ett ja på sms på den beställningen och att viktiga mått runt pumpen inte uppnåtts pga placeringen för att skjuta över ansvaret på den chansingen på kunden..

Sen verkar montören lite trött också men det beror lite på hur allt blev såhär om det bara är montörens ansvar eller inte
 
  • Gilla
el_palpo och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Jag har inte en aning om vad ni har kommit överens om gällande installationen av Inne och utedel och om han tex har friskrivit sig från något då ni tex har sagt att ni håller efter is under eller annat.
säger inte att så är fallet men ingen har en aning om vad som sagts eller skrivits er sinsemellan.

Kan bara utgå från mig själv och hade inte monterat den innerdelen där eller satt utedelen på dom stenarna oavsett friskrivningar.
Osäker på om det ens går att friskriva sig med den monteringen av utedel
Jag ville ha innedel och utedel installerat. Eftersom han är experten och jag är kunden så borde ju han säga "Här ser jag att vi måste sätta en ställning för att utedelen ska komma högre upp" för hur ska kunden veta hur allt ska vara? Istället sätter han den bara på befintlig plats utan att säga någonting (även om det är fel enligt boken).
 
  • Gilla
powercell och 1 till
  • Laddar…
Ja är den beställd av någon postorderfirma och som ”endast” utbyte så blir det nog en överaskning för montören när han ser måtten för innerdel och placering av utedel, montören kanske säger till om eventuella problem och avråder men kunden kommer då möjligen åka på fraktkostnader för retur och har möjligen väntat i x antal veckor på detta så han/hon ber om installation med dom förutsättningar som är.
Sen börjar strulet !
Borde inte vara i dom bästa av världar att montören säger nej till att installera om förutsättningarna är riktigt dåliga.
Har sett flertalet betydligt värre installationer och misstänker att värmepumpen/innerdelen helt enkelt bara ska in någonstans och utedelen hamnar idiotiskt vid tex en ytterdörr med skridskobana så fort man kliver ut.

Så i dom flesta fall är det bäst med hembesök först så slipper både montör och kund överaskningar.
Alternativt riktigt bra bilder med mått innomhus och utomhus.

Hur trådskaparen beställt och av vem framgår inte så svårt att veta vad sagts/skrivits dom sinsemellan angående utbytet.
Har återförsäljar/montör varit på hembesök innan och sagt att det kommer funka bra så ligger Köparen ganska bra till vid en eventuell tvist.
 
  • Gilla
Husset och 2 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Ja är den beställd av någon postorderfirma och som ”endast” utbyte så blir det nog en överaskning för montören när han ser måtten för innerdel och placering av utedel, montören kanske säger till om eventuella problem och avråder men kunden kommer då möjligen åka på fraktkostnader för retur och har möjligen väntat i x antal veckor på detta så han/hon ber om installation med dom förutsättningar som är.
Sen börjar strulet !
Borde inte vara i dom bästa av världar att montören säger nej till att installera om förutsättningarna är riktigt dåliga.
Har sett flertalet betydligt värre installationer och misstänker att värmepumpen/innerdelen helt enkelt bara ska in någonstans och utedelen hamnar idiotiskt vid tex en ytterdörr med skridskobana så fort man kliver ut.

Så i dom flesta fall är det bäst med hembesök först så slipper både montör och kund överaskningar.
Alternativt riktigt bra bilder med mått innomhus och utomhus.

Hur trådskaparen beställt och av vem framgår inte så svårt att veta vad sagts/skrivits dom sinsemellan angående utbytet.
Har återförsäljar/montör varit på hembesök innan och sagt att det kommer funka bra så ligger Köparen ganska bra till vid en eventuell tvist.
Han var här och tittade innan jag ens anlitade honom. Han tittade på den gamla pumpen så han såg definitivt hur allt såg ut innan vi kom överens om en ny ute- och innedel.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Han var här och tittade innan jag ens anlitade honom. Han tittade på den gamla pumpen så han såg definitivt hur allt såg ut innan vi kom överens om en ny ute- och innedel.
Ja då är det märkligt att han monterade med dom förutsättningarna!
Gjuta en platta om det inte redan finns en för att bulta fast markstativet i är det inte riktigt förutsättningar för nu men en konsoll på fasad och kompletterad med bra stålfjäderdämpare kan vara ett bra alternativ.
En konsoll på fasad bör dock ej vara på en yttervägg om det är sovrum bakom.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Vatten från luftvärmepumpen
sök på Pop’communications,tryck på You Tube, din försäkring täcker inte skador orsakade av
montering, smart fat med värme, går att ha utan värme också, filmen visar hur mycket vatten kan
ställa till med😡
 
En massa minusgrader och vatten är ingen höjdare så behövs oftast en värmekabel i slangen .
Beror självklart även hur långt vattnet ska färdas.
Många av dagens modeller har flera hål i bakkant och på vänster sida så behövs då ett tråg.
Bäst är dock placering av utedel där det räcker med tex takpannor lutandes mot fasaden för att slippa värmekablar och eventuellt tråg då värmekablar är en ytterligare riskfaktor om dom går sönder.
 
MultiMan
Jag gjorde en avrinningsplåt som lutar ~45 grader ut från fasaden så att vattnet kommer ca 1,50 ut från väggen. Plåten (pannplåt) gör att man kan knacka loss isen som fastnar eftersom den är flexibel och hal. Två 38*75 bärläkt i ovan under underkant ger stadga. Funkat bra i 6 år och det är bara när för mycket byggs upp där plåten slutar vid marken som jag måste börja hacka.
 
Är det någon som vet vad syftet med denna är?
 
  • Hand håller en flexibel slang bredvid en byggnad och ett fönster. Kablar och tegelstenar syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ute som dräneringslangen för kondensvattnet till innerdelen när man kör kyla eller avfuktning eller rengör innerdelen med vatten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Den gör nytta när man kör LLVP i kylläge under sommarsäsongen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Mitsubishi Hero 2.0 LN2
M Förstagångsköparen skrev:
Jag bor i södra Sverige. 1,5-plansvilla på 150 kvadrat. Berättade för kylteknikern att den ska värma hela huset. Så det visste han. Den förra luftluften var ju kanon på det, så något är ju fel med denna.. Den förra satt längre ner än denna och var lite mindre så det fanns luft på båda sidorna.
Enligt Polarpumpen så är denna modell lämplig mellan 10-120m2. Antar att vid 120m2 så ska allting vara isolerat till max.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Är det någon som vet vad syftet med denna är?
Kondensslangen ser väldigt lång ut från kanalen.
Det måste vara fall på den och med den längden så ser det ut att kunna bli lite fel Med uppförsbacke och vattenlås.
Bör kapas eller så är det en synvilla att den inte är korrekt förlagd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.