TRJBerg
Keiller Keiller skrev:
Så här ser displayen ut i min fjärr för Hero 35.
[bild]

Det är de inställningarna som jag tycker ger absolut mest värme. Så det skadar inte om du provar samma, även om vi inte har samma förutsättningar.
Hur ser man om man har COOL, HEAT eller AUTO inställt?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur ser man om man har COOL, HEAT eller AUTO inställt?
Högst upp i displayen finns olika symboler. Här är en förklarande bild ur manualen
Instruktionsmanual för klimatanläggning med lägen som AUTO, COOL, DRY, HEAT, och FAN på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
Keiller Keiller skrev:
Du kan även avaktivera "I see-läget" (se manualen) så den inte scannar av temperaturen i närheten av innedelen och tror att önskad temperatur är uppnådd.
[bild]
Det är aktiverat, därför jag ville ha bilden
Däremot skall sidoväggarna programmeras och de är de inte.
 
A
Keiller Keiller skrev:
Så här ser displayen ut i min fjärr för Hero 35.
[bild]

Det är de inställningarna som jag tycker ger absolut mest värme. Så det skadar inte om du provar samma, även om vi inte har samma förutsättningar.
Du har avaktiverat i-ser, men programmerat höger vägg vilket inte spelar någon roll när i-see är avaktiverat
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du har avaktiverat i-ser, men programmerat höger vägg vilket inte spelar någon roll när i-see är avaktiverat
För mig är förutsättningarna att jag har innedelen väldigt när höger vägg så den inställningen är som det ska. TS ska förstås programmera enligt sina förutsättningar.

Mina bilder är bara förslag på hur TS ska få ut som mest värme hos sig. Men mina bilder kanske förvirrar mer än hjälper.
 
C Comfort Thomas skrev:
Du har på senaste bilden vingarna ståendes rakt fram.
vilket läge som är bäst får du testa dig fram, bara att ställa sig bakom trappen så känner du när du får mest blåst på dig.
Om det nu är kallt i huset så bör du inte ställa den på 20 för den lär då nå sitt börvärde tidigare än vad som krävs för att få varmare längre bort.
Jag har alltid 30. Om det inte är mitt på dagen när solen ligger på. Då har jag typ 20.
 
Då det inte är den kraftigaste modellen du har så kan den få svårt att jobba ikapp igen om det blir svalare i hela huset om man ska lita på solinstrålning.
Den får jobba rätt hårt för att försöka nå börtemperaturen och det blir sämre effektivitet .
kanske bättre om du hittar en medelväg och låter den stå på en temperatur hela tiden så den kan gå lite lugnare om möjligt för högre effektivitet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Nuvarande situation:
Kylteknikern säger att luftluften sitter bra där den sitter. Han säger att han ska komma och se om man kan fylla på mer gas och se om det hjälper. Ha verkar inte ha koll på var tempsensorn sitter. Varken kylteknikern eller mitsubishis support kan ge mig svar på om det är ett problem att väggarna är så nära luftluften.

En fråga som jag inte har fått svar på än:
Kan jag reklamera varan om det inte blir bättre? Eller kan kylteknikern vägra på något sätt?
Fylla på mer gas? 😅 Den är ju ny? Varför skulle den behöva mer gas? Har inte en auktoriserad kyltekniker just installerat?

Detta är anledningen till att jag installerade min luft-luft själv. Man kan inte lita på folk.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fylla på mer gas? 😅 Den är ju ny? Varför skulle den behöva mer gas? Har inte en auktoriserad kyltekniker just installerat?

Detta är anledningen till att jag installerade min luft-luft själv. Man kan inte lita på folk.
Han säger att det kan vara för lite gas från fabriken
 
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Då det inte är den kraftigaste modellen du har så kan den få svårt att jobba ikapp igen om det blir svalare i hela huset om man ska lita på solinstrålning.
Den får jobba rätt hårt för att försöka nå börtemperaturen och det blir sämre effektivitet .
kanske bättre om du hittar en medelväg och låter den stå på en temperatur hela tiden så den kan gå lite lugnare om möjligt för högre effektivitet.
Jag frågade kylteknikern om jag skulle köpa LN35 istället för LN25 men han sa att det är overkill för huset jag har. Har han verkligen fel i allt han gjort hittills?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jag frågade kylteknikern om jag skulle köpa LN35 istället för LN25 men han sa att det är overkill för huset jag har. Har han verkligen fel i allt han gjort hittills?
Inte en aning om modellen är ”fel” då det beror tex på hur kalla vintrar det blir och hur stor yta den egentligen når.
Men då den tidigare modellen tydligen värmde huset betydligt bättre så är något fel, har dock inte framkommit vad det var som satt där innan .
 
M Förstagångsköparen skrev:
Han säger att det kan vara för lite gas från fabriken
Det är hans förbannade uppgift att mäta innan han lämnar kunden. Han tog väl betalt?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är hans förbannade uppgift att mäta innan han lämnar kunden. Han tog väl betalt?
Mäta köldmedia går inte om man nu inte tar tömningsaggregat och väger tuben som man kör soppan till.
Du kanske menar mäta arbetstryck och temperaturer och det är lite luddigt i det här då den först gick som den skulle och vid ett senare besök så kanske det skulle fyllas på lite.
Vore kul om säljaren/installatören gav sin syn på,saken då det nu bara är uppgifter från ena parten.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Man kan inte lita på folk.
Finns undantag, Hoola Bandoola kan man lita på ;-)

Men för att återgå till ämnet, såg en hel synpunkter på hur man ska ställa in pumpen för bästa värmekomfort.
Det finns ingen universalinställning, allting beror på hur det ser ut med rummen som ska värmas. Min erfarenhet från 25 år med LLVP är att fläkthastigheten på inomhusdelen måste gå ganska högt för att man ska få ut värmen i hela huset.

I-see läget och autoläget är totalt värdelöst hemma hos mig, sidobafflarna ska låsas rakt fram, höjdledsbafflarna (2st) har jag låsta i 2 olika lägen, den ena rakt fram, den andra något neråt. Fläkten (1-4) minst i läge 2, oftast i läge 3, läge 4 när tempen blivit för låg.
När jag bytte från min Pana E9 till Mitsu FH25 tog det flera veckor innan jag lärt mig hur jag bäst ställde in den, råder TS att strukturerat testa olika lägen och se vad som är bäst för dig. Och det är inte gjort på en fikapaus, tar tid att lära sig pumpen och hur den ska ställas vid olika väder och temperaturer.
 
Redigerat:
TRJBerg
Misstänker att huvudproblemet är att LLVP:n är underdimensionerad.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.