43 251 läst · 203 svar
43k läst
203 svar
Ny luftvärmepump värmer inte huset alls
Medlem
· stockholm
· 2 321 inlägg
Hur många kvm en modell klarar beror på utomhustemperaturen, isolering och ventilation.Y yehor skrev:
Ange kvm blir många tokigt då huset kan stå i Kiruna eller Malmö och isolering/ventilation skiljer sig ofta åt oavsett vart i landet det är.
Precis, men man kan väl förvänta sig att om det står upp till 120m2 så ska vara isolerat till max, tätt, bra ventilation och inte en svart håla i norra Sverige där temperaturen är lägre än arbetstemperaturen som anges för enheten.C Comfort Thomas skrev:
TS Borde ställa ett par 2000W element där innerdelen sitter och kolla om de klarar att värma huset när pumpen är avstängd.
Medlem
· stockholm
· 2 321 inlägg
electroluxaren skrev:
Det är en yta som polarpumpen hittat på själva .Y yehor skrev:Precis, men man kan väl förvänta sig att om det står upp till 120m2 så ska vara isolerat till max, tätt, bra ventilation och inte en svart håla i norra Sverige där temperaturen är lägre än arbetstemperaturen som anges för enheten.
TS Borde ställa ett par 2000W element där innerdelen sitter och kolla om de klarar att värma huset när pumpen är avstängd.
Är nog ytters sällan en tillverkare skriver hur många kvm en luftvärmepump ”klarar” då det är så många faktorer som kan skilja sig åt.
Medlem
· stockholm
· 2 321 inlägg
Jag skulle ställa vingarna i höjdled fast läge där du får så mycket luft genom trappstegen som möjligt för att nå så stor yta som möjligt på nedre plan.
20 grader är ganska lågt så det är inte konstigt om det är kallt i huset längre bort från pumpen.
20 grader är ganska lågt så det är inte konstigt om det är kallt i huset längre bort från pumpen.
Jag ställde in 20 grader precis innan jag tog bilden. Brukar ha 30.C Comfort Thomas skrev:
Svårt att veta hur man gör exakt det du menar. Men såhär har jag haft innan och det har inte hjälp speciellt mkt.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 321 inlägg
Du har på senaste bilden vingarna ståendes rakt fram.
vilket läge som är bäst får du testa dig fram, bara att ställa sig bakom trappen så känner du när du får mest blåst på dig.
Om det nu är kallt i huset så bör du inte ställa den på 20 för den lär då nå sitt börvärde tidigare än vad som krävs för att få varmare längre bort.
vilket läge som är bäst får du testa dig fram, bara att ställa sig bakom trappen så känner du när du får mest blåst på dig.
Om det nu är kallt i huset så bör du inte ställa den på 20 för den lär då nå sitt börvärde tidigare än vad som krävs för att få varmare längre bort.
Vad har du för temperatur i utblåset på inne-enheten (sätt något som mäter tempen där det blåser som mest precis vid utloppet) och när den är satt max temperatur, samt temperaturen även luften som sugs in i ovankanten av inner-enheten samtidigt (för att se om den suger tillbaka en del av sin utblåsta uppvärmda luft).
Du skulle kunna prova att köra pumpen i läge ”powerful” och se om den verkligen ger den någon större värme. I driftmodet powerful brukar de gå en viss tid på full effekt (halvtimme på min Daikin iallafall), för att sedan gå tillbaka till det börvärde den hade innan.
Mvh
Stefan
Mvh
Stefan