K knightjocke skrev:
Om kontakterna inte är riktigt gjorda finns ju risk för varmgång dessutom.

Du kommer inte peaka på alla paneler samtidigt eftersom du har tre väderstreck. Vilket är en fördel eftersom det ger en jämnare produktion över dagen. Så att du får högre egenförbrukning
Det jag kan göra är att känna på kontakterna när panelerna levererar som mest.
Jag förstår att jag inte kommer att peaka på alla strängar samtidigt med tanke på placeringen
och fördelningen av panelerna.

Vet inte om killen på supporten gjorde något igår men nu på morgonen så peakade
produktionen på 7kW vilket jag inte sett tidigare.

PV2 som jag hade problem med levererade stadiga 11A och jag har inte sett den nere på 0 ännu idag.
Peppar peppar håller tummarna ✊✊
 
Gick bra igår. Peakade på 9kW när solen stod som högst. Var inte nere på 0V/0A förän
solen gick ner helt. Inga kontakted var varma då.
 
Uppdatering: Supporten hörde inte av sig idag. Dem svarade inte heller i telefon när jag ringde
2 gånger. Panelerna levererar vad det verkar.

Den strängen med 6 paneler verkar dock ha svårt att komma igång så den är på 0V och 0A
tidigt på morgonen medans strängen med 7 paneler i väst vaknar ca 1 timme tidigare och
börjar producera lite, Innan ens solen kikat fram.

Är det pga den låga spänningen som 1 panel mindre genererar?
Likadant verkar det i helt mulet väder. Sträng med 7 paneler (och strängen med 11 paneler) kan leverera medans den med 6 är helt off.

/AC
 
K
A antonijo skrev:
Uppdatering: Supporten hörde inte av sig idag. Dem svarade inte heller i telefon när jag ringde
2 gånger. Panelerna levererar vad det verkar.

Den strängen med 6 paneler verkar dock ha svårt att komma igång så den är på 0V och 0A
tidigt på morgonen medans strängen med 7 paneler i väst vaknar ca 1 timme tidigare och
börjar producera lite, Innan ens solen kikat fram.

Är det pga den låga spänningen som 1 panel mindre genererar?
Likadant verkar det i helt mulet väder. Sträng med 7 paneler (och strängen med 11 paneler) kan leverera medans den med 6 är helt off.

/AC
Skulle säga att den extra panelen hjälper mycket, för du är på gränsen på slingan.
En panels maxspänning är 32.84V och startspänning på växelriktarens mppt 180v. Om jag hittade rätt datablad
 
antonijo,
Dina paneler 430 Wp har enligt databladet du hänvisar till en tomgångsspänning på 39,13 Volt.
Har du 6 st seriekopplade mot öster blir det 6 x 39,13 = 234,8 Volt. Men märk väl, det är vid bestrålningen 1000 W/m2, och det har man inte på morgonen då solen står lågt på himlavalvet och är svag och träffar dessutom panelen snett. Så stark bestrålning som 1000 W/m2 bara på sommaren kring lunchtid och om solstrålarna träffar panelen ca vinkelrät. Det kanske bara är ca 34 Volt tomgångsspänningen på morgonen, dvs 204 Volt från den 6-panel-strängen.
Det är nog litet vågat att ha så få som bara 6 paneler seriekopplade i en sträng.

Dessutom är tomgångsspänningen 39,13 V när panelerna inte belastas, dvs ingen ström tas ut från dem. Börjar växelriktaren ta ut ström från strängen, ja då sjunker strängspänningen.

Det skulle nog gå att seriekoppla 6-panelsträngen och 7-panelsträngen och sätta Tigo-effektoptimerare TS4-A-O på varje av dem. Dvs göra en seriekopplad sträng med 13 paneler(egentligen 13 st seriekopplade Tigo). Kolla om din växelriktare är godkänd av Tigo för deras effektoptimerare.
 
Redigerat:
  • Gilla
antonijo
  • Laddar…
TS: går det få in 1-2 paneler till i 6-strängen ?
 
A Arnodt skrev:
antonijo,
Dina paneler 430 Wp har enligt databladet du hänvisar till en tomgångsspänning på 39,13 Volt.
Har du 6 st seriekopplade mot öster blir det 6 x 39,13 = 234,8 Volt. Men märk väl, det är vid bestrålningen 1000 W/m2, och det har man inte på morgonen då solen står lågt på himlavalvet och är svag och träffar dessutom panelen snett. Så stark bestrålning som 1000 W/m2 bara på sommaren kring lunchtid och om solstrålarna träffar panelen ca vinkelrät. Det kanske bara är ca 34 Volt tomgångsspänningen på morgonen, dvs 204 Volt från den 6-panel-strängen.
Det är nog litet vågat att ha så få som bara 6 paneler seriekopplade i en sträng.

Dessutom är tomgångsspänningen 39,13 V när panelerna inte belastas, dvs ingen ström tas ut från dem. Börjar växelriktaren ta ut ström från strängen, ja då sjunker strängspänningen.

Det skulle nog gå att seriekoppla 6-panelsträngen och 7-panelsträngen och sätta Tigo-effektoptimerare TS4-A-O på varje av dem. Dvs göra en seriekopplad sträng med 13 paneler(egentligen 13 st seriekopplade Tigo). Kolla om din växelriktare är godkänd av Tigo för deras effektoptimerare.
Ja det låter på gränsen men då jag inte kan något om solceller så förlitar jag ju mig på leverantören
och att dem ska göra en god bedömning. Jag har frågat tidigare om det inte vore bättre att koppla ihop
dem men han sa nej. Kommer ej ihåg orsaken. Om det var något med att dem skulle dra ner varandra
allteftersom solen vandrar från öst till väst.
Strängen i väst med 7 paneler har absolut inga problem att starta utan någon sol som helst.

/AC
 
M mortimer skrev:
TS: går det få in 1-2 paneler till i 6-strängen ?
2 går absolut inte. Syns ganska väl på bilden jag bifogade i början av tråden.
Det som stoppar 1 panel från att monteras är ett ventilationsrör som kommer från en dusch.
Går det att byta ut stosen mot något lågbyggt så den hamnar under panelen så skulle det
kunna gå att sätta en panel till där.
Blir det samma effekt som på västra sidan så är det ju värt det eftersom det är så stor skillnad
på dem 2 strängarna.

Edit:
Något sånt här
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...mforingspanna-st-eriks-mjoback-blank/p-919541
Eftersom panelen hamnar ovanpå den så kanske det funkar om det inte rinner in vatten över kanten vid kraftigt regn.
 
Be de sätta dit optimerare på de 6st och därefter koppla ihop de med de 7st till 1st sträng. OM det nu fungerar med Sigenergy. Vet att PPAM inte monterar optimerare men du kan kanske motivera deras "systerbolag" Veosol. Lycka till.
 
Nej, det måste vara Tigo-effektoptimerare på samtliga 6 + 7 paneler, pga att de är åt olika väderstreck. Vore alla 6 + 7 st i samma väderstreck, men vissa drabbas av skugga del av dagen, då räcker det att sätta Tigo på enbart skuggdrabbade paneler.

Är det tegelpannetak finns ventilationspannor som bygger i stort sett inget uppåt. Men det är ingen på forumet som vet vad du har för takbeläggning. Bilden du visar är ju inget foto.

Här på bild visas utluftningspannor med lågt uppstick. Över dem kan panel monteras. Jag menar om du vill lägga till ytterligare en panel till de 6 st.
 
  • Röd ventilationspanna i vågformad design med ett runt rör i mitten, anpassad för tegelpannetak.
  • Illustration av ogreist tegelpannetak med en montering i mitten och ett rött rör ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Nej, det måste vara Tigo-effektoptimerare på samtliga 6 + 7 paneler, pga att de är åt olika väderstreck. Vore alla 6 + 7 st i samma väderstreck, men vissa drabbas av skugga del av dagen, då räcker det att sätta Tigo på enbart skuggdrabbade paneler.

Är det tegelpannetak finns ventilationspannor som bygger i stort sett inget uppåt. Men det är ingen på forumet som vet vad du har för takbeläggning. Bilden du visar är ju inget foto.

Här på bild visas utluftningspannor med lågt uppstick. Över dem kan panel monteras. Jag menar om du vill lägga till ytterligare en panel till de 6 st.
My bad, jag tänkte fel där. Helt rätt att det går åt 13st. Kostnaden för montera det kan man tycka PPAM/Veosol kan ta då de sålt en undermålig anläggning till dig. Före rekonstruktionen hade de säkert erbjudit dig montera ner de 6st med avdrag på fakturan.
 
M mortimer skrev:
My bad, jag tänkte fel där. Helt rätt att det går åt 13st. Kostnaden för montera det kan man tycka PPAM/Veosol kan ta då de sålt en undermålig anläggning till dig. Före rekonstruktionen hade de säkert erbjudit dig montera ner de 6st med avdrag på fakturan.
Jag vet inte om jag kan hävda undermålig anläggning med min kompetens inom området.
Behöver ju kunna styrka mina påståenden på något sätt.
Jag är säker på att dem har personal som helt enkelt kan säga "nä, detta är helt ok"
och jag inte kan argumentera emot. Finns det dokumenterat någonstans hur strängens totala spänning
kontra växelriktarens startspänning bör relatera till varandra? Att man kan trycka på det och kalla det
för felaktig installation?
Eller ska jag trycka på att dem tar bort ventilationen, sätter dit en panna med låg stos
och lägger till en panel till.
 
Har du inga effektkurvor över en dag för varje sträng, för varje av dina 3 strängar? Kan du inte logga in på Sig-energis monitoring portal, inte med mobiltelefon utan med en dator? Du kanske kan se mer data och olika kurvor. Jag känner emellertid inte till SIG-växelriktare och hur deras monitoringsportal fungerar eller ser ut. Och förhoppningsvis se att strängen med 6st paneler som vätter åt öster knapp ger några kWh alls i jämförelse med de andra 2 strängarna. Det borde räcka som bevis, det kan nog installationsfirman begripa också och inse att de hade kunnat göra det bättre och att inget vidare bra jobb av dem och att det inte är färdigt.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Har du inga effektkurvor över en dag för varje sträng, för varje av dina 3 strängar? Kan du inte logga in på Sig-energis monitoring portal, inte med mobiltelefon utan med en dator? Du kanske kan se mer data och olika kurvor. Jag känner emellertid inte till SIG-växelriktare och hur deras monitoringsportal fungerar eller ser ut. Och förhoppningsvis se att strängen med 6st paneler som vätter åt öster knapp ger några kWh alls i jämförelse med de andra 2 strängarna. Det borde räcka som bevis, det kan nog installationsfirman begripa också och inse att de hade kunnat göra det bättre och att inget vidare bra jobb av dem och att det inte är färdigt.
Vi kunder har endast tillgång till simpel app i mobilen som visar total produktion över dygnet för hela anläggningen.
Går ej att se per sträng men detta kan Veosol se.
Finns ej någon portal där vi kan logga in på webben eller se mer detaljerad information.
Har sett att vissa tillverkare av växelriktare har sjukt fina portaler med all möjligt info men inte Sigenergy :(
Jag kan fråga supporten om dem inte kan skicka lite grafer på enskilda strängar så jag kan se.
Det är ju inte direkt hemlighetsstämplad info.

Lite kul: Imorse dök det en ny knapp upp i appen. Vetgirig som man är klickade jag.
Där såg jag 20 andra anläggningar och kunde välja dem.
Samt göra allt med dem som jag kan med min egen. Typ stänga ner hela anläggningen.
Det försvann under dagen :)

/AC
 
K
A antonijo skrev:
Jag vet inte om jag kan hävda undermålig anläggning med min kompetens inom området.
Behöver ju kunna styrka mina påståenden på något sätt.
Jag är säker på att dem har personal som helt enkelt kan säga "nä, detta är helt ok"
och jag inte kan argumentera emot. Finns det dokumenterat någonstans hur strängens totala spänning
kontra växelriktarens startspänning bör relatera till varandra? Att man kan trycka på det och kalla det
för felaktig installation?
Eller ska jag trycka på att dem tar bort ventilationen, sätter dit en panna med låg stos
och lägger till en panel till.
Har du fått siffror på vad anläggningen ska producera? Det är ju inget generalfel de har gjort, men har de tekniskt kunnande i det de säljer så borde de redan innan räknat ut det troliga utfallet av installationen. Övervägt 13 optimerare, men att det kanske inte är värt det. Svårt att klämma in en panel med skohorn och installatören vill inte göra massa special som att modifiera din ventilation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.