86 385 läst · 84 svar
86k läst
84 svar
Ny frys som låter hela tiden
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Frysens ljud är specat som 42 dB.G Pergel skrev:Jag köpte miele K28202 + FN28262. Hade som krav att det skulle vara "brythandtag" för att ungarna skulle kunna öppna. Lite "udda" utseende med tjockare dörrar med lite skarpa kanter. Gillar verkligen designen som påminner om restaurangkök. Ljudet (fläktsus) är påtagligt ca 50% av tiden men inte irriterande störande. Hade naturligtvis önskat att dom var helt tysta men det verkar tyvärr vara mer eller mindre omöjligt att få till med autoavfrostning (= fläkt i skåpet). 15 år gamla maskiner är garanterat mycket tystare oavsett vad du väljer, men jag tycker ändå att mielens ljudnivå är acceptabel även om den inte är tyst.
Förra diskmaskinen var specad som 44 dB och jag tyckte det var störande om den gick när vi åt, men nuvarande var specad som 39 dB och det hörs men jag tycker inte att det är störande längre.
S Suncity K skrev:Jag gjorde till slut en skriftlig reklamation och då började det hända grejer. Använde de punkter som Konsumenverket har på sin hemsida som grund för hävning av köp. Skrev tex att en frys säljs för att stå i ett kök där man äter, men att min lät så högt att det inte gick och då fyller inte varan den funktion den säljs för och det är juridisk grund för hävning. Jag fick till slut en ny och den låter en bråkdel av den förra. Så trots att två servicetekniker och en butik hävdade att det inte var något fel så var det det.
Hej! Vilken har du nu som är tyst? Står inte ut med min, fläkten för jobbig...
Vilka modeller är det du har? Jag har ett Cylinda K4385N kylskåp och det låter ganska lite, mest som ett knastrande. Mitt gamla Whirlpool kombikyl/frys däremot lät mycket högt, tjöt och skallrade.H hackatall skrev:
När du fick hem skåpen, kopplade du in och startade dem med en gång eller lät du stå några timmar först?
K 4385 SV
F 4385 SV
Båda två stod uppställda inomhus i 2 dygn innan driftsättning. Kylen använder vi, men den tjuter ibland.
Frysen är reklamerad och service är beställd.
Den stod vi inte ut med så den använder vi inte alls.
Ljudet hördes i hela undervåningen.
F 4385 SV
Båda två stod uppställda inomhus i 2 dygn innan driftsättning. Kylen använder vi, men den tjuter ibland.
Frysen är reklamerad och service är beställd.
Den stod vi inte ut med så den använder vi inte alls.
Ljudet hördes i hela undervåningen.
Har man drabbats av detta också. Vilket väsen och surr.
Beställde ett Asko R22838S , Fristående kylskåp samt Asko FN22838S , Fristående frys. Kylen hör man knappt, måste sätta örat mot.
Frysen tar priset i surr, väsen och brummande ljud. Hade tekniker ute i dagarna som meddelade bara på det jag anmält att frysen tydligen har någon fläkt som leveras med undermålig installation. Han bytte inga delar och skruvade loss och fast saker och ting och någon plastbit som var dåligt monterad.
Några timmar efter han lämna så började den väsnas igen. Sitter ca 4 meter bort på soffan och kan höra surret av härliga frekvenser.
Beställde ett Asko R22838S , Fristående kylskåp samt Asko FN22838S , Fristående frys. Kylen hör man knappt, måste sätta örat mot.
Frysen tar priset i surr, väsen och brummande ljud. Hade tekniker ute i dagarna som meddelade bara på det jag anmält att frysen tydligen har någon fläkt som leveras med undermålig installation. Han bytte inga delar och skruvade loss och fast saker och ting och någon plastbit som var dåligt monterad.
Några timmar efter han lämna så började den väsnas igen. Sitter ca 4 meter bort på soffan och kan höra surret av härliga frekvenser.
Byt, det är fel på frysen säkert.N Nucky skrev:Har man drabbats av detta också. Vilket väsen och surr.
Hade exakt samma problem. Satte in en termometer och det visade sig att tempen gick upp och ner hela tiden.
Lämnade tillbaka frysen till Elgiganten och fick en ny fast annan modell. Mycket bättre.
Vi hade den som extrafrys som stog i garaget men man hörde utanför när den gick.
Hej, vilken bytte ni till? Som är tyst.
T TheGame skrev:Byt, det är fel på frysen säkert.
Hade exakt samma problem. Satte in en termometer och det visade sig att tempen gick upp och ner hela tiden.
Lämnade tillbaka frysen till Elgiganten och fick en ny fast annan modell. Mycket bättre.
Vi hade den som extrafrys som stog i garaget men man hörde utanför när den gick.
vad satte du i för termometer för att mäta temperaturen och hålla koll?T TheGame skrev:Byt, det är fel på frysen säkert.
misstänker väl att min har samma fel. Nu ska dom komma hit igen och byta delar. Vilket skräp man köpt känns de som
Hijackar tråden för det verkar som detta är den allmänna klagotråden för högljudda frysar
Jag fick precis en helt ny LG kyl/frys combo från Elgiganten, en GBB72SWEFN, med specad ljudnivå 36 dB som jag tyckte lät som den borde upplevas som tyst..
Problemet är att det är ju en sjuk skillnad på "vitt brus" på 36 dB och en enda ton på 36 dB vilket den här har, den har liksom ett relativt högfrekvent tjutande från kompressorn (inte från nån fläkt alltså) som låter genom flera rum, har dessutom öppen planlösning.
Video här, tacksam om nån lyssnar och säger om denna typ av ljud är normalt för moderna kyl/frysar.. Den går dessutom nästan hela tiden trots att den står på +5/-17 grader vilket inte är speciellt extremt.
Jag fick precis en helt ny LG kyl/frys combo från Elgiganten, en GBB72SWEFN, med specad ljudnivå 36 dB som jag tyckte lät som den borde upplevas som tyst..
Problemet är att det är ju en sjuk skillnad på "vitt brus" på 36 dB och en enda ton på 36 dB vilket den här har, den har liksom ett relativt högfrekvent tjutande från kompressorn (inte från nån fläkt alltså) som låter genom flera rum, har dessutom öppen planlösning.
Video här, tacksam om nån lyssnar och säger om denna typ av ljud är normalt för moderna kyl/frysar.. Den går dessutom nästan hela tiden trots att den står på +5/-17 grader vilket inte är speciellt extremt.
Välkommen till den nya världen av surr och oljud från frysen.
köpte efter fiasko frysen Asko ett par Husqvarna-Electrolux. Det började lite bättre. Men fyfan vad surret går på frysen. Kompressorn/Fläkten slutar aldrig att va tyst. Den går och går hela tiden. Då är frysen inte ens full!
Det är helt sinnes att dessa frysar kan väsnas som de gör. Öppet landskap mellan kök/vardagsrum är en mardröm i en mindre lägenhet.
Köpte då;
Husqvarna QT922X-V
köpte efter fiasko frysen Asko ett par Husqvarna-Electrolux. Det började lite bättre. Men fyfan vad surret går på frysen. Kompressorn/Fläkten slutar aldrig att va tyst. Den går och går hela tiden. Då är frysen inte ens full!
Det är helt sinnes att dessa frysar kan väsnas som de gör. Öppet landskap mellan kök/vardagsrum är en mardröm i en mindre lägenhet.
Köpte då;
Husqvarna QT922X-V