86 385 läst · 84 svar
86k läst
84 svar
Ny frys som låter hela tiden
kan Inte annat än att hålla med. Hade möjligen kunnat acceptera LITE oljud om vi pratat om Lågpris-kina-produkt men f*n inte Electrolux/Husqvarna. Priset är inte extremt men för 20000 måste man kunna förvänta sig lite mer än så här.
Vet du om det var cirkulationsfläkten i din frys också eller var det något annat missljud som lät? Blev den helt tyst efter det sista bytet. Lite susande och gurglande emellanåt går väl an men hur är det med det vinande/tjutande ljudet?S Suncity K skrev:Jag gjorde till slut en skriftlig reklamation och då började det hända grejer. Använde de punkter som Konsumenverket har på sin hemsida som grund för hävning av köp. Skrev tex att en frys säljs för att stå i ett kök där man äter, men att min lät så högt att det inte gick och då fyller inte varan den funktion den säljs för och det är juridisk grund för hävning. Jag fick till slut en ny och den låter en bråkdel av den förra. Så trots att två servicetekniker och en butik hävdade att det inte var något fel så var det det.
Måste den låta som att den kommer därifrån bara därför. Ljudet är oacceptabelt oavsett om den kommer från Sverige , kina eller annat låglöneland med undermålig kvalitet på sin tillverkning.... även om mitt fel härhör från en utomordentligt dålig s k ingenjör/utvecklare/desiger från kungsholmen i Stockholm. Uruselt av Elux att stoppa in en kullagrad fläkt på det sättet i en vitvara. Den som gjort detta borde skämmas över sitt usla jobb.
Jag hoppas att du inte tror att din produkt är gjord i Sverige?G Pergel skrev:Måste den låta som att den kommer därifrån bara därför. Ljudet är oacceptabelt oavsett om den kommer från Sverige , kina eller annat låglöneland med undermålig kvalitet på sin tillverkning.... även om mitt fel härhör från en utomordentligt dålig s k ingenjör/utvecklare/desiger från kungsholmen i Stockholm. Uruselt av Elux att stoppa in en kullagrad fläkt på det sättet i en vitvara. Den som gjort detta borde skämmas över sitt usla jobb.
Den är byggd i Ungern och öststats teknologin har absolut ingenting gemensamt med produkterna utvecklade i Mariestad Sverige
Är väl medveten om att man slutade tillverka maskiner i Sverige för en tid sedan. Ungern kan säkert stämma och mina utkast om kina får ses som sybiolism för lågpristillverkning.
Detta ger däremot ingen rimlig eller acceptabel förklaring till att min frys låter som den gör. och jag har förstått att det finns gott om Elux/hva frysar som låter likadant.
I mitt fall anser jag inte att det är ett montagefel. Det är en riktigt dålig konstruktion och helt oacceptabelt för en +10000kr frys. Electrolux kundtjänst vänder utochin på sig själva för att övertyga mig om att detta är en ”feature” istället för ett fel och skyller på avfrostningsfunktionen och avsaknaden av freon mm mm. Finns hemsidor som illustrativt beskriver hur och varför min flong Nya moderna frys låter mer än min dito från förra millenniet. Hade dom lagt samma pengar på att lösa problemet så hade det varit löst för länge sen. Dessutom med heder och renommé i behåll. Vi får se vart detta slutar men jag känner mig inte speciellt hoppfull.
Detta ger däremot ingen rimlig eller acceptabel förklaring till att min frys låter som den gör. och jag har förstått att det finns gott om Elux/hva frysar som låter likadant.
I mitt fall anser jag inte att det är ett montagefel. Det är en riktigt dålig konstruktion och helt oacceptabelt för en +10000kr frys. Electrolux kundtjänst vänder utochin på sig själva för att övertyga mig om att detta är en ”feature” istället för ett fel och skyller på avfrostningsfunktionen och avsaknaden av freon mm mm. Finns hemsidor som illustrativt beskriver hur och varför min flong Nya moderna frys låter mer än min dito från förra millenniet. Hade dom lagt samma pengar på att lösa problemet så hade det varit löst för länge sen. Dessutom med heder och renommé i behåll. Vi får se vart detta slutar men jag känner mig inte speciellt hoppfull.
Köpte Samsung kyl + frys med inverterteknik för ett halvår sedan. Upplevde det som högre och mer störande ljud. Motor/kompressor startar och varvar upp så ljudet varierar i frekvens vilket stör mig mer.
Det tar tid att vänja sig. Ingen teknik jag skulle rekommendera för öppna planlösningar eller en etta.
Det tar tid att vänja sig. Ingen teknik jag skulle rekommendera för öppna planlösningar eller en etta.
https://www.treehugger.com/clean-te...or-cheating-on-energy-efficiency-testing.htmlE etompau skrev:
Jodå, de fuskar på PRECIS samma sätt... Läs länken ovan.
Nej... naturligtvis VET jag inte detta och eftersom omständigheterna är som dom är så är mitt påstående antagligen fel. Electrolux har säkert gjort en kalkyl över kunders missnöje jämfört att utveckla en bra produkt och kommit fram till att det bästa är att sälja skit och låta folk jobba sig trötta mot en stab av okunniga kundtjänstmedarbetare.torbeno skrev:
Vad gäller renommé så är det ju bara att googla för att se att detta är ett problem för många. Inte helt sällan är det Hva/Elux-produkter som nämns. Själv kommer jag aldrig att närma mig en av Electrolux produkter igen efter detta. Såldes är det en rimlig slutsats att dra utifrån min egen syn på saken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Nu tror jag både designers och utvecklare faktiskt sitter på Kungsholmen då man flyttat hem det igen... däremot är nog valen av usla komponenter ett sätt att få ner priset för att bi konsumenter fortfarande inte är villiga att betala för bättre kvalite...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 153 inlägg
Ingen aning hur detta är mätt men de exemplar som kom hem upplevde jag som mycket tysta.BirgitS skrev:
Jag ska säga att jag inte har upplevt kylar och frysar som högljudda där jag har bott förutom en 70-tals Elecrolux som lät nåt överdjävligt från en skakande kompressor och en billig Whirlpool som jag köpte i Tyskland 2005. Den senare gurglade något enormt.