86 385 läst · 84 svar
86k läst
84 svar
Ny frys som låter hela tiden
Det skulle ju vara interessant om öststats ngenjörerna flyttade till kungsholmenD DFYD123 skrev:
Är en levande reklampelare för Electrolux typ.. de fungerar sådär, låter en hel del. Inte bara lite brummande - de låter som det visslar, råmar och gnäller lite om vartannat ibland. Det är inte hela tiden, men alldeles för ofta.,
Skulle aldrig rekommendera Electrolux till någon som är just "ljudkänslig"..
Har själv idag inbyggnadsfrys (blocketfynd, kanske 5-6 år gammal), inbyggnad kylskåp (Ikeas variant 2 år), diskmaskin (Ikeas variant 3 år), frysbox (ca 2 år), kombinerad kyl/frys (4 år - hade två, sålde den som var snäppet tystare), , spishäll, ugn..
Har lagat diskmaskinen, näst på tur är nog kylskåpet.. både för oljud och för temperaturerna i skåpet verkar fel..
Köps inte något mer av märket framöver.
Skulle aldrig rekommendera Electrolux till någon som är just "ljudkänslig"..
Har själv idag inbyggnadsfrys (blocketfynd, kanske 5-6 år gammal), inbyggnad kylskåp (Ikeas variant 2 år), diskmaskin (Ikeas variant 3 år), frysbox (ca 2 år), kombinerad kyl/frys (4 år - hade två, sålde den som var snäppet tystare), , spishäll, ugn..
Har lagat diskmaskinen, näst på tur är nog kylskåpet.. både för oljud och för temperaturerna i skåpet verkar fel..
Köps inte något mer av märket framöver.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Har också tyckt att kylar och frysar är tysta men det verkar vara annorlunda med de här nyare frysarna som inte frostar igen. Svägerskan har en frys med ismaskin och det är ju så man hoppar till när man sitter i soffan och den sätter igång och låter.Claes Sörmland skrev:Ingen aning hur detta är mätt men de exemplar som kom hem upplevde jag som mycket tysta.
Jag ska säga att jag inte har upplevt kylar och frysar som högljudda där jag har bott förutom en 70-tals Elecrolux som lät nåt överdjävligt från en skakande kompressor och en billig Whirlpool som jag köpte i Tyskland 2005. Den senare gurglade något enormt.
Uppdatering i mitt eget ärende.
Electrolux har 100 dagar nöjdhetsgaranti vilket innebär att man får skicka tillbaka vitvarorna mot en fraktavgift på 500kr/kolli (grattis schenker!). Jag betalar gladeligen 1000kr för att bli av med skiten.
Kundtjänsten på 100-dagar måste vara speciellt utvald för sitt trevliga sätt eller så har jag bara haft tur. All heder åt Sandra som sköter mitt ärende!
Nu går min kyl och frys tillbaka till elektrolux och kommer antagligen säljas till någon annan stackare i landet. Har även tagit reda på att ALLA nya "no-frost" maskiner från elektrolux och Husqvarana verkar ha samma högfrekventa och högbelastade fläkt och konstruktion. Alltså aldrig mer ny Electroluxfrys! Skickade även in en ljudinspelning på fläktljudet till reklamationen och fick till svar att detta ÄR normala driftsljud. Alla som hört ljudet live eller på inspelning skrattar och skakar på huvudet. Normalt driftsljud enligt en "tekniker" som gömmer bakom ett skrivbord på electrolux!
Vitvarorna heter Husqvarna QT/QR920/930/1000 och förtjänar inget annat än att stanna hos electrolux!
Electrolux har 100 dagar nöjdhetsgaranti vilket innebär att man får skicka tillbaka vitvarorna mot en fraktavgift på 500kr/kolli (grattis schenker!). Jag betalar gladeligen 1000kr för att bli av med skiten.
Kundtjänsten på 100-dagar måste vara speciellt utvald för sitt trevliga sätt eller så har jag bara haft tur. All heder åt Sandra som sköter mitt ärende!
Nu går min kyl och frys tillbaka till elektrolux och kommer antagligen säljas till någon annan stackare i landet. Har även tagit reda på att ALLA nya "no-frost" maskiner från elektrolux och Husqvarana verkar ha samma högfrekventa och högbelastade fläkt och konstruktion. Alltså aldrig mer ny Electroluxfrys! Skickade även in en ljudinspelning på fläktljudet till reklamationen och fick till svar att detta ÄR normala driftsljud. Alla som hört ljudet live eller på inspelning skrattar och skakar på huvudet. Normalt driftsljud enligt en "tekniker" som gömmer bakom ett skrivbord på electrolux!
Vitvarorna heter Husqvarna QT/QR920/930/1000 och förtjänar inget annat än att stanna hos electrolux!
Ingenjörer från "öst" sitter redan på kungsholmen. Inget intressant över det alls...... Det är absolut inte deras fel att ett svenskt kvalitetsmärke blivit så snålt och girigt att man släpper riktiga skitlösningar på marknaden. Någon högre upp har tagit ett kasst beslut och jag hoppas det får konsekvenser. Det finns ingen anledning att acceptera detta 2017. Kvalitet är tydligen inte ett adelsmärke för Electrolux numera.electroluxaren skrev:
Snappades upp i en de svenska drakarnas nät-tidning, men allt är ju inte sant på internet...
För övrigt nämndes att gree även var intresserade över whirlpool.
Gree har inga skulder men massor av pengar så de vill göra ett eller ett par förvärv.
Det kanske blir auktion till lägstbjudande.
Nu har väl Gree lättare att få igenom ett köp än motsvarande affär electrolux-GE här förleden.
Men som sagt uppgifterna kommer från en journalist och är definitivt inte bekräftade.
För övrigt är det Gree värmepumpar som electrolux säljer sedan nått år tillbaka.
För övrigt nämndes att gree även var intresserade över whirlpool.
Gree har inga skulder men massor av pengar så de vill göra ett eller ett par förvärv.
Det kanske blir auktion till lägstbjudande.
Nu har väl Gree lättare att få igenom ett köp än motsvarande affär electrolux-GE här förleden.
Men som sagt uppgifterna kommer från en journalist och är definitivt inte bekräftade.
För övrigt är det Gree värmepumpar som electrolux säljer sedan nått år tillbaka.
Ljud och kyl/frys är spännande. När jag gjorde om i köket ersatte jag två uråldriga Husqvarna separata kyl/frys med ett kombinerat Miele. Gamla grejerna var 25+ år men funkade fint. Såg dock allmänt slitna ut plus tog upp en förskräcklig massa plats. Miele var en besvikelse från början med ett jobbigt ljud från kylprocessen. Kompressor lät ungefär som alltid, ett svagt surr. Det andra ljudet var hemskt jobbigt, lät lite som kavitation i vätskesystem. Kundtjänst sade att "så är alla nya". Efter ett antal år havererade skiten (kompressorn skar) och jag tänkte att det är bortkastade pengar att köpa kvalitet. En positiv erfarenhet var att elförbrukningen minskade märkbart, det gick förstås inte ihop ekonomiskt. All kontakt med Miele andades "tysk arrogans" där vi minsann gör världens bästa grejer och du är en inkompetent kund. Lite som MB och "älgtestet" i början.
Ersättaren blev ett kombinerat skåp från LG. Ännu bättre energiprestanda och inte några skumma ljud från kylprocessen. Men... Hysterin med energiklassning har gjort att det är ett invertersystem där kompressorn matas med en frekvensomriktare. Dessutom har man ersatt den klassiska kondensorn som tidigare var en stor grej med rörkanaler på baksidan. En enkel lösning helt utan rörliga delar. Nu är det en minimal sak som påminner om värmepaketet i en bil och den ventileras med en liten fläkt. Undrar hur länge det där håller med tanke på att en normal individ inte städar bakom så där värst regelbundet.
Den lilla fläkten är i alla fall också styrd med frekvensomriktare och vid vissa varvtal ger den ifrån sig ett irriterande tjut. Ni som grejat med motordrifter i industrin vet vad det är frågan om... Ljudnivån är inte så hög, säkert inom spec. Men är det tyst är ljudet ändå rejält irriterande. Det är skillnad på ett sövande kompressorsurr och ett vinande tjut.
Enligt min ringa mening har produktutvecklingen gått lite snett. Men vi kan ju glädja oss åt att vitvaror numera är jättebilliga. Och jättedåliga. Vad är miljövinsten med låg elförbrukning och kort livslängd? Para ihop de två så vi får en ärlig klassning på sakerna. Kanske är summan sämre än mina gamla HVA?
Ersättaren blev ett kombinerat skåp från LG. Ännu bättre energiprestanda och inte några skumma ljud från kylprocessen. Men... Hysterin med energiklassning har gjort att det är ett invertersystem där kompressorn matas med en frekvensomriktare. Dessutom har man ersatt den klassiska kondensorn som tidigare var en stor grej med rörkanaler på baksidan. En enkel lösning helt utan rörliga delar. Nu är det en minimal sak som påminner om värmepaketet i en bil och den ventileras med en liten fläkt. Undrar hur länge det där håller med tanke på att en normal individ inte städar bakom så där värst regelbundet.
Den lilla fläkten är i alla fall också styrd med frekvensomriktare och vid vissa varvtal ger den ifrån sig ett irriterande tjut. Ni som grejat med motordrifter i industrin vet vad det är frågan om... Ljudnivån är inte så hög, säkert inom spec. Men är det tyst är ljudet ändå rejält irriterande. Det är skillnad på ett sövande kompressorsurr och ett vinande tjut.
Enligt min ringa mening har produktutvecklingen gått lite snett. Men vi kan ju glädja oss åt att vitvaror numera är jättebilliga. Och jättedåliga. Vad är miljövinsten med låg elförbrukning och kort livslängd? Para ihop de två så vi får en ärlig klassning på sakerna. Kanske är summan sämre än mina gamla HVA?
HejS Suncity K skrev:Har ny frys av märke Husqvarna Electrolux som ger ifrån sig ljud i princip konstant. Detta är otroligt jobbigt att leva med och jag vill gärna komma i kontakt med andra som har liknande erfarenheter. Det kan inte vara rimligt att vitvaror av senaste modell ska låta så här, utvecklingen måste gått längre. Detta är dessutom en produkt som beskrivs vara ovanligt tyst.. Har haft självavfrostande tidigare och den lät nästan ingenting. Har reklamerat frysen en gång och har nu fått ett nytt ex men det låter lika mycket. Länk till produkt: [länk]
Jag har nyss köpt en frys från Husqvarna (dec 2017) , model QT920x och de låter fruktansvärt mycket. Jag har beställt service för den eftersom jag utgår ifrån att det ljudet inte kan vara normalt. Jag ångrar mitt köp, aldrig mer Husqvarna i mitt hem .
Även min nya diskmaskin från Husqvarna har högt ljud men man kör maskinen ett par timmar om dagen men frysen går hela tiden
Jag antar att den låter som min gjorde. Tjutande ljud från fläkten som sitter mitt i frysen? I så fall kan service inte hjälpa dig. Byte av fläkt ger samma resultat. Lämna tillbaka på Husqvarnas 100-dagars-nöjd garanti om den fortfarande finns kvar. Det där är en riktig skitprodukt och borde inte finnas på marknaden. Jag bytte till motsvarande miele och den låter också en del men ljudet är avsevärt mindre irriterande än Husqvarna 920. Lycka tillM Persson skrev:Hej
Jag har nyss köpt en frys från Husqvarna (dec 2017) , model QT920x och de låter fruktansvärt mycket. Jag har beställt service för den eftersom jag utgår ifrån att det ljudet inte kan vara normalt. Jag ångrar mitt köp, aldrig mer Husqvarna i mitt hem .
Även min nya diskmaskin från Husqvarna har högt ljud men man kör maskinen ett par timmar om dagen men frysen går hela tiden
Jag har samma fråga då vi ska bygga om köket hemma. Var inne på Elux först men är tveksam efter att ha läst denna tråd. Om man ska tro prisjakt så har även en Siemens fått liknande kommentsrer på sin frys GS36NAI31.G Pergel skrev:
Alla nya verkar låta mer eller mindre. Miele låter som sagt också men susar istället för tjuter.
Siemens har liknande hyss för sig och de flesta av ljuden verkar komma från fläkten som tillhör den automatiska avfrostningsfunktionen. Med facit i hand hade jag gärna sluppit ljuden och fortsatt frosta av frysen någon gång per år.
Siemens har liknande hyss för sig och de flesta av ljuden verkar komma från fläkten som tillhör den automatiska avfrostningsfunktionen. Med facit i hand hade jag gärna sluppit ljuden och fortsatt frosta av frysen någon gång per år.