86 385 läst · 84 svar
86k läst
84 svar
Ny frys som låter hela tiden
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Enligt specifikationen har den frysen en ljudnivå på 42 dB, vilket är långt från tyst. Har du någon särskilt runt frysen som kan minska det upplevda ljudet?R RoBo skrev:
Alternativt att de har ändrat något sen ditt köp.
Dom står som man brukar ha det. Inne i köksinredningen bredvid varandra med en frisida mellan. Kanske vi är halvdöva men nöjda med ljudet.BirgitS skrev:
Man kan nog konstatera att ljud är väldigt subjektivt och ditt "tyst" skiljer sig från mitt. Ungefär halva tiden är mina miele tysta och när fläkten går igång börjat det susa en del. Som en stationär dator ungefär. Dock mycket långt ifrån Husqvarna (electrolux) som jag försökte med först.R RoBo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 172 inlägg
Vilka Miele har du?G Pergel skrev:
Vår kyl och frys är nu 15 år gamla så de håller troligen inte så länge till och samlar därför lite information om vad som kan vara bra att köpa.
Jag köpte miele K28202 + FN28262. Hade som krav att det skulle vara "brythandtag" för att ungarna skulle kunna öppna. Lite "udda" utseende med tjockare dörrar med lite skarpa kanter. Gillar verkligen designen som påminner om restaurangkök. Ljudet (fläktsus) är påtagligt ca 50% av tiden men inte irriterande störande. Hade naturligtvis önskat att dom var helt tysta men det verkar tyvärr vara mer eller mindre omöjligt att få till med autoavfrostning (= fläkt i skåpet). 15 år gamla maskiner är garanterat mycket tystare oavsett vad du väljer, men jag tycker ändå att mielens ljudnivå är acceptabel även om den inte är tyst.BirgitS skrev:
Köpte en kombo kyl och frys, märke whirlpool. Antar att det är i budget segmentet kanske men hade fått topp betyg i olika recensioner.
Den har en fläkt inne i kylskåpet som cirkulerar luften och den lät något så j-vligt!
Reklamerade felet och dom la i dämpmatta bakom någon lucka och skåpet blev knäpp tyst, nästan i alla fall. Man får stå med örat intill för att höra fläkten nu. Blev resonans i den luckan tydligen. Ett tag funderade jag på att sätta en pinne eller något för att ha sönder fläkten, vi blev tokiga på den verkligen.
Den har en fläkt inne i kylskåpet som cirkulerar luften och den lät något så j-vligt!
Reklamerade felet och dom la i dämpmatta bakom någon lucka och skåpet blev knäpp tyst, nästan i alla fall. Man får stå med örat intill för att höra fläkten nu. Blev resonans i den luckan tydligen. Ett tag funderade jag på att sätta en pinne eller något för att ha sönder fläkten, vi blev tokiga på den verkligen.
Intressant att notera att vår diskmaskin har lägre ljudnivå än frysen... Jag upplever det som att frysen "ibland" har höga ljud för sig, men oftast är ganska tyst... Diskmaskinen låter ganska lite, men när den går är det helt klart ljudligare än frysen när den låter "lite". Frysen har ett lite knorrande och bubblande ljud emellanåt... Själva fläkten har jag inte stört mig på (tror jag)... Men även spis och ugn har ju fläktar, så under och strax efter matlagning så är det endel ljudstörningar - men vi har separat matrum...
KSV36BI30
Buller (dB re 1 pW) 39 dB
GSN36BI30
Buller (dB re 1 pW) 42 dB
SMU69T45SK
Buller (dB re 1 pW) 40 dB
KSV36BI30
Buller (dB re 1 pW) 39 dB
GSN36BI30
Buller (dB re 1 pW) 42 dB
SMU69T45SK
Buller (dB re 1 pW) 40 dB