6 120 läst · 98 svar
6k läst
98 svar
Ny dom: Mäklare måste ge säljare spekulantlista om så begärs
Nej, jag har ett fullt rimligt resonemang. Mäklaren får gärna ringa mig, då jag har gett mäklaren mitt medgivande.Unikt namn skrev:
Jag har getts tillträde i huset då säljaren avser att sälja det och jag har kontaktat mäklare som har i uppgift att sälja huset. Jag har gett mäklaren mitt medgivande att vara i kontakt med mig, och säljaren har gett mäklaren sitt medgivande att agera ombud.
Jag har inte gett tillåtelse till säljaren att kontakta mig, och vill säljaren kontakta mig får dom göra det via mäklaren. Så om säljaren vill mig något så får dom be mäklaren fråga om jag är OK med att dom ringer mig.
Fast detta beror ju på hur personuppgifterna har samlats in. Om jag mailar mäklaren för att boka in ett möte så har jag på intet sätt kunnat ge mitt medgivande till mäklaren att hantera mina personuppgifter på annat sätt än att denne kan kontakta mig. Mäklaren har fått mina personuppgifter digitalt, men jag har inte gett något medgivande för hanteringen och sparandet av mina personuppgifter uttöver det som är det initiala syftet med min kontakt - att boka tid för visningen och att visa mitt intresse för objektet gentemot mäklaren.Claes Sörmland skrev:Nej GDPR åsidosätts inte. FMI skriver att de förutsätter att mäklaren inhämtar godtycket när de samlar in personuppgifterna.
Vill personen inte gå med på det så vill ju heller inte personen förvärva fastigheten och är därmed inte en del av spekulantlistan. Det går liksom inte att köpa en fastighet eller bostadsrätt och vara anonym för säljaren.
I detta upplägget får säljaren be mäklaren att fråga mig om det är ok ifall säljaren ringer mig direkt.C cpalm skrev:Jo, så klart GDPR är tillämplig. Men mäklaren agerar ju som säljarens ombud, dvs. det är säljaren som i grunden "äger" affären och i den mån det kan talas om en tredje part i sammanhanget är denna part rimligtvis mäklaren. Så att säljaren har insyn i hela affären inklusive där förkommande personuppgifter måste rimligtvis vara ett s.k. berättigat intresse i sammanhanget, dvs. inte något som i sig kräver något samtycke.
Däremot kan ju helt klart diskuteras vilka personuppgifter som är berättigade att hantera för det aktuella syftet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 441 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 441 inlägg
Jag tror också på den tolkningen. Mäklaren är säljarens ombud. En kontakt med mäklaren är en kontakt med säljaren. Man har alltså gett sin personinformation till säljaren när man kontaktar dennes ombud mäklaren.
Uppenbarligen är det jag som tänker fel, då ni är många som inte tycker att det är konstigt.C cpalm skrev:
Men jag anser att jag gett ombudet tillåtelse att ha kontakt med mig och inte säljaren.
Än konstigare blir det om jag säger till ombudet att jag inte längre är intresserad av objektet och då får ett samtal från en person jag aldrig haft kontakt med som frågar mig "varför är du inte intresserad av mitt hus"? I min värld har jag sagt upp kontakten, och vill inte längre bli kontaktad angående objektet. Jag har dragit tillbaka mitt medgivande till kontakt.
Kan det vara en generationsfråga? Eller så är det bara jag som tänker fel.
Då gäller väl detta också omvänt, att spekulanten kan kontakta säljaren direkt?🤔Claes Sörmland skrev:
Vi hade en tråd om just det för inte så länge sedan där konsensus verkade vara att om en spekulant gick förbi mäklaren och kontaktade säljaren direkt var det på gränsen till kriminellt, typ 😮
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 441 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 441 inlägg
Det är väl bara oartigt tänker jag. Man följer inte outtalade sociala spelregler och de flesta säljare vill nog att mäklaren sköter detta. Liksom hela idén med mäklare, att ta in ett ombud för att vaska fram en köpare.D Dilato skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 968 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 968 inlägg
Har man avtal med mäklare. Så går det inte att gå förbi mäklaren och sälja själv. Mäklaren ska sin provision ändå.D Dilato skrev:
Detta tycker jag är värre, mäklare som vill göra snabba pengar och inte bryr sig att ta kontakt
med alla seriösa spekulanter. Där t.om. förekommer lögner för att den mäklare har någon kompis som vill köpa. Svårt att bevisa bara.
Det krävs inget medgivande i detta sammanhang, det är det som är grejen.K Kanotisten skrev:
Det är ju du som anmält ditt intresse, klart det är berättigat (utan explicit medgivande) att säljaren och dennes representanter använder dina kontaktuppgifter för att uppfylla din vilja.
Att mäklaren sedan för in dig i nåt register där de bombar dig med erbjudanden om helt andra objekt är en helt annan sak. Där kan jag tänka mig att de fiskar efter ditt medgivande.
Behöver inte utredas. Har du enligt rättspraxis en lagstadgad skyldighet att lämna ut personuppgifter så faller det automatiskt under detta undantag i GDPR. Så det kan per definition inte strida mot GDPR. Annan lag går före.Grannens Häck skrev:
Hur länge gäller detta kontaktförbud?K Kanotisten skrev:
Behöver säljaren be om tillåtelse att dyka upp vid kontraktskrivning också?
Det synes mig lite väl skitnödigt. Om man vill köpa någons hur så är det rimligt att prata lite med säljaren. Varför gå omvägen via mäklaren då?K Kanotisten skrev:
Vilka typer av kontakter med okända vill du göra ett medgivande för innan kontakt tas?K Kanotisten skrev:Uppenbarligen är det jag som tänker fel, då ni är många som inte tycker att det är konstigt.
Men jag anser att jag gett ombudet tillåtelse att ha kontakt med mig och inte säljaren.
Än konstigare blir det om jag säger till ombudet att jag inte längre är intresserad av objektet och då får ett samtal från en person jag aldrig haft kontakt med som frågar mig "varför är du inte intresserad av mitt hus"? I min värld har jag sagt upp kontakten, och vill inte längre bli kontaktad angående objektet. Jag har dragit tillbaka mitt medgivande till kontakt.
Kan det vara en generationsfråga? Eller så är det bara jag som tänker fel.