C cpalm skrev:
Givetvis räcker det med namn och telefonnummer för de som anmäler sitt intresse.
Fattar inte att dessa trådar alltid hamnar i detta att spekulanternas identitet, ekonomi osv. i detalj måste fastställas.
Alla visningar som jag har deltagit i de senaste 10 åren har det varit bokade visningar och då har man lämnat sin mailadress och sitt namn och telefonnummer, visst kan man säkert köra med annat namn och skapa en mail i annat namn, fejkat telefonnummer är svårare idag,(jag har bara skyddade nummer) men jag har svårt att tänka mej att det är något större problem i sammanhanget.

Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
C
M maxmsm skrev:
fejkat telefonnummer är svårare idag
Kan inte se att det spelar någon roll...

Spekulantlistan står i centrum för den "säljande" delen av mäklarens uppdrag, och det ligger i sakens natur att det är varierande "kvalitet" på spekulanterna i listan. Går det inte ens att nå spekulanten med de dokumenterade kontaktuppgifterna är det väl inte konstigare än att mäklaren antecknar det i "akten" och förr eller senare ger upp sina kontaktförsök. Fast som du säger har ofta kontakt etablerats redan innan visning.

Om man som säljare får en spekulantlista från mäklaren och en större andel inte går att få tag på finns det ju anledning att ifrågasätta om mäklaren själv varit i kontakt med dessa personer. Detta oavsett hur väl fastställd identiteten på personerna i listan är.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är väl bara att ringa personerna på listan om man har ett telefonnummer?
Varför skulle listan bli mer trovärdig bara för att spekulanterna har avkrävts legitimation?
Du verkar missförstå vad jag menar:
Om man inte litar på sin mäklare och därigenom vill ringa och kontrollera med spekulanterna och det *inte* finns någon verklig person i andra änden när man ringer så finns det ju två alternativ:

a: Någon har uppgett falsk information till mäklaren för att slippa bli kontaktad.
b: Mäklaren har av någon orsak fejkat uppgifter om spekulanterna.

Litar man på sin mäklare så att B inte är aktuellt är det ju frid och fröjd. Spelar ingen roll om någon angett falska uppgifter, de var ju ändå inte någon äkta spekulant.

Men, om man ska få riktig effekt av domslutet och tvinga mäklaren att redovisa alla spekulanter och det dyker upp ett antal fejkade namn så är det ju fortfarande omöjligt att avgöra om mäklaren talar sanning eller ej.

Exempel från tråden, om @hempularen 's säljare ville kontrollera med sin mäklare om vilka spekulanter som varit inblandade när de bara fått bud som låg 15% under utgångspriset så är det ingen större skillnad om mäklaren vägrar att lämna ut listan eller lämnar ut "hempularen, 070-0000000".
Om mäklaren däremot anses vara tvingad att lämna över uppgifter på spekulanter som säljaren kan verifiera så måste det ju vara någon form av uppgifter som gör att denne faktiskt kan kontakta @hempularen och därigenom få reda på att han har försökt buda på huset men har blivit motarbetad av mäklaren.

(Om det sedan sker genom att man väljer att ta legitimation av alla spekulanter eller om man säkerställer att uppgifterna är riktiga och att det går att kontakta spekulanterna på det viset är mer en implementationsfråga.)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
C
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du verkar missförstå vad jag menar:
Nä, jag förstår exakt vad du menar. Men en lista på namn och telefonnummer duger väl utmärkt för att faktiskt kunna kontakta personerna på listan? Bara att ringa telefonnumret?

C cpalm skrev:
Nä, jag förstår exakt vad du menar. Men en lista på namn och telefonnummer duger väl utmärkt för att faktiskt kunna kontakta personerna på listan? Bara att ringa telefonnumret?
Ja, om det är *äkta* kontaktuppgifter, så att det *går* att ringa telefonnumret.

Men, om det står ett falskt namn och ett felaktigt telefonnummer, hur avgör du om det är mäklaren eller spekulanten som angett dem?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ja, om det är *äkta* kontaktuppgifter, så att det *går* att ringa telefonnumret.

Men, om det står ett falskt namn och ett felaktigt telefonnummer, hur avgör du om det är mäklaren eller spekulanten som angett dem?
Om man inte är spekulant anger man ju
R.Astley med telefonnummer: 076-686 84 36
🤣

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
Om det är fejkade telefonnummer är det väl antingen a) "Ingen abonnent på detta nummer", b) någon som svarar som inte har någon aning om vad du snackar om, eller c) telefonnummer mäklaren registrerat och inte svarar på, alternativt en kumpan eller mäklaren själv som svarar med förställd röst och spelar med.

I fallet a eller b kan du utgå från att det är nåt skumt i görningen. c kan ju vara svårt att avslöja, men rätt utstuderat och jag vet inte hur det skulle bli bättre av att det t.ex. också skulle stå ett (fejkat) personnummer där.

Har man inte den tilliten till sin mäklare skall man nog byta mäklare eller själv närvara vid t.ex. visningarna. Finns rätt många potentiella sätt mäklaren kan lura både köpare och säljare på.

Som sagt, att tvingas lämna ut listan hjälper troligen inte mycket i de skummma sammanhangen. Mäklare som ex. vill låta en bulvan köpa billigt, kan alltid fejka en lista med dels ointresserade spekulanter som är äkta, filtrera bort de som faktist ville lägga bud osv. Men ett bedrägeri blir svårare och mer komplicerat ju mer material som måste ljugas ihop. Det kan avskräcka från att försöka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.