4 062 läst · 66 svar
4k läst
66 svar
Ny dom: Mäklare måste ge säljare spekulantlista om så begärs
Det tycker jag inte är något konstigt.D Dilato skrev:
Det som är på gränsen till kriminellt är att sälja bostaden utan att mäklaren är inblandad. Säljaren har kontrakterat mäklaren för att sälja bostaden, så att gå förbi det är ett avtalsbrott. Ett civilrättsligt ärende där en domstol skulle döma till mäklarens fördel.D Dilato skrev:
Beroende på omständigheterna kan det dock vara till mäklarens fördel att slippa göra så allt försäljningsjobb själv.
Redigerat:
Det är väl jättebra om dessa behöver registrera sig på något vis så att det i så fall blir krångligare för dessa och man slipper sådant folk på visningarna.D Dilato skrev:
Men hur kan man bestämma om en person är en spekulant, potentiell kund eller bara en nyfiken person (eller till och med en granne som bara kommer for at sige hej)?Redaktionen skrev:
Tja, det är ju ytterligare ett mervärde. Mäklaren behöver säkerställa att det verkligen är spekulanter som hen samlar in. Dvs istället för att säga att det "Ohh, jättestort intresse, XXX spekulanter!" och sedan bara något enstaka bud, då det var bara några få som var intresserade på riktigt.Steen P skrev:
Svårt veta vilka som är spekulanter, mest nyfikna skulle jag vilja säga. Sålde ett äldre hus i en by här utanför staden där jag bor. Kan då säga att 95. % av alla som anmälde sig på visningen var nyfikna bybor. Endast ett enda bud kom in, trots massor med anmälda på visningen. Så inte vet någon vilka som är spekulanter eller bara nyfikna. Finns folk som har som nöje gå på visningar av nyfikenhet.Dowser4711 skrev:
Liknande trådar
-
Kan en ny bedömning om sammanhållen bebyggelse gälla retroaktivt?
Bygglov -
Två nya domar från MÖD gällande enskild laddstolpe på samfälld mark - fritt fram?
Juridik -
Dom säger att mäklare ska upplysa om riskkonstruktioner
Artikelkommentarer -
Rörlig ränta dominerar på nya bolån
Artikelkommentarer -
Jag ska byta ut en del strömbrytare i huset ock då passa på att sätta in nya kontakter då för då kan man ju köpa dom här som båda delarna sitter ihop
El