15 626 läst · 214 svar
16k läst
214 svar
Nu kommer amorteringskravet tillbaka
Jag har också en lntbruksfadtighet. Men din ränta är kass.Maskintok skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 273 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 273 inlägg
Att vissa vill amortera och andra inte är ju naturligt, vad jag inte förstår är varför Thomas vill lägga på ytterligare 1%.
Är det för att han tror det vore bättre för samhället?
Är det för att han tror det vore bättre som låntagarna?
Är det för att han själv gillar att amortera och anser att andra borde göra lika?
Är det för att han vill jävlas med "folk som lånat för mycket"?
Jag har hört i princip alla de alternativen från andra som förespråkar en högre amortering, men jag undrar vad som driver Thomas, som förespråkade det i denna tråd, utan motivering.
Min bild är att det brukar vara en kombination av 1 och 4, även om 2 brukar nämnas och 3 säkert ofta spelar in, även om det sällan erkänns.
Är det för att han tror det vore bättre för samhället?
Är det för att han tror det vore bättre som låntagarna?
Är det för att han själv gillar att amortera och anser att andra borde göra lika?
Är det för att han vill jävlas med "folk som lånat för mycket"?
Jag har hört i princip alla de alternativen från andra som förespråkar en högre amortering, men jag undrar vad som driver Thomas, som förespråkade det i denna tråd, utan motivering.
Min bild är att det brukar vara en kombination av 1 och 4, även om 2 brukar nämnas och 3 säkert ofta spelar in, även om det sällan erkänns.
vill du amortera så gör det. Vill du expandera din fastighet så ta lån till bra ränta.Maskintok skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/V9xpWW/villaagare-har-tjanat-hundratals-kronor-per-dag
Alltid samma visa, i min värld, fördomsfull som jag är så är det gamla gubbar som tycker att huslånet ska amorteras av.
Det är väl klokt men det är i princip omöjligt att amortera av ett huslån på ett hus i ett av Sveriges större städer, såvida man inte är född på 40/50-talet och köpte huset för några procent av dagens marknadsvärde förstås. Faktiskt, en chans att betala av lånet har man, och det är att istället för att amortera placera pengarna på börsen.
Samma gubbar har ofta hus utanför storstaden och tycker folk som köper hus för flera miljoner är tokiga.
Det är väl klokt men det är i princip omöjligt att amortera av ett huslån på ett hus i ett av Sveriges större städer, såvida man inte är född på 40/50-talet och köpte huset för några procent av dagens marknadsvärde förstås. Faktiskt, en chans att betala av lånet har man, och det är att istället för att amortera placera pengarna på börsen.
Samma gubbar har ofta hus utanför storstaden och tycker folk som köper hus för flera miljoner är tokiga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Det är för att män har stor variation i sitt beteende som det är så. För det är ju också gubbar (om än kanske lite yngre) som är som vill låna max och ha lånen som hävstång. Medan kvinnor, generellt, vill ha det lite mer lagom.
För egen del är jag inte maxbelånad, men förstår inte heller viljan att vara skuldfri när man dör. Man får ju som bekant inte ta pengarna med sig när man dör, så att arvingarna ska få ens fastighetsbestånd obelånat är en konstig prioritering – det är ju alltmer sällan en släktgård som ska brukas av nästa generation vi pratar om, utan oftast en villa som ska säljas kanske kombinerat med ett fritidshus det ska bråkas om.
För egen del är jag inte maxbelånad, men förstår inte heller viljan att vara skuldfri när man dör. Man får ju som bekant inte ta pengarna med sig när man dör, så att arvingarna ska få ens fastighetsbestånd obelånat är en konstig prioritering – det är ju alltmer sällan en släktgård som ska brukas av nästa generation vi pratar om, utan oftast en villa som ska säljas kanske kombinerat med ett fritidshus det ska bråkas om.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
De som säger att det är omöjligt att amortera bort ett bolån tänker för kortsiktigt. Med 2% amortering är takten 50 år - då ska man ha klart för sig att man under tiden också ökar i inkomst under tiden och således också får mer pengar över att använda till amorteringen över tid. Vill man så kan man bli skuldfri eller åtminstone nära. Men var och varannan svensk använder sitt hus som bankomat och lånar till allt möjligt på det.J Johan456 skrev:Alltid samma visa, i min värld, fördomsfull som jag är så är det gamla gubbar som tycker att huslånet ska amorteras av.
just nu är det inga problem att ha lån för att räntan är 1%. Jag är helt övertygad om att det någon gång de närmsta 10-20 åren kommer komma en period där många ångrar sig att man har för låga lån och skulle tagit chansen att amortera mer under 2010/20-talet...
jag tror tvärtemot vad du trorK kv05lama skrev:De som säger att det är omöjligt att amortera bort ett bolån tänker för kortsiktigt. Med 2% amortering är takten 50 år - då ska man ha klart för sig att man under tiden också ökar i inkomst under tiden och således också får mer pengar över att använda till amorteringen över tid. Vill man så kan man bli skuldfri eller åtminstone nära. Men var och varannan svensk använder sitt hus som bankomat och lånar till allt möjligt på det.
just nu är det inga problem att ha lån för att räntan är 1%. Jag är helt övertygad om att det någon gång de närmsta 10-20 åren kommer komma en period där många ångrar sig att man har för låga lån och skulle tagit chansen att amortera mer under 2010/20-talet...
Det beror såklart på. Vad är syftet, är det att bli skuldfri när man dör. Säg att du köper ett hus för 9 000 000kr och lånar 5 000 000kr. Då ska du amortera 100 000kr per år i 50 år, varför? Om du istället lägger de pengarna i en global indexfond som över 50 år ger 7% i snitt så har du drygtK kv05lama skrev:De som säger att det är omöjligt att amortera bort ett bolån tänker för kortsiktigt. Med 2% amortering är takten 50 år - då ska man ha klart för sig att man under tiden också ökar i inkomst under tiden och således också får mer pengar över att använda till amorteringen över tid. Vill man så kan man bli skuldfri eller åtminstone nära. Men var och varannan svensk använder sitt hus som bankomat och lånar till allt möjligt på det.
42 000 000k om 50 år. Du kan då betala av ditt lån och ha 37 miljoner kvar. Du förstår nog var jag vill komma, att satsa allt på amortering är nog knappast det klokaste man kan göra.
Vänta nu.A Anders99999999 skrev:Jag är ung och vill vara maximalt belånad. Då får jag en jäkla hävstång. De senaste 10 åren har man tjänat mer på sin bostad än att utbilda sig. varenda företag har lån, eftersom de räknar att få bättre avkastning än de betalar i ränta.
Jag hade lånat oändligt med pengar om jag fick, och bara tryck in allt på börsen. Börsen ger en snittavkstning historisk på 8 procent. Min bolåneränta är 1 procent.
Alla företag har inte lån, det är ren jävla bullshit. Jag ser företag som har 0 kr i långfristiga lån som friska bolag. De betalar varenda öre vid investeringar på miljonbelopp kontant.
Självklart kan inte alla företag göra så men de bör sträva efter det, annars ser man ju konsekvensen som blev för många företag nu.
Sen gör man som man vill, jag strävar själv efter låg månadskostnad på huslånet så jag har mer pengar över av lönen som kan delas upp på sparande och roligheter.