Nej, sannolikt inte. När solcellerna ger bra utbyte är det i allmänhet låga priser i Europa.
 
  • Gilla
Lena60
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, sannolikt inte. När solcellerna ger bra utbyte är det i allmänhet låga priser i Europa.
Juli hade vi 1kr kWh, så inte så dålig då.
Dock så blir det ingen extra här :/ nyheten är ju att blir 20% dyrare i SE3. SE4 kommer bara påverkas lite…
 
C
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Kul att läsa att våra kära folkvalda röstar igenom en ny förordning som kommer innebära 20% ( uppskattat i område 3 ) höjning av elen .
Äntligen!

😠
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
"Varje sparad watt en tysk watt"

Ska beställa klistermärke och sätta på bakrutan i V70n ...

Dämma upp en massa fina älvar för att hålla igång BMWs fabriker. Känns ju lätt ovärt.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P placerej skrev:
Även länder längre norrut, till exempel Tyskland, har betydligt dyrare el än vi har. De behöver också värma husen på vintern.
Men men men dom har ju kol och dess stora maskiner som gräver efter kolen som går på EL ^_^
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Juli hade vi 1kr kWh, så inte så dålig då.
Dock så blir det ingen extra här :/ nyheten är ju att blir 20% dyrare i SE3. SE4 kommer bara påverkas lite…
1kr/kWh i juli? I SE3 hade jag 37,7 öre i snitt plus moms och mitt viktade timpris låg på 32 öre plus moms.
 
Med skatt om moms hamnar det nära 1kr/kWh
 
  • Gilla
Stoffy
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med skatt om moms hamnar det nära 1kr/kWh
jo, men skatten är ju fast och den kommer man ju aldrig undan så den kan man inte ha med i denna typ av jämförelser. Vill man bli av med den så får man producera sin egen el. Själva elen+moms kostade inte ens 50 öre inkl moms i juli.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden, men har det dyftats något om vad dessa 20% dyrare skulle vara jämfört mot?

Är det 20 % dyrare än hittills under 2023 så det ju fortfarande bara hälften av snittet 2022?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har inte läst hela tråden, men har det dyftats något om vad dessa 20% dyrare skulle vara jämfört mot?

Är det 20 % dyrare än hittills under 2023 så det ju fortfarande bara hälften av snittet 2022?
Bra fråga, det behöver förtydligas vad som menas om man ser till 2022 vs 2023
 
Är det någon som är tillräckligt insatt i tekniken för att kunna förklara lite enkelt och pedagogiskt hur det bättre utnyttjandet av nätet fungerar?
De artiklar jag har läst på ämnet har inte givit någon större information om detta. I ett nyhetsinslag jag såg igår pekade någon på en elledning och sa ungefär "vi plockar ut mer data från nät som det här och det betyder att vi i praktiken kan använda en ledning till, som vi inte har i verkligheten".
 
De skaffar sig en mer detaljerad bild av utnyttjandet av ledningarna i flaskhalsarna och kan därmed belasta dem hårdare utan att elsystemet havererar genom att utnyttja de "luckor som finns" i utnyttjandet. Dvs, det går att föra över mer el i befintliga ledningar, vilket då pressar upp priserna mer när det är dyrare el i ett angränsande område.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju en större transportkostnad för tomater än för el så därför undvek jag att prata om samma pris.
Det är ju lite svårt att jämföra transportkostnader för så olika varor som tomater och el, men när jag jämför priserna på spanska och svenska tomaterna tycks inte transportkostnaden vara så hög.

Jämför jag elnätsfakturan med fakturan för förbrukad elenergi så upplever jag att transporten av el är dyr.
 
  • Gilla
Lena60 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är ju lite svårt att jämföra transportkostnader för så olika varor som tomater och el, men när jag jämför priserna på spanska och svenska tomaterna tycks inte transportkostnaden vara så hög.

Jämför jag elnätsfakturan med fakturan för förbrukad elenergi så upplever jag att transporten av el är dyr.
Arbetsinsatsen på de spanska tomaterna är billigare, vilket då kompenseras av att transporten också kostar pengar. Sedan prissätts produkten inte utifrån vad den kostar att producera utan det baseras på vad du är beredd att betala. Ibland är det en rätt förutsägbar procentsats mellan dessa, ibland är det inte ens i närheten av stabilt eller förutsägbart. Det hänger på hur prispressad produkten är.

En lokal tomatodlare i min kommun har lyckats marknadsföra sina tomater som nyttigt "godis" på lösvikt och kan därmed ta mer för tomaterna än om de sålts som vanliga tomater bara. Allt handlar om hur man positionerar sin produkt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.