Vad trevligt då kommer de stora nätjättarnas chefer kunna ha TVÅ swimmingpooler på tomten.

Väntar på att fastighetskatten kommer som ett brev på posten också...
 
  • Gilla
Lena60
  • Laddar…
T tergo skrev:
[länk]
"En konstgjord ö som ska leverera el till tio miljoner hushåll – till en början."

Vad är det på ön som skapar all el?
 
Det projektet lades väl ner för att det blev för dyrt. Tanken var att de skulle bli nav för att ansluta vindkraft och batterier.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att det inte är något påslag för elen som exporteras?

Vet du om att Sverige importerar el också, genom samma kablar som exporten sker?
Det har jag koll på, att vi både exporterar och importerar.

Vad är det för påslag som sker vid export, en extra avgift per MWh?
 
I Sverige ligger avgiften till SVK på ca3öre/kWh. Jag gissar att det är i den storleksordningen även för export.
 
BirgitS
J Jeppson skrev:
Det har jag koll på, att vi både exporterar och importerar.
Vad bra och då hoppas jag att du förstår att om Sverige ökar avgifterna på exporten så innebär det att andra länder kommer att öka avgifterna när de exporterar till Sverige, dvs. de högsta priserna under året blir ändå högre i Sverige.
 
  • Gilla
Mayweed
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra och då hoppas jag att du förstår att om Sverige ökar avgifterna på exporten så innebär det att andra länder kommer att öka avgifterna när de exporterar till Sverige, dvs. de högsta priserna under året blir ändå högre i Sverige.
Det är en självklarhet att vid import så får vi en förhöjd avgift. Men titta på hur export vs import är per år så kommer det bli billigare för svenskar än tvärtom
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I Sverige ligger avgiften till SVK på ca3öre/kWh. Jag gissar att det är i den storleksordningen även för export.
Så borde vi lägga på 3öre till vid export ovanpå de 3 örena
 
BirgitS BirgitS skrev:
Står mer här: [länk]
vindkraft, vätelager, bränsle power-to-x-tekniken
Jo, men det låter som att själva ön är hemligheten bakom elproduktion till 10 miljoner hushåll. Det är ju bara en bit mark för diverse kraftelektronik som hade kunnat stå på land lika gärna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag fattar säkert dåligt så jag undrar:
Vilka avgifter tillkommer för transporten av elen från extremfallet SE1 till DE (Tyskland)?

SE1->SE2
SE2->SE3
SE3->SE4
SE4->DE

Hur påverkas priset i SE4 av vidaretransporten till DE/DK,/PL)?

Är elen dyrare i DE än i SE4 vid export till DE/DK/PL?

Är elen i SE4 dyrare än i DE vid import från DE?

Elen är ju unik eftersom köparen inte har något val vad gäller transport-metod eller transportväg och andra köpare av el påverkar transportpriset vilket kan ha extrem påverkan på slutpriset.

Tomatköparen i Sverige betalar troligen samma pris för produkten som spanjoren lokalt men kan kan välja transportsätt och därmed slutkostnad, andra tomatköpares transport av deras tomater påverkar inte priset på min transport.
 
  • Gilla
Lena60 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är unikt för el att vi har ett nätmonopol. Men det skulle knappast vara bättre med konkurrerande nät och fri prissättning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tomatköparen i Sverige betalar troligen samma pris för produkten som spanjoren lokalt men kan kan välja transportsätt och därmed slutkostnad, andra tomatköpares transport av deras tomater påverkar inte priset på min transport.
Jo men så fort det uppstår en tomatbrist i ett tomatområde så sätts då tomatpriset för alla tomater till den dyraste tomaten.
Men nu har man då enats om att reformera elhandelsavtalet i EU-Bryssel.
https://www.euractiv.com/section/el...rket-reform-what-did-paris-and-berlin-obtain/
Vi får se hur det blir i praktiken?
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
Personer med solceller kommer tjäna 20% mer, så alla är nog inge upprörda.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.