54 465 läst · 818 svar
54k läst
818 svar
Nu höjer vi elpriserna igen efter ny EU-förordning
Vad trevligt då kommer de stora nätjättarnas chefer kunna ha TVÅ swimmingpooler på tomten.
Väntar på att fastighetskatten kommer som ett brev på posten också...
Väntar på att fastighetskatten kommer som ett brev på posten också...
Det projektet lades väl ner för att det blev för dyrt. Tanken var att de skulle bli nav för att ansluta vindkraft och batterier.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 449 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 449 inlägg
Står mer här: https://unric.org/sv/varldens-forsta-energio-ska-byggas-av-danmark/useless skrev:
vindkraft, vätelager, bränsle power-to-x-tekniken
I Sverige ligger avgiften till SVK på ca3öre/kWh. Jag gissar att det är i den storleksordningen även för export.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 449 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 449 inlägg
Vad bra och då hoppas jag att du förstår att om Sverige ökar avgifterna på exporten så innebär det att andra länder kommer att öka avgifterna när de exporterar till Sverige, dvs. de högsta priserna under året blir ändå högre i Sverige.J Jeppson skrev:
Det är en självklarhet att vid import så får vi en förhöjd avgift. Men titta på hur export vs import är per år så kommer det bli billigare för svenskar än tvärtomBirgitS skrev:
Jag fattar säkert dåligt så jag undrar:
Vilka avgifter tillkommer för transporten av elen från extremfallet SE1 till DE (Tyskland)?
SE1->SE2
SE2->SE3
SE3->SE4
SE4->DE
Hur påverkas priset i SE4 av vidaretransporten till DE/DK,/PL)?
Är elen dyrare i DE än i SE4 vid export till DE/DK/PL?
Är elen i SE4 dyrare än i DE vid import från DE?
Elen är ju unik eftersom köparen inte har något val vad gäller transport-metod eller transportväg och andra köpare av el påverkar transportpriset vilket kan ha extrem påverkan på slutpriset.
Tomatköparen i Sverige betalar troligen samma pris för produkten som spanjoren lokalt men kan kan välja transportsätt och därmed slutkostnad, andra tomatköpares transport av deras tomater påverkar inte priset på min transport.
Vilka avgifter tillkommer för transporten av elen från extremfallet SE1 till DE (Tyskland)?
SE1->SE2
SE2->SE3
SE3->SE4
SE4->DE
Hur påverkas priset i SE4 av vidaretransporten till DE/DK,/PL)?
Är elen dyrare i DE än i SE4 vid export till DE/DK/PL?
Är elen i SE4 dyrare än i DE vid import från DE?
Elen är ju unik eftersom köparen inte har något val vad gäller transport-metod eller transportväg och andra köpare av el påverkar transportpriset vilket kan ha extrem påverkan på slutpriset.
Tomatköparen i Sverige betalar troligen samma pris för produkten som spanjoren lokalt men kan kan välja transportsätt och därmed slutkostnad, andra tomatköpares transport av deras tomater påverkar inte priset på min transport.
Ja, det är unikt för el att vi har ett nätmonopol. Men det skulle knappast vara bättre med konkurrerande nät och fri prissättning.
Jo men så fort det uppstår en tomatbrist i ett tomatområde så sätts då tomatpriset för alla tomater till den dyraste tomaten.D Dilato skrev:
Men nu har man då enats om att reformera elhandelsavtalet i EU-Bryssel.
https://www.euractiv.com/section/el...rket-reform-what-did-paris-and-berlin-obtain/
Vi får se hur det blir i praktiken?