Så om vi exporterar el utomlands så läggs ett påslag för det som köps? Överföringen tänker jag på då SVK bör ta betalt för slitage på ”vår”
Infrastruktur
 
Nätavgifter? Ja det förutsätter jag. Några öre per kWh.
 
Det jag syftar på är en extra avgift för exporten.
 
J Jeppson skrev:
Det jag syftar på är en extra avgift för exporten.
Nejdå. Det betalar vi andra 80% för medans dom som cashar in skrattar hela vägen till banken..
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle det vara det? Mer än för exportledningen då.
 
eftersom tomaterna är dyrare vid import, som säkert påverkas av fraktkostnad så borde elen som handelsvara bli dyrare när den transporteras genom sverige och sedan ut ur landet.

Eller betalar vi svenskar vägskatt i alla EU länder som vi importerar varar från?
 
J Jeppson skrev:
eftersom tomaterna är dyrare vid import, som säkert påverkas av fraktkostnad så borde elen som handelsvara bli dyrare när den transporteras genom sverige och sedan ut ur landet.

Eller betalar vi svenskar vägskatt i alla EU länder som vi importerar varar från?
Nej men vi har däremot betalat via EU-bidrag för 100 tals mil motorväg för att varorna ska kunna transpoteras snabbare.

Undra om vi fått något bidrag att rusta elnätet genom landet 🤔 eller om det hamnar på Svenskarnas nätavgift.
 
  • Gilla
Lena60
  • Laddar…
Då borde EU vara med och betala för den elektriska motorvägen så inte vi konsumenter ska betala för övriga länders import.
 
  • Gilla
Lena60 och 1 till
  • Laddar…
Varför tror du att det är svenska konsumenter som betalar för det?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
J Jeppson skrev:
Eller betalar vi svenskar vägskatt i alla EU länder som vi importerar varar från?
Om varorna fraktas med lastbil så kommer förstås alla kostnader för lastbilen, ev. motorvägsavgifter, broavgifter och färjeavgifter att bli ett påslag på priset för varan när den når fram.
G Greger_08 skrev:
Undra om vi fått något bidrag att rusta elnätet genom landet 🤔 eller om det hamnar på Svenskarnas nätavgift.
Sverige behöver rusta det svenska elnätet för att södra halvan av Sverige inte ska bli utan el. Det är oberoende av exporten.
G Greger_08 skrev:
Nej men vi har däremot betalat via EU-bidrag för 100 tals mil motorväg för att varorna ska kunna transpoteras snabbare.
Det har vi ju nytta av eftersom det innebär lägre transportkostnader och därmed lägre priser.
Trafikverket fick nästan 500 miljoner i EU-bidrag 2021.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför tror du att det är svenska konsumenter som betalar för det?
Jag syftade på den svenska sidan, men vi kanske får stöd via EU att bygga ut och förstärka Infrastrukturen?
 
Varför tror du att svenska konsumenter betalar nätavgift för export elen?
 
Det dröjer väl inte länge innan vi kommer bli tvungna att bygga pipe lines till Europa och försörja dom med svenskt billigt vatten också.
Då kan priset sättas av den nya Waterpool, det vore nåt 😉
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför tror du att svenska konsumenter betalar nätavgift för export elen?
För att stå för Infrastrukturen som sedan exporten ”åker” på utan extra kostnad?

Kan vi ta upp en motion i EU att vi ska slippa betala transportavgifter när vi importerar tomater?
 
BirgitS
J Jeppson skrev:
För att stå för Infrastrukturen som sedan exporten ”åker” på utan extra kostnad?
Varför tror du att det inte är något påslag för elen som exporteras?

Vet du om att Sverige importerar el också, genom samma kablar som exporten sker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.