Tysk avundsjuka. Borde finnas ett ord för det.
sen som någon skrev i tråden, inga problem med solidaritet OM det sker efter förmåga och uteblivet lidande för befolkningen. Man hjälper dem om det finns över, inte annars.
 
Som med alla varor så får de som betalar mest varan. Det är ett sätt att fördela den efter behov. Om priset stiger är det i första hand den som har lättast att avvara den som minskar sin konsumtion.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ja, men inte alls lika långa vintrar som vi har.
Vi bor i Tyskland. Jämfört med Tyskland är elpriserna väldigt billiga i Sverige. Vi betalar minst 4.50 kr/kWh året runt. Sen tillkommer naturligtvis nätavgifter etc.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
P placerej skrev:
Även länder längre norrut, till exempel Tyskland, har betydligt dyrare el än vi har. De behöver också värma husen på vintern.
Dom eldar med kol och stängde ner kärnkraften. Varför skall vi betala deras el???
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
P placerej skrev:
Det är väl för att jämna ut priserna i EU? Om vi har lägre el-kostnad än de flesta andra länder är det väl rimligt att vi hjälper de andra länderna, om vi nu ska vara en samarbetsunion?
Ja, men då kanske dessa länder kan stöta oss med våra höga matpriser, bränslepriser, bostadspriser m.m.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Bölebon Bölebon skrev:
Dom eldar med kol och stängde ner kärnkraften. Varför skall vi betala deras el???
Vaddå vi?

Det är en öppen marknad. Om svenska bolag vill och kan sälja el utomlands så får de göra det.
 
TRJBerg
P placerej skrev:
Det är väl för att jämna ut priserna i EU? Om vi har lägre el-kostnad än de flesta andra länder är det väl rimligt att vi hjälper de andra länderna, om vi nu ska vara en samarbetsunion?
Tja. Tyskland t ex har ju avsiktligt lagt ner kärnkraften nyligen vilket är del av orsaken till de höga elpriserna. Det är ju knappast en "hjälp" till det gemensamma, snarare ett medvetet sabotage. Rimlighet saknas här.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tja. Tyskland t ex har ju avsiktligt lagt ner kärnkraften nyligen vilket är del av orsaken till de höga elpriserna. Det är ju knappast en "hjälp" till det gemensamma, snarare ett medvetet sabotage. Rimlighet saknas här.
Vi har också lagt ned kärnkraft så det är delvis vårt "fel" också. Sluta larva er...
 
  • Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Kul att läsa att våra kära folkvalda röstar igenom en ny förordning som kommer innebära 20% (uppskattat i område 3) höjning av elen. Är det bara jag som blir arg?
Nej, de flesta blir nog arga men knyter näven i fickan.

Det är först när majoriteten av svenskarna förstår att EU kostar mer än det smakar som det kan bli ändring.
Förstår att exporterande företag gillar EU.
Men en vanlig Svensson tjänar inte ett dyft på detta.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har också lagt ned kärnkraft så det är delvis vårt "fel" också. Sluta larva er...
Tyskland har lagt ner fullt fungerande kärnkraft mitt under pågående elkris. De skulle kunna få igång ett antal kärnkraftverk inom en kort tidsperiod dessutom då nedmonteringen inte påbörjats.

Det är inte jämförbart med vår situation.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har också lagt ned kärnkraft så det är delvis vårt "fel" också. Sluta larva er...
Sist jag kollade har vi fortfarande kärnkraft.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Tyskland har lagt ner fullt fungerande kärnkraft mitt under pågående elkris. De skulle kunna få igång ett antal kärnkraftverk inom en kort tidsperiod dessutom då nedmonteringen inte påbörjats.

Det är inte jämförbart med vår situation.
Sverige har medvetet gjort södra Sverige utan nästan någon elproduktion trots varningarna från experterna, Jo det är jämförbart även det. Tyskarna eldar kol istället, men de producerar fortfarande elen. Vi har ingen lösning för produktion av el när det inte blåser.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Sist jag kollade har vi fortfarande kärnkraft.
Ja, en del. Men Barsebäck var ett riktigt magplask, likaså de andra nedlagda.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sverige har medvetet gjort södra Sverige utan nästan någon elproduktion trots varningarna från experterna, Jo det är jämförbart även det. Tyskarna eldar kol istället, men de producerar fortfarande elen. Vi har ingen lösning för produktion av el när det inte blåser.
Nej det är inte jämförbart. Använd logiskt tänkande nu. Tyskland har lagt ner fullt fungerande fossilfri elproduktion mitt under pågående energikris och höjer därmed våra priser och länderna runtom. Kol är dyrt och förkastligt på alla sätt och vis.
 
  • Gilla
Lena60 och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Nej det är inte jämförbart. Använd logiskt tänkande nu. Tyskland har lagt ner fullt fungerande fossilfri elproduktion mitt under pågående energikris och höjer därmed våra priser och länderna runtom. Kol är dyrt och förkastligt på alla sätt och vis.
Nu får du separera frågorna om elpris från koldioxidutsläppen. Sverige har själva satt sig i soppan med elpriserna. Tyskland har satt sig i soppan med koldioxidutsläppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.