Status
Tråden går ej att kommentera.
jag måste bara skriva att jag ofta trycker på denna diskussionen för jag tycker det verkar intressant. men tyvärr skrivs det så oerhört mycket och långa svar så jag orkar aldrig intressera mig tillräckligt för att läsa igenom allt eller särskilt noggrant.

men ja tycker det här verkar ha blivit en fight mellan trådstartaren och ridax mer eller mindre..

med risk att jag inte läst tillräckligt så ja kanske fattar fel men så här känner jag.

mitt sunda förnuft säger att oavsett era bråk om det är 65 eller 85 l/s i ventilation eller om det är 6 eller 10 kw som krävs i värme så är det väl självklart att det inte ska mögla inuti ett bostadshus, om det är så drägligt att det går att bo där, allså så pass varmt att du tycker det är ok på vintern. då ska det väl funka. om du öppnar o stänger dörrar o fönster så ska det väl komma in frisk luft som du kan andas o ventilera huset från o till... det ska väl inte va en sån exakt vetenskap att bygga ett hus att det ska hänga på 2 graders innetemperatur eller 15 l/s i ventilation.
Och det är väl ingen verkstads lokal som byggs undermåligt med köldbryggor av stål o fuktiga metallytor som exempelvis lås o handtag som kyls in utifrån o ger kondens.

Nä är det byggt som ett bostadshus och väggarna ska vara exempelvis 0.22 i uvärde så ska det väl inte vara några problem eller?
jag tror vårt hus byggt i isoleca är ungjefär samma uvärde o med bergvärme pump på 6 kw så drar det 4000kw i värme o varmvatten på 200m2 155boarea o 45 garage. jaja, ja ska iaf försöka fortsätta läsa här hur detta slutar om det nu gör det :)
mvh
 
D
gb79: Jo, men vad du totalt förbiser är att det är Per själv som är byggherre och alltså ansvarig för bygget. Heda har sålt en produkt "väggelement" till Per. Per har använt produkten (plus en massa andra produkter och tjänster från andra tillverkare), har själv (eller med hjälp av egna konsulter) ritat och dimensionerat olika aspekter av bygget.

Det är lätt för dig att säga att "det är väl självklart att ett hus skall fungera oavsett decimalkomma hit och dit"... Javisst, det är SÅ DET SKALL VARA. Nu är det inte så, utan det möglar i hans hus. Man vad är det som säger att det är Heda som är ansvariga för att något blev fel och inte Per? Det är DET som är frågan och den anser inte jag att DU har besvarar bara genom att säga att det är självklart att ett hus skall fungera även om inte allt uppfyller kraven till decimalkomma-precision.

Nu är det så att det till stora delar för OSS här på forumet måste bli en förtroende-fråga vem som har rätt (och så kommer det till stor del bli i tingsrätten också antar jag). Att du Per har uppvisat närmast förfalskade dokument och uppger grovt felaktiga värden ligger honom i fatet i förtroendefrågan anser jag.
 
gb79 skrev:
mitt sunda förnuft säger att oavsett era bråk om det är 65 eller 85 l/s i ventilation eller om det är 6 eller 10 kw som krävs i värme så är det väl självklart att det inte ska mögla inuti ett bostadshus, om det är så drägligt att det går att bo där, allså så pass varmt att du tycker det är ok på vintern. då ska det väl funka. om du öppnar o stänger dörrar o fönster så ska det väl komma in frisk luft som du kan andas o ventilera huset från o till... det ska väl inte va en sån exakt vetenskap att bygga ett hus att det ska hänga på 2 graders innetemperatur eller 15 l/s i ventilation.
Jag har inte heller satt mig in till 100%.

Men man kan vända på din kommentar. Även om ett hus är dåligt isolerat med köldbryggor bör det väl rimligtvis inte börja mögla på väggarna? Som jag ser det måste nåt annat till, hög luftfuktighet eller dålig ventilation. Den senaste holmgången mellan ridax och byggherren verkar handla om just detta.
 
Ok jag ger mig direkt, jag kan hålla med att man själv är rätt ansvarig för hur det blir. Jag menade inte med det jag skrev att just Heda eller per är skyldig till detta utan jag bara tycker det är så jäkla konstigt att det skulle vara så svårt att få ett fungerande hus när jag själv uppfattar det som lekande lätt.

men ni har säkert rätt, ville bara skriva av mig som sagt att jag tycker det är konstigt.
jag tror inte det möglar nånstans i min verkstad ens, 300m2 med dåligt isolerad platta, köldbryggor i stålbalkar och oisolerade betongväggar som nedre vägg. ingen ventilation och kanske 15-18 grader ibland på vintern med bara 6kw elpatron.
men jag får väl leta lite efter möglet där :)

jag gör mig säkert bara dum med detta men jag hoppas allt kommer tillrätta oavsett vems fel det är. mvh daniel
 
Jag har blivit ombedd av en medlem att klargöra huruvida ett företag får diskutera fritt i forumet eller inte. Jag gav Heda tillåtelse att som en engångsföreteelse gå in och ge sin syn på saken i den här tråden. Skulle de vilja replikera igen så får de be om min tillåtelse igen. Det har de dock inte gjort.
 
Jag anser även att den här tråden har urartat till att handla om annat än att bygga stenhus. Därför stänger jag tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.