Status
Tråden går ej att kommentera.
F
ml99 skrev:
Som kund väljer man ganska snart bort de enstaka företag som ALDRIG ger sig och gärna ser att det är kunden som har fel. Motsattsen: IKEA, de har en "No Bullshit Policy", det spelar ingen roll hur fel kunden har de ser alltid till att göra kunden nöjd.
Det måste ju vara väldigt sällsynt att en kund klagar utan att ha ett reellt skäl! Visst kan det hända men då anser jag att det är bättre att svälja förtretet och ta den smällen. Detta är tyvärr något som inte existerar inom byggbranschen, man är van att ALLTID köra över kunder och hotas med rättsliga åtgärder om kunden inte viker sig.
Jag kan inte se någon likhet mellan Per och den kundbeskrivning som en del gör här, det är ju helt olika förutsättningar. Löjeväckande! Men som sagt en del ger sig ALDRIG, det ska vara kunden som har fel, oavsett.

Där håller jag inte med dig alls. Jag skulle kunna ge exempel på leverarantörer inom byggbranchen som har en goodwill som går långt utöver det rimliga och förväntade. Så att såga en hel branch bara för att det förekommer en hel del lycksökare är inte helt rättvist.
 
D
fsn: Jag köpte termostatreglerade PAX-tilluftdon till huset. Efter någon säsong så fungerade de inte längre (termostatfunktionen alltså) då spjället gick för trögt. Ringde till PAX och tyckte väl att de kunde ha hållit lite längre, men kanske det var det hårda saltindränkta klimatet ytterst i västkusten som påverkade? De skickade genast helt nya tilluftdon. Samtidigt hade jag undrat om de hade någon skydd för fronten utomhus för här blåser det rätt in i donen så man får halv storm inomhus också. De passade på att skicka med nya "huvar" som de just hade kommit med. Sedan nämnde jag att det blir väldigt "lyhört", man hör ju minsta konversation ute på gatan efter att ha installerat donen.. De skickade med luftfilter att stoppa i rören för att förhoppningsvis hindra ljudet lite...

Alltså... bättre kundvård har jag sällan varit med om. Få så mycket utan att ens gnälla... Men de har säkert sina missnöjda kunder de med... Ofta hänger det ju på vem man får prata med och tillfälligheter (som dagens humör osv :) )

Lite off-topic, men det är ju roligt att skriva om något trevligt ibland också... ;)
 
M
fsn skrev:
Där håller jag inte med dig alls. Jag skulle kunna ge exempel på leverarantörer inom byggbranchen som har en goodwill som går långt utöver det rimliga och förväntade. Så att såga en hel branch bara för att det förekommer en hel del lycksökare är inte helt rättvist.
Jag tror säkert du kan nämna företag där man förstår innebörden av orden moral och etik. Men tycker du att dagens byggbransch som helhet fungerar? Tycker du verkligen det?! Tycker du att det bara är ett fåtal lycksökare som förstör för hela branschen? Är det bara ett fåtal?! Inlägg här på forumet och den erfarenhet jag har, personligen och via släkt och vänner visar en helt annan bild.
Jag känner inte till någon bransch som är så illa omtyckt och som så många drabbats så illa av som just byggbranschen.
En "byggare" i min närhet kommenterade det med att han inte gärna längre berättade om vad han gjorde för han tyckte att branschen så ofta visade ett totalt förakt för sina kunder. Har ingen aning om fler "byggare" känner så men det kan inte vara roligt att vara snickaren, elektrikern, eller VD;n för byggföretaget i ett villakvarter när det är många som har mycket illa att säga om dem. Jag skulle verkligen inte vilja företräda denna bransch.
 
F
ml99 skrev:
Jag tror säkert du kan nämna företag där man förstår innebörden av orden moral och etik. Men tycker du att dagens byggbransch som helhet fungerar? Tycker du verkligen det?! Tycker du att det bara är ett fåtal lycksökare som förstör för hela branschen? Är det bara ett fåtal?! Inlägg här på forumet och den erfarenhet jag har, personligen och via släkt och vänner visar en helt annan bild.
Jag känner inte till någon bransch som är så illa omtyckt och som så många drabbats så illa av som just byggbranschen.
En "byggare" i min närhet kommenterade det med att han inte gärna längre berättade om vad han gjorde för han tyckte att branschen så ofta visade ett totalt förakt för sina kunder. Har ingen aning om fler "byggare" känner så men det kan inte vara roligt att vara snickaren, elektrikern, eller VD;n för byggföretaget i ett villakvarter när det är många som har mycket illa att säga om dem. Jag skulle verkligen inte vilja företräda denna bransch.

Det blir lite OT här men i princip ser jag det så här: Pga den relativt låga investeringsgraden, det faktum att man alltid är i rörelse och mycket ofta jobbar med ej momsredovisande kunder så har byggbranchen som helhet antagligen en viss överrepresentation av "lycksökare". Men det är antagligen fortfarande ett fåtal %.
 
ml99: Vart får ni tag på era oseriösa snickare egentligen? Använder alla dina släktingar och vänner samma oseriösa snickare så ni får anledning att beklaga er lite över en kopp kaffe? Du kanske borde anlita "byggaren i din närhet", om du tror mer på honom.

Själv är jag snickare, stolt sådan. Jag berättar mer än gärna för hela villakvarteret vad mitt yrkesval är. Sen till missnöjda kunder; en del människor verkar födas missnöjda. Det spelar ingen roll vad man gör, eller hur bra man gör det. Dom har i princip alltid något att anmärka på. Och kan dom inte peka på något specifikt "blev det inte riktigt som dom hade tänkt det". Såna kunder försöker man helt enkelt undvika att göra jobb åt.

Rötägg finns överallt, inom alla branscher. Och när efterfrågan stiger kraftigt på personal så ploppar det upp temporära lycksökare, oavsett bransch. Och ju större stad, desto enklare att komma undan med ett dåligt jobb.

Nu ska jag fixa lite bokföring, tiden räcker lixom inte riktigt till.

Sorry om detta var lite OT, men när trådar övergår till hata-snickare-trådar börjar det klia i fingrarna.
 
M
skerfe skrev:
ml99: Vart får ni tag på era oseriösa snickare egentligen? Använder alla dina släktingar och vänner samma oseriösa snickare så ni får anledning att beklaga er lite över en kopp kaffe? Du kanske borde anlita "byggaren i din närhet", om du tror mer på honom.

Själv är jag snickare, stolt sådan. Jag berättar mer än gärna för hela villakvarteret vad mitt yrkesval är. Sen till missnöjda kunder; en del människor verkar födas missnöjda. Det spelar ingen roll vad man gör, eller hur bra man gör det. Dom har i princip alltid något att anmärka på. Och kan dom inte peka på något specifikt "blev det inte riktigt som dom hade tänkt det". Såna kunder försöker man helt enkelt undvika att göra jobb åt.

Rötägg finns överallt, inom alla branscher. Och när efterfrågan stiger kraftigt på personal så ploppar det upp temporära lycksökare, oavsett bransch. Och ju större stad, desto enklare att komma undan med ett dåligt jobb.

Nu ska jag fixa lite bokföring, tiden räcker lixom inte riktigt till.

Sorry om detta var lite OT, men när trådar övergår till hata-snickare-trådar börjar det klia i fingrarna.
Hat är väl ett starkt ord men det är inlägg som dina som gör att jag inser att branschen själv inte kan lösa sina problem.
 
Redigerat:
Tror inte du behöver ha deras tilllåtelse om du bara plockar ut stycken ur texten och använder dessa som citat, så länge det klart framgår vad som är citat och från var citatet är hämtat så behöver man inte tillåtelse för att använda det.

Det lärde iallafall jag mig i skolan, men det var på den tiden då man inte kunde bli fäll för medhjälp till medhjälp till medhjälp av något brott, där själva brottet egentligen inte är olagligt :)
 
Jag har fått Hedareds tillåtelse att återge deras text i mina svar - tack för det Kristofer.

Jag har utgått från texten som publicerades på Hedas hemsida den 18 sep 2009. För den som vill kontrollera är länken dit: http://www.sandobetong.se/default.asp?show=17&lid=14

HEDAREDS:
Ett villabygge


Vi delar gärna med oss av erfarenheter från alla genomförda projekt. Vi har snappat upp ett och annat som en privat byggherre bör tänka på när man bygger. Ett exempel på en Byggherre som lärt sig den hårda vägen beskrivs nedan.


ALLMÄNT
Huset var på 254 m2 + garage och påbörjades år 2003. Under sommarhalvåret 2003 levererade vi bottenplatta, ytterväggar, bärande innerväggar och mellanbjälklag.
Under första halvan av 2003 verkade huset genomtänkt, men sedan dess verkar Byggherren ha fattat flera olyckliga beslut som förändrat husets förutsättningar totalt, vilket lett till en rad problem i huset.

Alla sifferuppgifter nedan har vi fått av Byggherren själv, utom där annan källa tydligt anges.

År 2006, under vintern, meddelade Byggherren att han inte kunde hålla huset varmt och misstänkte att det var fel på väggarna. Då hade han installerat en elpanna med endast 6 kW effekt istället för den av VVS-konsulten föreskrivna bergvärmepumpen på 14+4 kW.
Efter att vi påpekat att en bergvärmepump verkligen var en bra idé installerade han en sådan i slutet av året.

Pers svar/kommentar:
Räknar man på vad vårt hus maximalt får förbruka i energi - enligt Boverkets normer för nybyggen 2003 - finner man att en 18 kW värmekälla är våldsamt för mycket. Det är till och med mer än vad golvvärmeslingorna är dimensionerade för. Med 18 kW (plus gratisvärme) kan utetemperaturen falla till ett dygnsmedel om-70°C och det skulle fortfarande vara +20° inomhus (se beräkningen nedan).
Om vår Excellentstomme hade hållit vad Heda lovade så hade vårt hus inte läckt mer värme än vad Boverket tillät - i vårt fall blir det ett Um om 0,325 W/m2K för samtliga transmissionsförluster. För en omslutningsarea om 557 m2 blir detta 181 W/°K. Till detta kommer förluster i form av ventilation och luftläckage om 30 W/°K. TIllsammans ger detta en förlustfaktor om 211 W/°K. Om man så värmer huset med 6 kW (plus cirka 1 kW i gratisenergi - från solinstrålning, människor, matlagning, varmvattenberedning, etc) finner man att 7000/211 blir 33 °K. Dvs det skall vara möjligt att gå ned till en dygnsmedeltemperatur om -15 grader utomhus och fortfarande ha minst 18°C inomhus.
Så kallt har det aldrig varit här sedan huset byggdes. Givetvis insåg vi att 6kW var i minsta laget - det finns ju ingen buffert för kallare än -15° väder. Men elpatronen var heller aldrig tänkt att vara den slutliga lösningen för hur huset skulle värmas.
Att vi skulle installerat en bergvärmepump på Hedareds inrådan är ren och skär historieförfalskning. Vi gjorde detta främst för att få ned mycket stora elräkningar och för att kunna få varmt i huset.

HEDAREDS:
Han påpekade också att han hade kondens- och fuktproblem på insidan av väggarna under vintern. Tack vare invändig värmefotografering var det lätt att beräkna den relativa fukten i inomhusluften till 80-85%. Det är mycket mer än normalt. Av någon anledning hävdar Byggherren ändå att han hela tiden haft en normal fukthalt och att inomhusklimatet därför inte på något sätt kan ha orsakat eller påverkat mögelbildningen. Byggherren vill (eller kan) inte förklara varifrån fukten kommit, men ett ventilationssystem som är långt från att ge 12 luftomsättningar per dygn samt bristfällig uttorkning av platsgjutna konstruktioner kan ha bidragit.
Redan efter några veckors dialog i ärendet meddelade Byggherren att han helst ville att vidare besked från oss skulle skickas till hans jurist, vilket knappast snabbat upp den fortsatta hanteringen.


Pers svar/kommentar:
Jo - i ett brev till Hedareds där jag beskrev de problem vi hade med Excellentstommen, skrev jag att vi hade kondensproblem över en del köldbryggor i Hedareds väggar. Jag skrev så eftersom vi såg mögel växa på dessa ställen och antog att det därför hade fallit ut vatten där. Men, som Hedareds påpekat i sina inlagor till tingsrätten, behöver inte vatten falla ut för att mögel skall växa till. Det räcker med höga fukthalter - vilket kan uppstå över kalla ytor även om man för övrrigt har ett normalt inomhusklimat.
Hedareds resonemang om att vi har haft 85% relativ fuktighet i huset bygger i sin helhet på att det skulle ha fallit ut vatten på väggarna. Vi har aldrig observerat detta (men vi ser mögel). Dessutom borde i ett så fuktigt hus vatten falla ut på fönster, bågar och karmar - något som vi heller aldrig sett. Dessutom är det ett stort mysterium varifrån all fukt skulle ha kommit ifrån? Att få ett inomhusklimat med 85% luftfuktighet mitt under den torraste perioden kräver en jättestor fuktbelastning - typ en öppen swimingpool eller en stor vattenläcka som man struntar i att åtgärda. Vi hade inget av dessa i huset. Hedareds har också föreslagit att det kan vara fukt i den platsgjutna betongen som är källan, men även om vi skulle ha struntat i att torka ut den betongen hade fukten i den inte räckt till för att ge dessa höga fukthalter i luften. För sakens skull vill jag avsluta denna del med att säga att 1) vi torkade ut betongen med värme, ventilation (och en avfuktare under en stor del av tiden) under 1,5 års tid innan vi flyttade in. 2) Vårt inomhusklimat var normalt.
Det var vi som tog hjälp av en jurist först, men det var Hedareds som insisterade på att vi endast skulle tala genom juristerna. Påståendet som Hedareds gör här är helt enkelt inte sant.

HEDAREDS:
År 2007 meddelade Byggherren att hans hus förbrukade 11 000 kWh mer per år än vad det borde. Då hade han ännu inte monterat den isolering, varken på insidan eller på utsidan av stommen, som konsulterna förutsatt vid dimensioneringen av värmesystemet (14+4 kW). Vilken förbrukning Byggherren väntat sig har han inte velat berätta, men en vanlig energibalansberäkning som vi låtit göra visar att huset borde göra åt drygt 20 000 kWh el per år. Trots att huset ännu inte fått all isolering på plats har det ett lägre effektbehov och en lägre årlig energiförbrukning än beräknat, även med ett fristående eluppvärmt garage.



Pers svar/kommentar:
Ett genomgående tema i Hedareds argumentation, här och till tingsrätten, är att de inte kan, eller vill, hålla isär olika energiformer. 1kWh värme behandlas ofta som om det vore 1kWh elektricitet och vice versa. De 11000 kWh värme som vår konsult räknat fram, kan motsvara en mindre mängd el, om man har ett effektivt sätt att generera värmen. I verkliga livet konsumerar vårt hus cirka 36000 - 37000 kWh för värmehållning per år (baserat på verkliga förbrukningsdata). Detta är värme som produceras med köpt energi (el). Om man räknar bort ventilations- och läckförluster (4600 kWh) innebär det att transmissionsförlusterna är minst 32000 kWh. Minst - därför att detta endast gäller köpt energi - kom ihåg att varje hushåll också producerar så kallad gratisvärme vilket gör att transmissionsförlusterna i vårt hus i själva verket är högre än så. Det är transmissionsförlusterna som belastar den köpta energin som vår konsult räknat fram att vara 11000 kWh för höga.
På senare tid har Hedareds funnit att vi hade projekterat för 70mm isolering på insidan av lecaväggen. Nu påstår de att vi aktivt valt bort denna då vi byggt med Hedareds väggar. Så var det inte, Hedareds menade i sin marknadsföring mot oss att Excellent var en bättre lösning, också vad gäller energin, än det som vi hade projekterat. Dvs, det handlade om att byta en hel konstruktion mot en annan.
Garaget är - som Hedareds väl vet - inte värmesatt än. Vi har lämnat den uppgiften till Hedareds via tingsrätten, så det är klart dokumenterat. Varför det dyker upp i resonemanget trots bättre vetande har jag svårt att se logiken i.

HEDAREDS:
År 2008 lämnade Byggherren in en stämningsansökan med samma påståenden som ovan, varpå skriftväxling via Tingsrätten startade. Sedan flera år hade Byggherren haft en stående inbjudan från oss. Vi bad honom höra av sig så snart han såg en möjlig vardagkväll, så att vi kunde träffas hemma hos honom och diskutera problemen i huset och olika alternativ till lösningar. Tyvärr har han inte hittat någon vardagkväll som passat, men att för den skull kalla oss ointresserade känns inte rättvist.

Under våren 2009 har Byggherren bland annat lämnat in ett luftflödesprotokoll till Tingsrätten för att "bevisa" att det underdimensionerade ventilationssystemet inte kunde ha något med fuktproblemen att göra. Firman som påstods ha utfört mätningen säger sig aldrig ha haft något med honom eller huset att göra. Eftersom firman grundades ett halvår efter det påstådda mättillfället låter det troligt.


Pers svar/kommentar:
Hedareds försöker här piska liv i en död häst. En bekant till oss har hjälpt oss med ventilationssystemet och bl a justerat in flödena så de stämmer mot de projekterade värdena. Han skrev - dumt nog - märvärdena på ett protokoll som hörde till en firma som inte varit inblandad. Till saken hör att vår bekante driver egen firma i ventilationsbranchen, och jag antog att det var hans egen firmas protokollunderlag han hade använt. Nu var det inte så. Hedareds sade - Vad i h-e är detta? Firman, vars underlag hade använts var inte glad (vilket jag förstår till 100%). Men, vår bekante skrev ett nytt protokoll, med samma data, på ett korrekt underlag. Vi drog tillbaka det första och lämnade in det andra - vilket Hedareds har fått för länge sedan. Hedareds har genom sin advokat förhört vår bekante om protokollet och injusteringen och han är kallad som vittne till rättegången.
Att som Hedareds i sin text här låtsas som om vi endast lämnat en referens till en firma som inte ens fanns då injusteringen ägde rum - är oärligt.






Byggahus.se har en övre gräns om max 10000 tecken per meddelande - därför -
Slut på del 1.
 
Har gått flera timmar nu och ridax har fortfarande inte kommit med sina mot hugg.
Han kanske väntar på del 2?
 
Revision:

Hedareds har uppdaterat sin hemsida med följande:

Redan i början av december 2005 kröp utomhustemperaturen ned under -15 grader. Under januari-mars 2006 var temperaturen vid några tillfällen lägre än så flera nätter i sträck vid den av SMHI's mätstationer som ligger närmast Byggherrens hus. Dygnsmedeltemperaturen har dock stannat vid 15-16 minusgrader även då det varit kallare än -20 grader varje natt en vecka i sträck.
(Om man saknar tillgång till SMHI's mätstationer kan man bilda sig en uppfattning via www.temperatur.nu)


Pers kommentar:
Hedareds kommer inte med några tolkningar av dessa nya uppgifter, så vi vet inte varför de publicerats. Min tolkning av att de lägger ut uppgifterna är att de vill diskreditera vårt påstående om vår värmekälla och hur kallt det varit ute såväl som inomhus. Tyvärr stämer inte deras data. SMHIs mätstation i Tullinge (vilket är var vi bor) visar att det kallaste dygnet i dec 2005 var den 19/12 med -9,6°C. Den kallaste temperaturen uppmätt (absolutvärde, ej medel) var -16,8°C den 1/12 och den varmaste var 7,4 °C den 12/12.
Kallast dygn under jan-mar 2006 var 22/1 med -17.7°C i medeltemp (vi hade vid det laget 2 värmekällor igång - men kallt var det), det fanns under dessa tre månader också tre enstaka dygn med en medeltemperatur på -15 och en decimal. Kallast uppmätta temp var under perioden -24°C den 6/2 och varmast 6.9°C den 1/2.
Under en vecka (endast) föll de kallaste temperaturerna under -20°C (060307-060313). Det kallaste dygnet var under denna tid -15.5°C (060307) och hela veckans medeltemperatur var -12.4°C.
Medeltemperaturerna för dessa fyra månader var -1,2°C (dec05), -4,1°C (jan06), -4,3 (feb06) och -6,1 (mar06).

Som sagt - jag vet inte varför Hedareds publicerade sina felaktiga data. Jag kan bara gissa. Men, rätt skall vara rätt.

/per
 
M
Det finns ingen större förlorare än Heda. Även om man får rätt rent tekniskt/juridiskt så tror jag att alla som läst denna tråd aldrig kommer att befatta sig med Heda.
Deras sätt att smutskasta kunder på sin egen hemsida och de kommentarer tidigare i tråden som finns angående hur de hanterar sina anställda tycker jag verkar helt sannslöst!
Om Per har rätt eller fel det har jag inte tillräklig kunskap om ämnet för att avgöra men det engagemang som Per har tyder på att han anser sig ha rätt.
Är det då Heda som haft en övertro till sin produkt (som man väl bytt ut) eller är det Per som är oerhört trög (jag tycker inte det av hans inlägg att döma)? Oavsett så skulle Heda tjäna på att tillmötesgå Pers krav och gå vidare och sedan skriva på sin hemsida om hur nöjd Per blev istället för att trakasera Per som dom gör idag.
Jag tror att det är en "oldschool-VD" som hanterar konflikter som man alltid gjort i byggbranschen. Kunden har fel om något är fel! Detta sätt att driva företag tycker jag känns lite ålderdomligt!
 
D
Per_Kylsten skrev:
Hedareds har uppdaterat sin hemsida med följande:

Redan i början av december 2005 kröp utomhustemperaturen ned under -15 grader. Under januari-mars 2006 var temperaturen vid några tillfällen lägre än så flera nätter i sträck vid den av SMHI's mätstationer som ligger närmast Byggherrens hus. Dygnsmedeltemperaturen har dock stannat vid 15-16 minusgrader även då det varit kallare än -20 grader varje natt en vecka i sträck.

Pers kommentar:
Tyvärr stämer inte deras data. SMHIs mätstation i Tullinge (vilket är var vi bor) visar att det kallaste dygnet i dec 2005 var den 19/12 med -9,6°C. Den kallaste temperaturen uppmätt (absolutvärde, ej medel) var -16,8°C den 1/12 och den varmaste var 7,4 °C den 12/12.
Kallast dygn under jan-mar 2006 var 22/1 med -17.7°C i medeltemp (vi hade vid det laget 2 värmekällor igång - men kallt var det), det fanns under dessa tre månader också tre enstaka dygn med en medeltemperatur på -15 och en decimal. Kallast uppmätta temp var under perioden -24°C den 6/2 och varmast 6.9°C den 1/2.
Under en vecka (endast) föll de kallaste temperaturerna under -20°C (060307-060313). Det kallaste dygnet var under denna tid -15.5°C (060307) och hela veckans medeltemperatur var -12.4°C.

Som sagt - jag vet inte varför Hedareds publicerade sina felaktiga data. Jag kan bara gissa. Men, rätt skall vara rätt.
Per, jag förstår inte vad det är du är ute efter i detta inlägg. Ni verkar ju inte direkt säga emot varandra, förutom att du beskyller dem för att publicera felaktiga data, vilket jag inte förstår.

Heda skriver ju enbart (relevant eller inte) att det under perioden från Januari till Mars förekommit perioder då det UNDER NATTEN varit kallare än -15 grader flera nätter i sträck.

Jag förstår inte på vilket sätt och varför du vill hävda att detta påstående är felaktigt? Jag har själv tillgång till mätdata och t.ex. var det -24 grader (avrundat) min-temp den 22/1 och -21 grader min-temp den 23/1 och du skriver ju själv att det under 060307-060313 var min-temp under -20.

Heda skriver ju uttryckligen att detta är MIN-temp och inte MEDEL-temp. Vad är det som är felaktigt i SMHIs mätdata menar du? Vad är det som är felaktigt i Hedas påstående och data? Om man nu bortser ifrån huruvida det är relevant eller inte utan bara kommenterar faktauppgiften som sådan?
 
Redigerat av moderator:
ml99 du har förmodligen rätt i att Heda skulle ha tjänat på att tillmötesgå Pers krav. Men vi vet ju inte om Per har rätt. Skulle Per ha helt fel och vara otroligt trög och inte begripigt någonting ( förlåt Per tror inte att så är fallet ) så har ju denna tråd förmodligen skapat stora förluster för ett företag som inte har gjort något fel.
Vi har ju i denna tråd bara en sida/vinkling av problemet och ingen här vet ju vem Per är igentligen. Han skulle ju kunna vara helt galen. Jag hoppas naturligtvis att allt löser sig för Per. Men jag tycker nog inte man ska hänga ut ett företag eller person på internet innan frågan har avgjorts i tinget.
 
Ridax - hej!
Jämför följande 2 meningar:

1) Under hela december månad 2005 understeg temperaturen -15 grader vid ett enda mättillfälle.
2) Redan i början av december 2005 kröp utomhustemperaturen ned under -15 grader.
Vilken av dem påskiner att december var ovanligt kall?

För veckan med "under -20°C" på nätterna var medeltemperaturen -12.4°C och inte -16 som Hedareds påstår.

Det är det som Hedareds skrivit på sin hemsida som är fel. SMHIs data är korrekta, såvitt jag vet.

Som du själv säger - relevansen av det skrivna är oklart då Hedareds inte publicerat några egna slutsatser.

/per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.