22 373 läst · 23 svar
22k läst
23 svar
NIBE Smart Price Adaption styr på timpris?
coconut skrev:
Detta gäller för S-serien. Smart price adaption på F-serien fungerar inte på samma sätt. På S-serien har man nibe myUplink och på F-serien har man nibe uplink.
Smart price adaption är inbyggt i pumpen, Tibbers integration mot S-serien verkar vara en API-lösning som pratar direkt med pumpen (om jag tolkar det rätt)
Ok, då förklarar det saken.
Har dragit igång SPA för ngn vecka sedan och det har helt klart effekt på både förbrukning och komforten i huset. Inte hunnit labba så mycket med påverkanssiffrorna (de som styr värme och varmvatten) men default som är 5 och 2 kapade förbrukningskostnaden med ca 25%. Asbra. Men det är lite kallare ja. Men det kan man ta.
Det jag undrar är: kan man på ngt sätt se loggar över pumpens förbrukning över tid...? Skulle vilja se hur väl den anpassar sig till de billigaste tiderna.
Tack!
Det jag undrar är: kan man på ngt sätt se loggar över pumpens förbrukning över tid...? Skulle vilja se hur väl den anpassar sig till de billigaste tiderna.
Tack!
Hej! Jag har Nibe F750, bor i Mora. Aktiverat spa för rumstemp (ej varmvattnet), har tibber med pulse, såhär såg förbrukning och elpris ut igår, köpte el igår för 494kr(!) Tycker inte rumstemp påverkas så mkt trots att jag har ställt in max påverkansgrad. Kanske bör uppdatera firmware (ej gjort sedan 2015). Ser iaf ut som det fungerar på grafen nedan, frågan är hur mkt uag sparar?
T tobefound skrev:Har dragit igång SPA för ngn vecka sedan och det har helt klart effekt på både förbrukning och komforten i huset. Inte hunnit labba så mycket med påverkanssiffrorna (de som styr värme och varmvatten) men default som är 5 och 2 kapade förbrukningskostnaden med ca 25%. Asbra. Men det är lite kallare ja. Men det kan man ta.
Tack!
Skaffade ny pump för några veckor sedan (Nibe S1255) och har testat SPA i några veckor. Har Tibber som leverantör och ser i appen hur den anpassar sig efter timpriset.
Är dock också nyfiken på hur mycket det faktiskt ger mig i pengar men vet inte riktigt hur jag ska ta reda på det. Just nu är det ju inga jätteskillnader på natt och dag i elområde 3, denna vecka har det väl legat runt 2kr på natten och 4 på dagen inkl skatter och avgifter.
Det vi har märkt är att huset såklart är ganska varmt på morgonen eftersom pumpen kört på under de billiga timmarna för att sedan sakta bli kallare över dagen när pumpen lugnar ner sig till följd av de höga elpriserna. Vi jobbar en del hemifrån så det har såklart påverkat vår komfort en del då vi är hemma under de dyra timmarna och därför funderar jag nu på hur mycket det faktiskt sparar oss i pengar
Jag gissar att pumpen dessutom behöver jobba hårdare på natten än om den kört mer jämt över hela dygnet. Just nu verkar den gå runt 2kwh på natten och 1kwh på dagen.
Har ni några tips för hur jag kan se hur mycket jag kan spara? Har tittat lite på offpeak.se och där ser det ut såhär:
Det är såklart inga stora pengar och vet inte heller hur väl den svarar på just effekten av SPA. Men om jag på en månad sparar ~250:- på detta och det ger mig ett kallare hem och ojämn temp över dygnet så är jag inte säker på om det är värt det.
Alla tips mottages tacksamt
Är dock också nyfiken på hur mycket det faktiskt ger mig i pengar men vet inte riktigt hur jag ska ta reda på det. Just nu är det ju inga jätteskillnader på natt och dag i elområde 3, denna vecka har det väl legat runt 2kr på natten och 4 på dagen inkl skatter och avgifter.
Det vi har märkt är att huset såklart är ganska varmt på morgonen eftersom pumpen kört på under de billiga timmarna för att sedan sakta bli kallare över dagen när pumpen lugnar ner sig till följd av de höga elpriserna. Vi jobbar en del hemifrån så det har såklart påverkat vår komfort en del då vi är hemma under de dyra timmarna och därför funderar jag nu på hur mycket det faktiskt sparar oss i pengar
Jag gissar att pumpen dessutom behöver jobba hårdare på natten än om den kört mer jämt över hela dygnet. Just nu verkar den gå runt 2kwh på natten och 1kwh på dagen.
Har ni några tips för hur jag kan se hur mycket jag kan spara? Har tittat lite på offpeak.se och där ser det ut såhär:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är såklart inga stora pengar och vet inte heller hur väl den svarar på just effekten av SPA. Men om jag på en månad sparar ~250:- på detta och det ger mig ett kallare hem och ojämn temp över dygnet så är jag inte säker på om det är värt det.
Alla tips mottages tacksamt
Redigerat:
Intressant det här. Har en F370 och tänker testa men hittar inte var jag anger elprisområde i myuplink. Enda jag hittar är "påverkangrad 1-4", är det där? Undrar också om man måste ha Skellefteå för att det ska fungera?
Redigerat:
Vilka värden har du ställt in på?S slugger75 skrev:Vi har en Nibe F730 och använder sedan kanske ett halvår Smart Price Adaption.
Vi råkar ha just Skellefteå kraft, men precis som du säger borde det inte spela någon roll.
Jag tycker att det fungerar bra. Tjänsten kostar inget. Pumpen kör nu varmvatten och uppvärmning mest på natten, eller när det är billigast. Man kan i pumpen välja hur mycket den ska ta hänsyn till timpriset på bekostnad av komfort.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fördelar Nibe Smart price adaption - Flödesbaserad kapacitetsmodell
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Smart price adaption vs. NibePI. LVVP
Värmepumpar -
Nibe Smart Price Adaption
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
NIBE Smart Price Adaption vs. Tibber IVT - byta värmepump
Värme allmänt -
NIBE Smart Price Adaptation