7 998 läst · 78 svar
8k läst
78 svar
Nibe F370 - hög energiförbrukning & kallt inne
Testade 65% men då gick förbrukning upp ca 20% alltså mer elpatronE Emanuel01 skrev:
Hej
Jag tror att du ska försöka ta in luften i dom mest okänsliga rummen där ni vistas minst, som flera föreslagit.
Förslag. Stäng dörren i dom rummen och låt luften förvärrmas före passage till mer känsliga utrymmen typ vardagsrum.
Är dörren för tät så ta upp ett hål över dörren och sätt in en ventil ( överluftsdon).
Minska luftflödet är väl också bra om du vill betala för lite mer el.
Jag tror att du ska försöka ta in luften i dom mest okänsliga rummen där ni vistas minst, som flera föreslagit.
Förslag. Stäng dörren i dom rummen och låt luften förvärrmas före passage till mer känsliga utrymmen typ vardagsrum.
Är dörren för tät så ta upp ett hål över dörren och sätt in en ventil ( överluftsdon).
Minska luftflödet är väl också bra om du vill betala för lite mer el.
Har samma värmepump som dig. Har dock kombinerat med LLVP. Nibe-teknikerna justerade luftflödet efter installationen av värmepumpen förra året och det blev en fläkthastighet på 65%. De informerade även att om man sätter igång rumsgivare så kunde det störa värmepumpen ex för att vi har braskamin i vardagsrummet. Så ingen rumsgivare installerade dem samt fläkthastighet på 65% blev hos oss. Jag skulle möblera om rummet så att man inte sitter under spaltventilerna, om det är möjligt förstås.
Vet ej modell på din FLVP men finns tillbehör till FLVP som fungerar som FTX .lutorm skrev:Vi har FLVP och jag är grymt besviken att man i ett relativt nybyggt hus sätter in såna, på ren svenska, skitgrejor. Det är ju en "värmepump" som bara funkar som en värmepump när det är i princip varmgrader, och sen detta kalldrag hela tiden. Vi kommer att byta vår F730 mot bergvärme och FTX, ekonomiskt är det kanske en väldigt lång återbetalningstid men komfortmässigt tror jag det kommer vara värt det.
Dvs. husets ventilation måste byggas om så varje rum har till / frånluft .
Detta är en variant , Nibe sam S42 , ComfortZone T12 .
Har en äldre FLVP i ett hus byggt 2008 , 1,5 pl på 161 kvm .B BSA In skrev:Den här tråden är mycket intressant på många sätt. Dels att många delger sina erfarenheter och vill hjälpa till dels att den visar hur lågt värmekomfort prioriteras av dagens husleverantörer.
Ta ett vanligt husreportage. Hur ofta nämns värmesystemet utformning. Hur ofta nämns det något om ventilationssystem.
Att ta in kall uteluft direkt genom ventiler i vägg har aldrig och kommer aldrig att ge en bra värmekomfort. Ändå är det dagens standardlösning för att det blir billigare för husleverantören.
Råd till nybyggare. Ta hjälp av en VVS konsult. Satsa lite pengar på värmekomfort. Satsa på ett FTX system. ( Förvärmd uteluft genom värmeåtervinning av frånluft). Sen är min erfarenhet att bergvärme är det enda rätta. Den kostar några kr men är billigare än en ny bil. Det är du som väljer.
Jag hoppas du får hjälp av någon duktig VVS are. Dom finns där ute om du letar. Men det är inga som exiterar i något husreportage.
Har även LLVP och braskamin .
Min FLVP kan återvinna max 2 kw på kompressorn .
Golvvärme på np så är det kallt utanför typ -10 eller kallare så blir det kalldrag från både fönster och friskluftsventiler .
Men med nollan utanför så störs jag ej av kallras .
Hade jag haft samma kunskap idag som när jag byggde huset så skulle ventilationssystemet sett annorlunda ut .
Men då en nedgrävd friskluftskanal som ger kall luft på sommaren och varmare luft på vintern , brukar hålla ca +4 grader i backen .
Vad har du för värde på BS1 givaren(lufthastighetsgivaren)? Finns under meny 3.1. Under 3.1 tror jag även det ska finnas hastighet på värmebärarpumpen.
Tror att ovan värden finns i den pumpen men är inte säker. Har själv en F750 med SAM40/42
LK termostaterna visar ärvärdet, vad är börvärdet?
Tror att ovan värden finns i den pumpen men är inte säker. Har själv en F750 med SAM40/42
LK termostaterna visar ärvärdet, vad är börvärdet?
För mig blir de där fönsterventilerna i combo med golvvärme lite fel.
Jag har fördelen att mina ventiler sitter bredvid fönsterna, ventiler som styr luften uppåt/åt sidorna, och jag har panelgardiner framför.
Ventilerna varken syns eller ger kalldrag.
Spalt ventiler i fönster tror jag passar bättre om man har element under fönsterna.
Jag har fördelen att mina ventiler sitter bredvid fönsterna, ventiler som styr luften uppåt/åt sidorna, och jag har panelgardiner framför.
Ventilerna varken syns eller ger kalldrag.
Spalt ventiler i fönster tror jag passar bättre om man har element under fönsterna.
Lufthastighetsgivaren finns inte i 370.N N3rox skrev:
Dessa värden finns inte i min. Bör värdet har jag nu ställt från 22-23N N3rox skrev: