8 935 läst · 78 svar
9k läst
78 svar
Nibe F370 - hög energiförbrukning & kallt inne
Kan det ligga något i shuntningen då? Övervåning är ok värme, medans bottenvåning är kallJ Josth skrev:
Gick förbrukningen upp avsevärt. Ställde ner från 75% till 65% och ökade förbrukning ca 20% över en dagE emisun skrev:Jag är absolut inget proffs och det ser ut som att du fått en del tips/hjälp, men jag har haft samma problem som du med samma Nibe pump.
Vi tog in en ventilationsfirma som mätte upp luftflödena och justerade in dem. Det visade sig att pumpen tog tillbaks luften från rummen för mkt/snabbt. Samt att fläkten som du har på 75% sänktes betydligt och vi har sedan dess mycket behagligare inne. Ökade även effekten på elpatronen
Temperatur -3 ska motsvara 17 grader då 0 = 20 om jag minns rätt
/145 kvm 1,5 plan, golvvärme nere radiatorer uppe.
Nej, icheckningen görs om du vill styra mot den. Har du rumsgivare syns tempen i bild 3 (första inlägget).bergstrum skrev:
Så här står om styrning i manualen för min F470;
"Om givaren ska användas till att ändra rumstemperaturen
i °C och/eller för att finjustera rumstemperaturen
måste givaren aktiveras i meny 1.9.4.
Om rumsgivaren används i rum med golvvärme bör den
endast ha visande funktion, inte styrning av rumstemperatur."
Rekommenderas således inte för golvvärmesystem.
K Kane skrev:
Okej, då verkar den biten stämma isf, kanske mest är en injusteringsfråga med förskjutning, kurvlutning och luftflöde.K Kane skrev:Nej, icheckningen görs om du vill styra mot den. Har du rumsgivare syns tempen i bild 3 (första inlägget).
Så här står om styrning i manualen för min F470;
"Om givaren ska användas till att ändra rumstemperaturen
i °C och/eller för att finjustera rumstemperaturen
måste givaren aktiveras i meny 1.9.4.
Om rumsgivaren används i rum med golvvärme bör den
endast ha visande funktion, inte styrning av rumstemperatur."
Rekommenderas således inte för golvvärmesystem.
Kan vvs:are detta eller är en ventilationsfirms bättre?
Eller bör man bara ställa in luftflöde med ventilationsfirma och sen justera lutningar och förskjutning själv?
Då skulle jag ändra värmekurvan till 8 (baserat på instruktionsboken till min förra VP, Nibe Fighter 410P) och se vilken effekt det ger.bergstrum skrev:
Verkar ju konstigt om du tycker det är kallt, LK-givaren säger ju 22 grader och frånluftstempen är ju hög.
Just nu säger mitt eget system 20,1 grader inomhus och frånluft på 18,8 grader.
Misstänker att det är pga spaltventilerna som dundrar in kalluft. På morgonen exempelvis innan kaminen värmt upp så är det kallt på riktigt. (Nu gillar vi värme i vår familj) men ändå. Man märker ju tydlig skillnad på ner/övervåning. Golvvärme och tilluftsventiler lirar inte ihop har jag märkt på dessa få dagar.K Kane skrev:Då skulle jag ändra värmekurvan till 8 (baserat på instruktionsboken till min förra VP, Nibe Fighter 410P) och se vilken effekt det ger.
Verkar ju konstigt om du tycker det är kallt, LK-givaren säger ju 22 grader och frånluftstempen är ju hög.
Just nu säger mitt eget system 20,1 grader inomhus och frånluft på 18,8 grader.
Jag ringer hit någon ventare så får jag ta det därifrån