bergstrum bergstrum skrev:
Misstänker att det är pga spaltventilerna som dundrar in kalluft. På morgonen exempelvis innan kaminen värmt upp så är det kallt på riktigt. (Nu gillar vi värme i vår familj) men ändå. Man märker ju tydlig skillnad på ner/övervåning. Golvvärme och tilluftsventiler lirar inte ihop har jag märkt på dessa få dagar.

Jag ringer hit någon ventare så får jag ta det därifrån
Hur är det med ventilerna på övervåningen, drar det in lika mycket kalluft från dem eller åker det snarare ut luft?

R Riverground skrev:
Hur är det med ventilerna på övervåningen, drar det in lika mycket kalluft från dem eller åker det snarare ut luft?
Känns som dom drar in, kanske inte lika mycket. Men sen värms ju den luften av radiatorerna under fönstrena. Upplevs därav inte lika mycket kanske

bergstrum bergstrum skrev:
Känns som dom drar in, kanske inte lika mycket. Men sen värms ju den luften av radiatorerna under fönstrena. Upplevs därav inte lika mycket kanske
Blöt fingret lite så känner man enklare, hos mig blåser det ut luft på vintern när det blir minusgrader, och då blåser det såklart in mer luft på nedervåningen. Det man kan göra är att dra igen ventilerna nere lite för att få bättre balans. Dock inte så att man får undertryck.

R Riverground skrev:
Dock inte så att man får undertryck.
Det är ju det man skall ha i hus.

K Kane skrev:
Det är ju det man skall ha i hus.
Okej, inte för mycket undertryck.

K Kane skrev:
Betongbjälklag eller träbjälklag?
Är det en relevant fråga i sammanhanget?

Betydligt högre värmekurva rekommenderas t.ex. vid golvvärme i träbjälklag jämfört med golvvärme i betongplatta.

J Josth skrev:
Betydligt högre värmekurva rekommenderas t.ex. vid golvvärme i träbjälklag jämfört med golvvärme i betongplatta.
Missuppfattade nog, golvvärmen ligger i betongplatta, träbjälklag till övervåning, men där är ju ingen gv.

Inomhusklimatet ter sig otroligt konstigt.
Igår blev det bastu på övervåningen. Trots kallt nertill. Idag när vi gick upp så var det 19 grader trots att rumsgivarna nu står på 23.

Blir inte riktigt klok på detta

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Är det en relevant fråga i sammanhanget?
Enligt Nibe ja. Hur så?
Exempel på värden för olika värmesystem i hus, inklusive låga temperaturer och golvvärme i betong- och träbjälklag samt hur man ställer in värmekurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej.
Jag har samma system.
Det kan vara många faktorer.
Om ni eldar mycket i kamin så stängs värmepumpen ned och betongplattan kyls.
Bor utanför Jönköping jag med och vädret är ju ingen höjdare med 15sm i vind.
Det skulle kunna vara utomhus givaren som spökar och då får pumpen fel variablar att följa värmekurvan.

Lycka till

E Engdahls skrev:
Hej.
Jag har samma system.
Det kan vara många faktorer.
Om ni eldar mycket i kamin så stängs värmepumpen ned och betongplattan kyls.
Bor utanför Jönköping jag med och vädret är ju ingen höjdare med 15sm i vind.
Det skulle kunna vara utomhus givaren som spökar och då får pumpen fel variablar att följa värmekurvan.

Lycka till
Ja, vädret är busigt. Vi bor även uppe på en platt höjd, så vi år utsatta för vinden.

När vi eldar så kan jag ställa in ”fireplace mode” i rumsgivarna, då fortsätter donen att vara 50% öppna under 16h

Vi har FLVP och jag är grymt besviken att man i ett relativt nybyggt hus sätter in såna, på ren svenska, skitgrejor. Det är ju en "värmepump" som bara funkar som en värmepump när det är i princip varmgrader, och sen detta kalldrag hela tiden. Vi kommer att byta vår F730 mot bergvärme och FTX, ekonomiskt är det kanske en väldigt lång återbetalningstid men komfortmässigt tror jag det kommer vara värt det.

• Gilla
el-guran och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Enligt Nibe ja. Hur så?
[bild]
Min står redan på 11 & -2, då den är redan hårdare ställd än manualen

F
Är det inte enklast att skaffa innegivaren så behöver du inte mixtra med värmekurvan och så blir det bättre när ni eldar.

F Fideliox skrev:
Är det inte enklast att skaffa innegivaren så behöver du inte mixtra med värmekurvan och så blir det bättre när ni eldar.
En innegivare i kombination med kamin är enligt mig ingen bra kombo, iallafall om givaren är placerad i nära anslutning till eldstaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.