F
H Harald Boye skrev:
En innegivare i kombination med kamin är enligt mig ingen bra kombo, iallafall om givaren är placerad i nära anslutning till eldstaden.
Tvärtom tycker jag, då slipper man sitta och basta.

Beror ju lite på planlösningen dock. Vi har öppen enplanshus så det funkar fint. Visst kan bli lite kyligare i sovrummen längst bort men det är bara skönt när man ska sova.
 
Den här tråden är mycket intressant på många sätt. Dels att många delger sina erfarenheter och vill hjälpa till dels att den visar hur lågt värmekomfort prioriteras av dagens husleverantörer.
Ta ett vanligt husreportage. Hur ofta nämns värmesystemet utformning. Hur ofta nämns det något om ventilationssystem.
Att ta in kall uteluft direkt genom ventiler i vägg har aldrig och kommer aldrig att ge en bra värmekomfort. Ändå är det dagens standardlösning för att det blir billigare för husleverantören.
Råd till nybyggare. Ta hjälp av en VVS konsult. Satsa lite pengar på värmekomfort. Satsa på ett FTX system. ( Förvärmd uteluft genom värmeåtervinning av frånluft). Sen är min erfarenhet att bergvärme är det enda rätta. Den kostar några kr men är billigare än en ny bil. Det är du som väljer.
Jag hoppas du får hjälp av någon duktig VVS are. Dom finns där ute om du letar. Men det är inga som exiterar i något husreportage.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F
B BSA In skrev:
Den här tråden är mycket intressant på många sätt. Dels att många delger sina erfarenheter och vill hjälpa till dels att den visar hur lågt värmekomfort prioriteras av dagens husleverantörer.
Ta ett vanligt husreportage. Hur ofta nämns värmesystemet utformning. Hur ofta nämns det något om ventilationssystem.
Att ta in kall uteluft direkt genom ventiler i vägg har aldrig och kommer aldrig att ge en bra värmekomfort. Ändå är det dagens standardlösning för att det blir billigare för husleverantören.
Råd till nybyggare. Ta hjälp av en VVS konsult. Satsa lite pengar på värmekomfort. Satsa på ett FTX system. ( Förvärmd uteluft genom värmeåtervinning av frånluft). Sen är min erfarenhet att bergvärme är det enda rätta. Den kostar några kr men är billigare än en ny bil. Det är du som väljer.
Jag hoppas du får hjälp av någon duktig VVS are. Dom finns där ute om du letar. Men det är inga som exiterar i något husreportage.
Mycket är väl vad man är van vid. Jag är uppväxt i 40-tals hus med självdrag och (gjutjärn) vedkamin som enda värmekälla. Dålig luft och oerhört ojämn temp. Nu i hus med väggventiler och mekanisk frånluft och vattenburen värme är det betydligt bättre luft och jämnare värme. Jag upplever inte mycket drag eller tycker det är jobbigt. Men nu när jag besöker mitt barndoms hem så känner jag hur unken luften är och hur olidligt varmt och kallt det är där. Men när jag bodde där var det inget problem.

Svärföräldrarna har ett 70-tals hus med direktverkande el som de då kompletterat med luftluft. Jag tycker den väsnas något ofantligt men man vänjer väl sig.

Men något jag hade velat ha är golvvärme i hela huset. En kompis har vedpanna och golvvärme och satan vad gött det är.
 
  • Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
bergstrum bergstrum skrev:
Min står redan på 11 & -2, då den är redan hårdare ställd än manualen
Nä, det är mjukare än Nibe rek.
För Jkpg säger Nibe 10/-2 för radiatorer och 8/-1 för golvvärme på träbjälklag.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Var tas förbränningsluften till kaminen från. Kanske kommer in genom ventilerna och då är kaminen nästan en förlustaffär att använda
 
  • Gilla
MKTJ och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag är tacksam att jag slipper det sådant här. Enda mekaniska frånluften är en fläkt på vinden som drar luft från badrummen. (Som jag stänger av på vintern normalt.) I övrigt är det väl läckage via kakelugnarna och vedspisen.
Har noll problem med fukt eller dålig luft. (Är ett stort hus så stor luftvolym dock.)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Tror ditt huvudproblem är olämpligt placerade spaltventiler + att F370 är en rätt klen värmepump, billig men olämplig i nyproduktion.

Du nämner att det är kallt i vardagsrummet och där finns 3 av totalt 10 spaltventiler, dvs 30% av kalluften för hela huset dras in där och mängden luft är 0,35 liter/s och m2 för hela huset vilket blir en del och du har golvvärme vilket gör att det inte finns någon punktvärmekälla som värmer upp inkommande luft, åtminstone inte innan den når dig om du sitter i en soffa under spaltventilerna.
Att skjuta till spaltventilerna i vardagsrummet, kommer göra att mer luft dras genom de andra ventilerna och en smula obalans i systemet men så länge det inte låter för mycket eller ger kallras problem i andra rum så lär det vara tillräckligt OK. Ventilerna skall vara placerade så en del luft passerar där man vistas men inte så de ger drag
Alternativt: sätt in ett nytt friskluftdon där du skulle föredra att dra in luft i vardagsrummet. Känns lite avigt i ett nyrenoverat hus men kan vara en långsiktigt bra lösning.
(ett annat problem kan vara om du stängt eller strypt spaltventilerna i andra rum för då dras extra mycket luft genom vardagsrumsventilerna oavsett).
Har man inte barn utan är bara 2 personer i ett så stort hus så skulle jag inte vara orolig om luftutbytet är lite lägre än 0,35 l/s och m2 utan kunna tänka mig att dra ned fläkthastigheten något. Så länge avluftstempen är varmare än utetempen så lär du inte förlora någon energi på det.

Vad gäller värmepumpen så skulle man hellre vilja ha en Nibe F730 som har betydligt kraftfullare värmepump men kostar en slant till. Den kräver också en betydligt bättre isolering av avluftsledningen som är apkall för annars får man mycket kondens där. Det kan var en anledning till att säljarna valde en F370. Är avluftsledningen kort och enkel att tilläggsisolera så kommer ett byte förändra ekonomin väsentligt.

Jag räknade på F370, F730 och bergvärme för mitt hus när min gamla värmepump motsvarande en F370 gick sönder. Försäljarna vill sälja in bergvärme som är dyrast och tweakar sina kalkyler åt det hållet men en F730 var billigare i inköp och för mig var den ekonomiskt likvärdig långsiktigt. Jag hade också tur att jag enkelt kunde kontrollera och komplettera avluftledningen så den är välisolerad.
 
bergstrum bergstrum skrev:
Känns som dom drar in, kanske inte lika mycket. Men sen värms ju den luften av radiatorerna under fönstrena. Upplevs därav inte lika mycket kanske
Spaltventiler (eller väggventiler) och golvvärme är som redan påpekats i tråden ingen bra kombination.

Ni får ett kallras på nedre plan eftersom det inte finns tillräcklig varm luftström under ventilen som hindrar kalluften som faller ner mot golv.

Jag gissar att huset ursprungligen kanske hade radiatorer på båda planen?

Tipset är att stänga en av de tre spaltventilerna som finns i vardagsrummet och som är sämst placerad utifrån möblering och rumsutformning. Resten av ventilerna får då ett något högre flöde eftersom frånluftsfläkten bestämmer hur mycket luft som tas in, den är så att säga konstant utifrån inställningen (75%).

En LLVP ger en ganska snabb återbetalningstid om planlösningen är gynnsam, familjen gillar värme och inte är alltför känslig för ljud.
 
K Kane skrev:
Nä, det är mjukare än Nibe rek.
För Jkpg säger Nibe 10/-2 för radiatorer och 8/-1 för golvvärme på träbjälklag.
Ska den stå för radiatorerna eller gv som är i betongplatta? Och vad är värderna för det?
 
G G.L. skrev:
Var tas förbränningsluften till kaminen från. Kanske kommer in genom ventilerna och då är kaminen nästan en förlustaffär att använda
Egen tilluftskanal
 
V VikingS skrev:
Tror ditt huvudproblem är olämpligt placerade spaltventiler + att F370 är en rätt klen värmepump, billig men olämplig i nyproduktion.

Du nämner att det är kallt i vardagsrummet och där finns 3 av totalt 10 spaltventiler, dvs 30% av kalluften för hela huset dras in där och mängden luft är 0,35 liter/s och m2 för hela huset vilket blir en del och du har golvvärme vilket gör att det inte finns någon punktvärmekälla som värmer upp inkommande luft, åtminstone inte innan den når dig om du sitter i en soffa under spaltventilerna.
Att skjuta till spaltventilerna i vardagsrummet, kommer göra att mer luft dras genom de andra ventilerna och en smula obalans i systemet men så länge det inte låter för mycket eller ger kallras problem i andra rum så lär det vara tillräckligt OK. Ventilerna skall vara placerade så en del luft passerar där man vistas men inte så de ger drag
Alternativt: sätt in ett nytt friskluftdon där du skulle föredra att dra in luft i vardagsrummet. Känns lite avigt i ett nyrenoverat hus men kan vara en långsiktigt bra lösning.
(ett annat problem kan vara om du stängt eller strypt spaltventilerna i andra rum för då dras extra mycket luft genom vardagsrumsventilerna oavsett).
Har man inte barn utan är bara 2 personer i ett så stort hus så skulle jag inte vara orolig om luftutbytet är lite lägre än 0,35 l/s och m2 utan kunna tänka mig att dra ned fläkthastigheten något. Så länge avluftstempen är varmare än utetempen så lär du inte förlora någon energi på det.

Vad gäller värmepumpen så skulle man hellre vilja ha en Nibe F730 som har betydligt kraftfullare värmepump men kostar en slant till. Den kräver också en betydligt bättre isolering av avluftsledningen som är apkall för annars får man mycket kondens där. Det kan var en anledning till att säljarna valde en F370. Är avluftsledningen kort och enkel att tilläggsisolera så kommer ett byte förändra ekonomin väsentligt.

Jag räknade på F370, F730 och bergvärme för mitt hus när min gamla värmepump motsvarande en F370 gick sönder. Försäljarna vill sälja in bergvärme som är dyrast och tweakar sina kalkyler åt det hållet men en F730 var billigare i inköp och för mig var den ekonomiskt likvärdig långsiktigt. Jag hade också tur att jag enkelt kunde kontrollera och komplettera avluftledningen så den är välisolerad.
Du är nog inne på rätt spår.
Känns dock inte lönt att byta värmepump som sattes in för 6 månader sen. Vi är 4 i huset, men just nu har jag faktiskt testat att strypa ventilerna i vardagsrum och ha resterande öppna helt, inget ljud av det men kanske är värt att ta upp ett venthål på egenvald placering och täppa till spaltventilerna i vrum
 
B Boende45 skrev:
Spaltventiler (eller väggventiler) och golvvärme är som redan påpekats i tråden ingen bra kombination.

Ni får ett kallras på nedre plan eftersom det inte finns tillräcklig varm luftström under ventilen som hindrar kalluften som faller ner mot golv.

Jag gissar att huset ursprungligen kanske hade radiatorer på båda planen?

Tipset är att stänga en av de tre spaltventilerna som finns i vardagsrummet och som är sämst placerad utifrån möblering och rumsutformning. Resten av ventilerna får då ett något högre flöde eftersom frånluftsfläkten bestämmer hur mycket luft som tas in, den är så att säga konstant utifrån inställningen (75%).

En LLVP ger en ganska snabb återbetalningstid om planlösningen är gynnsam, familjen gillar värme och inte är alltför känslig för ljud.
Har alltid haft gv nere och radiatorer uppe.
LLVP har jag övervägt. Planlösningsmässigt funkar det bra, det enda skulle vara ljudet, men främst utedelen. Då den hade behövt vara på altanen
 
bergstrum bergstrum skrev:
Ska den stå för radiatorerna eller gv som är i betongplatta? Och vad är värderna för det?
För golvvärme i betongbjälklag skall det vara 5/-1. Enligt @Josth så ställs systemet för radiatorer när man har både och.
 
Ja har man radiatorer måste framledningstemperaturen vara tillräckligt hög för att dessa ska fungera och avge värme som tänkt.
 
J Josth skrev:
Om man inte är van vid att bo i ett modernt hus med mekanisk ventilation kan det kännas som halv storm och det tar tid att vänja sig. Lite grann kan ni nog sänka fläkten också, särskilt nu på vintern. Men på sommaren kanske man vill ha fläkten högre inställd.

F370 är en frånluftsvärmepump med en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme. Men den går många timmar per år så besparingen blir ändå ca 8000 - 9000 kWh per år. Kombinerat med ett välisolerat hus kanske årsförbrukningen blir runt genomsnittliga 12000 - 14000 kWh/år.

Vill man öka energibesparingen kan man kombinera F370 med luftluftvärmepump som får värma och kyla en viss del av huset. Att byta till bergvärme lönar sig normalt inte i större delen av landet. Möjligen luftvattenvärmepump om förbrukningen är ovanligt hög. Kanske går det också att byta till den nya sortens starkare frånluftsvärmepumpar.
Någon har ju ställt upp normal fläkthastighet.
Går ju att sänka till 60% i alla fall. Håll pil bakåt inne tills service menyn kommer upp. Sen ställer du om normal till 60%.
Vissa kör ned mot 50% risken är att det blir fler avfrostningar om man ställer fläkten för lågt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.