42 394 läst · 108 svar
42k läst
108 svar
NIBE EMINENT: plötsligt är vattnet inte tillräckligt varmt
Det med mätaravläsning indikerar bara KW i realtid och ger ingen indikation på patronens kondition , det är inte möjligt att se detta då det finns ytterligare objekt i anläggningen som kan påverka visningen , annars ingen dum ide , men då får man stänga av allt annat , då kam det fungerauseless skrev:
Nu vet jag inte hur TS' patron fungerar för drift med 1 fas eller 2 fas, men jag slaktade ( av nyfikenhet) en trasig beredare vid sommarstugan för några år sedan och den hade 3 trådar i samma kapsling och de kunde kopplas som stjärna (utan nolla) för 3 fas eller som 3 st hopkopplade ( paralella) för 1-fas med nolla. Den var gammal och bara på 40 liter, men det är uppenbart att det finns/ har funnits sådana.L Liteavvarje skrev:
Det kanske är vanligare att man har tillgång till en resistansmeter och med högspänning bortkopplad, så kommer man ju långt med att bara mäta resistansen.L Liteavvarje skrev:
OK men första gången som jag hör talas om det , lite lustigt inom samma skal , måste ha varit en 3 KW med mittkoppling 3X1KW kanske , men böjer mig för det du sägerHasseTeknik skrev:Nu vet jag inte hur TS' patron fungerar för drift med 1 fas eller 2 fas, men jag slaktade ( av nyfikenhet) en trasig beredare vid sommarstugan för några år sedan och den hade 3 trådar i samma kapsling och de kunde kopplas som stjärna (utan nolla) för 3 fas eller som 3 st hopkopplade ( paralella) för 1-fas med nolla. Den var gammal och bara på 40 liter, men det är uppenbart att det finns/ har funnits sådana.
Det med resistans kanske inte alla är bekväma med , och inte så intressant , antingen fungerar det eller inte ,lika med tången , alla har inte en sådanHasseTeknik skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
För att klargöra. Det är 1 fas och vanlig stickpropp. Ska testa med en vanlig Watt-mätare om jag hittar den. Slår jag på fullt (tror det är 80 grader den ska ge då) slår aldrig termostaten av under de 5 timmarna jag var ute och jagade Pex-slang utan framgång. Sänkrer jag till strax under markeringen (ska vara 60 grader) slår den av.
Egentligen tycker jag det är rätt kul detta (tycker inte sambon). Gillar att pilla och testa. Uppskattar alla råd. Är dock lite orolig för Legionellabakterier. 45 grader på röret betyder att i beredaren är det bara 3 grader varmare, enligt supporten, och jag hamnar strax under 50 grader vilket inte är bra vid en duschning.
Egentligen tycker jag det är rätt kul detta (tycker inte sambon). Gillar att pilla och testa. Uppskattar alla råd. Är dock lite orolig för Legionellabakterier. 45 grader på röret betyder att i beredaren är det bara 3 grader varmare, enligt supporten, och jag hamnar strax under 50 grader vilket inte är bra vid en duschning.
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Min andra fundering är att det kanske är termostaten.L Liteavvarje skrev:
Någon Pex slang ska det inte vara i de rostfria, enligt supporten. Det ska vara ett rostfritt rör. Att de har slangar i de som inte är rostfria ska, enligt supporten, vara på grund av att det inte är bra att blanda metaller inne i beredaren (om jag förstod honom rätt).
Läs i inlägget # 56 och provajohnjensen skrev:Min andra fundering är att det kanske är termostaten.
Någon Pex slang ska det inte vara i de rostfria, enligt supporten. Det ska vara ett rostfritt rör. Att de har slangar i de som inte är rostfria ska, enligt supporten, vara på grund av att det inte är bra att blanda metaller inne i beredaren (om jag förstod honom rätt).
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threa...illraeckligt-varmt.308033/page-4#post-2876050 Och ska prova detta imorgon. Tejpade fast termometer och vred termostaten till noll och lite till, vred sedan upp den till max och lite till och fick ut 50 grader i min mätning så Legionellabakterierna ska nog försvinna.L Liteavvarje skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
54 grader, efter natten, så troligen termostaten som fastnat. Ska söka efter hur man får ut den. Ifall den inte går att laga så finns en på samma ställe jag köpte blandningsventilen.L johnjensen skrev:
Ska inte behöva tömmas enligt JS Energi. Fortsätter handla där, mycket bra support.
Lägger in denna bild här så jag hittar den. Är inte min utan "cpms" bild men kan vara bra att kolla på.
Tror den gröna är termostaten?
Redigerat: