L
johnjensen johnjensen skrev:
54 grader, efter natten, så troligen termostaten som fastnat. Ska söka efter hur man får ut den. Ifall den inte går att laga så finns en på samma ställe jag köpte blandningsventilen.
Ska inte behöva tömmas enligt JS Energi.
En fråga till , kan du öppna luckan som sitter vid rören , där inne sitter kapilärrören instuckna i ett rör och fota hur det ser ut , har lite funderingar . nu ligger den på rygg , och om då termostaten sitter ovanför el-patronen liggande så kan den känna av tidigt och slå ifrån p-g-a
närheten till patronen , det finns alltid lite eftervärme på den som då stiger upp och känns av,
Normalt hängs VVB på vägg och då stiger värmen upp förbi kännaren , tills värmen kommer ner mot botten ,
Vet inte om insticksröret sitter tillsammans med EL-patronens platta , kanske den är vriden så röret är ovanför patronen , ( ev ett felmontage av den ) bäst är när den är underst mot Botten
Verkar vara lite knepigt då rören går igenom luckan , kanske det finns en lucka till
SE skissen så kanske du förstår vad jag menar

• Skiss över kapillärrör, varmvattenrör och elektrisk patron i en vattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
54 grader, efter natten, så troligen termostaten som fastnat. Ska söka efter hur man får ut den. Ifall den inte går att laga så finns en på samma ställe jag köpte blandningsventilen.
Ska inte behöva tömmas enligt JS Energi. Fortsätter handla där, mycket bra support.

Lägger in denna bild här så jag hittar den. Är inte min utan "cpms" bild men kan vara bra att kolla på.
Tror den gröna är termostaten?
[bild]
Ja det är den gröna , och det raka röret är för givaren ( instuckna i det )
Går inte att laga termostaten

L Liteavvarje skrev:
En fråga till , kan du öppna luckan som sitter vid rören , där inne sitter kapilärrören instuckna i ett rör och fota hur det ser ut , har lite funderingar . nu ligger den på rygg , och om då termostaten sitter ovanför el-patronen liggande så kan den känna av tidigt och slå ifrån p-g-a
närheten till patronen , det finns alltid lite eftervärme på den som då stiger upp och känns av,
Normalt hängs VVB på vägg och då stiger värmen upp förbi kännaren , tills värmen kommer ner mot botten ,
Vet inte om insticksröret sitter tillsammans med EL-patronens platta , kanske den är vriden så röret är ovanför patronen , ( ev ett felmontage av den ) bäst är när den är underst mot Botten
Verkar vara lite knepigt då rören går igenom luckan , kanske det finns en lucka till
SE skissen så kanske du förstår vad jag menar
Så här ser det ut och den svarta plattan är varm. Var lite sladdar och undra vilken som går till givaren? Gissar på den längst till höger. Ska försöka få till en ljusare bild och och byta ut denna bild eller filma.

Öppen värmesystemstermostat med exponerade sladdar och rördelar mot en vit isolerad vägg.
Skapa konto

Så här ser en ny termostat ut på JSenergis hemsida
0b35abf6-3aa6-4f1f-b92c-ae3ed529f333_68_63.jpg

Redigerat:
L
Kapilärrör och ledningar är med en ny termostat , bara se hur det ser ut nu , och skriva upp så du kommer i håg , är lätt att byta

• Termostat med kapillärrör och ledningar monterade på vägg, anteckningar om installationen.
    Skapa konto
Tack ska du ha. Ska dra ut och testa dem först. Det som jag blir lite klurig på är att på produktbilden är det bara en så kallad givare istället för två men gav serienumret till JSenergi och enligt honom var det den jag ska ha.

Lagt upp en ny ljusare bild och tror givaren går in längst ner, den med en skruv på.

Redigerat:
L
Tack ska du ha. Ska dra ut och testa dem först. Det som jag blir lite klurig på är att på produktbilden är det bara en så kallad givare istället för två men gav serienumret till JSenergi och enligt honom var det den jag ska ha.

Lagt upp en ny ljusare bild och tror givaren går in längst ner, den med en skruv på.
Som du ser på din bild v termostat så är det 2 st böjliga rör som är ihopsatta , den ena är termostaten den andra överhetningskyddet , , dom stoppas in i röret så långt det går , ska fästas lite lätt med klammern så dom inte åker ur
Var lite försiktig när du mixtrar med dom inga skarpa veck

Då blir det svårt att testa. Vänster eller höger? Tänkte värma upp termostaten i vatten och höra i vilken temperatur den klickar.

L
Då blir det svårt att testa. Vänster eller höger? Tänkte värma upp termostaten i vatten och höra i vilken temperatur den klickar.
Inga problem kör ner hela änden bara ca 10 cm , kan inte vattenskadas , det är kopparrör , inget elektriskt

Får dra i bägge då. Problemet är väll om patronen ångar på när överhettning-skyddet är utdraget. Söker efter skisser på nätet men inte lätt att hitta.

Redigerat:
L
Får dra i bägge då. Projekt är väll om patronen ångar på när överhettning-skyddet är utdraget. Söker efter skisser på nätet men inte lätt att hitta.
Tänkte inte att du ska ha beredaren i gång utan bara känna av om den klickar , en hårtork på max går bra , blåser du på änden ca 5 cm kan du följa termostaten upp till bra höjd ,
Allteftersom den blir varmare så höjer du termostaten lite till nästa klick o.s.v , den ska slå ifrån när värmen kommer upp , höj till nästa klick o.s.v .då vet du om den jobbar som den ska

Aha, nu fattar jag
L Liteavvarje skrev:
Tänkte inte att du ska ha beredaren i gång utan bara känna av om den klickar , en hårtork på max går bra , blåser du på änden ca 5 cm kan du följa termostaten upp till bra höjd ,
Allteftersom den blir varmare så höjer du termostaten lite till nästa klick o.s.v , den ska slå ifrån när värmen kommer upp , höj till nästa klick o.s.v .då vet du om den jobbar som den ska
Aha, det har du ju rätt i. Tänkte värma vatten i olika temperaturer och doppa ner pinnarna i en vattenkokare och kolla med sprittermometer när det klickar vid olika lägen när man vrider på "ratten" så slipper man plocka ur allt först. Och så beredaren avstängd.

L
Aha, nu fattar jag

Aha, det har du ju rätt i. Tänkte värma vatten i olika temperaturer och doppa ner pinnarna i en vattenkokare och kolla med sprittermometer när det klickar vid olika lägen när man vrider på "ratten" så slipper man plocka ur allt först. Och så beredaren avstängd.
Sprittermometer :confused: är inte en sån för att kolla isen i groggen :)

Grogg? Är ju bara utspädning. Vetenskapligt bevisat att nubbe är hälsosammare än blaskdricka :rofl:

Blir att testa termostaten i morgon. Går väll plocka ut den så man slipper böja rygg. Bara man sätter tillbaka övriga sladdarna på rätt ställen.
L Liteavvarje skrev:
Sprittermometer :confused: är inte en sån för att kolla isen i groggen :)
Nej, absolut inte, man kollar värmen på kaffe-göken.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Kapilärrör och ledningar är med en ny termostat , bara se hur det ser ut nu , och skriva upp så du kommer i håg , är lätt att byta
Lite fundersam. Är det inte det mittersta som är röret som mäter värmen åt termostaten och ses bättre på den ljusare bilden nederst?

Illustration av termostat med sensorn utpekad av en pil, använd för att mäta temperatur.
Interiör av uppvärmningsutrustning med fokus på ett mittersta rör indikerat med en blå pil, omgivet av elektriska anslutningar.
Skapa konto

Att man stänger av strömmen till VVB och drar ur den för att mäta när det klickar vid olika temperaturer? Tex med en vattenkokare.

Redigerat:
Tagit ut det röret (egentligen 2 st) där pilen pekar och det såg ut så här
Vy över upptagna rör vid en värmepanna, med termostat och oberoerliga rör, mot en bakgrund av trägolv.
Skapa konto

Inte alls som bilden från JSenergi
Termostat med två svarta kablar på vit bakgrund, ej i funktion som i JSenergi-bilden.
Skapa konto

Termostaten såg ut så här fast man ser inte om något är fel
En hand håller en termostat med synlig kabelanslutning, mot en bakgrund av isoleringsskum och en brun vägg.
Skapa konto

De två rören längre upp gick inte att rubba. Satt som berg.

Film:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.