42 701 läst · 108 svar
43k läst
108 svar
NIBE EMINENT: plötsligt är vattnet inte tillräckligt varmt
En fråga till , kan du öppna luckan som sitter vid rören , där inne sitter kapilärrören instuckna i ett rör och fota hur det ser ut , har lite funderingar . nu ligger den på rygg , och om då termostaten sitter ovanför el-patronen liggande så kan den känna av tidigt och slå ifrån p-g-ajohnjensen skrev:
närheten till patronen , det finns alltid lite eftervärme på den som då stiger upp och känns av,
Normalt hängs VVB på vägg och då stiger värmen upp förbi kännaren , tills värmen kommer ner mot botten ,
Vet inte om insticksröret sitter tillsammans med EL-patronens platta , kanske den är vriden så röret är ovanför patronen , ( ev ett felmontage av den ) bäst är när den är underst mot Botten
Verkar vara lite knepigt då rören går igenom luckan , kanske det finns en lucka till
SE skissen så kanske du förstår vad jag menar
Ja det är den gröna , och det raka röret är för givaren ( instuckna i det )johnjensen skrev:54 grader, efter natten, så troligen termostaten som fastnat. Ska söka efter hur man får ut den. Ifall den inte går att laga så finns en på samma ställe jag köpte blandningsventilen.
Ska inte behöva tömmas enligt JS Energi. Fortsätter handla där, mycket bra support.
Lägger in denna bild här så jag hittar den. Är inte min utan "cpms" bild men kan vara bra att kolla på.
Tror den gröna är termostaten?
[bild]
Går inte att laga termostaten
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Så här ser det ut och den svarta plattan är varm. Var lite sladdar och undra vilken som går till givaren? Gissar på den längst till höger. Ska försöka få till en ljusare bild och och byta ut denna bild eller filma.L Liteavvarje skrev:En fråga till , kan du öppna luckan som sitter vid rören , där inne sitter kapilärrören instuckna i ett rör och fota hur det ser ut , har lite funderingar . nu ligger den på rygg , och om då termostaten sitter ovanför el-patronen liggande så kan den känna av tidigt och slå ifrån p-g-a
närheten till patronen , det finns alltid lite eftervärme på den som då stiger upp och känns av,
Normalt hängs VVB på vägg och då stiger värmen upp förbi kännaren , tills värmen kommer ner mot botten ,
Vet inte om insticksröret sitter tillsammans med EL-patronens platta , kanske den är vriden så röret är ovanför patronen , ( ev ett felmontage av den ) bäst är när den är underst mot Botten
Verkar vara lite knepigt då rören går igenom luckan , kanske det finns en lucka till
SE skissen så kanske du förstår vad jag menar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser en ny termostat ut på JSenergis hemsida
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Tack ska du ha. Ska dra ut och testa dem först. Det som jag blir lite klurig på är att på produktbilden är det bara en så kallad givare istället för två men gav serienumret till JSenergi och enligt honom var det den jag ska ha.
Lagt upp en ny ljusare bild och tror givaren går in längst ner, den med en skruv på.
Lagt upp en ny ljusare bild och tror givaren går in längst ner, den med en skruv på.
Redigerat:
Som du ser på din bild v termostat så är det 2 st böjliga rör som är ihopsatta , den ena är termostaten den andra överhetningskyddet , , dom stoppas in i röret så långt det går , ska fästas lite lätt med klammern så dom inte åker urjohnjensen skrev:Tack ska du ha. Ska dra ut och testa dem först. Det som jag blir lite klurig på är att på produktbilden är det bara en så kallad givare istället för två men gav serienumret till JSenergi och enligt honom var det den jag ska ha.
Var lite försiktig när du mixtrar med dom inga skarpa veck
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Då blir det svårt att testa. Vänster eller höger? Tänkte värma upp termostaten i vatten och höra i vilken temperatur den klickar.
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Får dra i bägge då. Problemet är väll om patronen ångar på när överhettning-skyddet är utdraget. Söker efter skisser på nätet men inte lätt att hitta.
Redigerat:
Tänkte inte att du ska ha beredaren i gång utan bara känna av om den klickar , en hårtork på max går bra , blåser du på änden ca 5 cm kan du följa termostaten upp till bra höjd ,johnjensen skrev:
Allteftersom den blir varmare så höjer du termostaten lite till nästa klick o.s.v , den ska slå ifrån när värmen kommer upp , höj till nästa klick o.s.v .då vet du om den jobbar som den ska
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Aha, nu fattar jag
Aha, det har du ju rätt i. Tänkte värma vatten i olika temperaturer och doppa ner pinnarna i en vattenkokare och kolla med sprittermometer när det klickar vid olika lägen när man vrider på "ratten" så slipper man plocka ur allt först. Och så beredaren avstängd.L Liteavvarje skrev:Tänkte inte att du ska ha beredaren i gång utan bara känna av om den klickar , en hårtork på max går bra , blåser du på änden ca 5 cm kan du följa termostaten upp till bra höjd ,
Allteftersom den blir varmare så höjer du termostaten lite till nästa klick o.s.v , den ska slå ifrån när värmen kommer upp , höj till nästa klick o.s.v .då vet du om den jobbar som den ska
Sprittermometer är inte en sån för att kolla isen i groggenjohnjensen skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Grogg? Är ju bara utspädning. Vetenskapligt bevisat att nubbe är hälsosammare än blaskdricka
Blir att testa termostaten i morgon. Går väll plocka ut den så man slipper böja rygg. Bara man sätter tillbaka övriga sladdarna på rätt ställen.
Blir att testa termostaten i morgon. Går väll plocka ut den så man slipper böja rygg. Bara man sätter tillbaka övriga sladdarna på rätt ställen.
Nej, absolut inte, man kollar värmen på kaffe-göken.L Liteavvarje skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Lite fundersam. Är det inte det mittersta som är röret som mäter värmen åt termostaten och ses bättre på den ljusare bilden nederst?L Liteavvarje skrev:
Logga in
Skapa konto
Att man stänger av strömmen till VVB och drar ur den för att mäta när det klickar vid olika temperaturer? Tex med en vattenkokare.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Tagit ut det röret (egentligen 2 st) där pilen pekar och det såg ut så här
Inte alls som bilden från JSenergi
Termostaten såg ut så här fast man ser inte om något är fel
De två rören längre upp gick inte att rubba. Satt som berg.
Film:
Logga in
Skapa konto
Inte alls som bilden från JSenergi
Logga in
Skapa konto
Termostaten såg ut så här fast man ser inte om något är fel
Logga in
Skapa konto
De två rören längre upp gick inte att rubba. Satt som berg.
Film: