L
Absolut inget fel att backspola ofta , men 2 ggr vecka kanske är att ta i
men var annan vecka inte fel , nu vet jag inte hur filtret är byggt , men vet att om ett filter sätter igen sig lite , blir det svårare för annan skit att komma igenom när det tätar till sig .
Men har du manualen kvar så läs och tänk att du gör det med lite kortare intervall än vad som sägs

Resultat av mitt byte av blandare ventilen är att det nu är som innan. 42 grader och värmen håller sig. Men det är max jag kan få ut med termostaten ställd på 60. Kanske skulle kolla den där slangen inne i VV-beredaren någon dag i framtiden.

Får tacka "useless" och er andra för hjälpen!

useless useless skrev:
Den här kanske passar din modell?
[länk]

Tar du ut insatsen så blir det nog bara kallvatten.

L
johnjensen johnjensen skrev:
Resultat av mitt byte av blandare ventilen är att det nu är som innan. 42 grader och värmen håller sig. Men det är max jag kan få ut med termostaten ställd på 60. Kanske skulle kolla den där slangen inne i VV-beredaren någon dag i framtiden.

Får tacka "useless" och er andra för hjälpen!
Vilken temp är det på vattnet som kommer ut från beredarens röda anslutning VV-delen
kan du hålla handen på den utan bränna dig

Där det står "stänga av flödet" är det kallt, som tur är, för där går vattnet in. Höger och vänster om texten luft är det lika varmt. Kan hålla där rätt länge länge med fingret. Men inte om jag kramar hela röret med handen, då står jag bara ut i 10 sekunder. Kranen visar 42 grader från varmvattenkranen med en sprittermometer.

Angående det röda kopparröret som går från säkerhetsventilen så är det kallt. Och om någon undrar så är det som ser ut som väggen egentligen golvet.

L
Uppe i högra hörnet ska det vara varmt ( hetvatten ) ett bra tag vid tappning , om inte så finns det ingen VV
kvar att hämta i VVB , kan vara det med slangen i den

• Värmesystem med anmärkningar som visar blandvatten, avstängning av flöde och tappning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
kan vara det med slangen i den
Värt att kolla.

C CPMS skrev:
Är ev samma fel som jag råkade ut för på min rostfria Nibe. Det sitter ett PEX rör inne i beredaren för att vattnet som tappas ur beredaren ska tas från toppen. Denna slang var det skrot av, helt uttorkad och sönderdelad i småbitar. Blev först lurad av en "tekniker" på Nibe att renovera blandningsventilen för det var det enda som kunde gå sönder på dom här, det fungerade såklart inte och när jag ringde tillbaka till Nibe för att höra om det ev fanns olika renoveringkit fick jag prata med en tjej på reservdelsförsäljningen som direkt sa att slangen var trasig/lossnat. Väldigt vanligt fel enligt henne och kostade runt 150kr. Köpte även en ny packning men det var helt onödigt för det satt en riktig flänspackning av gummi som går att återanvända.
Nya slangen är så lång att man får placera änden mot toppen/framkant och sen vränga fast den på rörstumpen, då hamnar änden alltid högst upp i behållaren oavsett den monteras hängande eller liggande på rygg. "Koppen" som sitter insvetsad är för att inte kallvattnet ska strömma rakt upp och störa skiktningen men när nu slangen var trasig strömmade kallvattnet direkt ut genom varmvattenuttaget när man öppnade kranen.

Lägger upp lite bilder hur det såg ut som när jag lossade elpatronen, resterna av slangen och hur det ser ut inne i beredaren med nya slangen på plats. [bild] [bild] [bild]
Du kommer inte ihåg vilken dimension PEX röret har? Om den nu kan bli trasig är det konstig att röret inte finns med som reselvdel på Nibes hemsida. Funderar på att åka köpa en sådan här att klippa av i rätt längd: https://www.harald-nyborg.se/pexror-15x2-5mm-5m.html?___store=hn_default
Och min vanliga otur har de ingen telefonsupport närmaste timmarna nu när jag tänkt att åka in till stan :)

Kontakta NIBE
Telefon: 0433 - 73995
Öppettider: måndag-fredag, 09.30-11.30, 13:30-15:30

Hoppas https://www.ahlsell.se/butiker/boras/ kan figurera ut vilket plex-rör jag ska ha.

Redigerat:
HM 50 minuter telefoni kö till NIBE och supporten sa att rostfria inte har Pex-rör.

L
Det är 15 rör ut och då är det 15 rör ini , men enligt NIBE så är det inte pex där , måste då vara metall , men vad har hänt på insidan , konstigt vad jag förstår , om ett rör går igenom manteln så är det helsvetsat där , då kan ju i rimligheten inte röret gå av på insidan
Det enda du kan göra är att titta in i den och se vad som hänt , men troligtvis behöver du en ny packning , ibland delar dom på sig och är körda , har du tur så är den hel och kan vara kvar , blir tätt

L Liteavvarje skrev:
Det är 15 rör ut och då är det 15 rör ini , men enligt NIBE så är det inte pex där , måste då vara metall , men vad har hänt på insidan , konstigt vad jag förstår , om ett rör går igenom manteln så är det helsvetsat där , då kan ju i rimligheten inte röret gå av på insidan
Det enda du kan göra är att titta in i den och se vad som hänt , men troligtvis behöver du en ny packning , ibland delar dom på sig och är körda , har du tur så är den hel och kan vara kvar , blir tätt
Nibe sa att jag skulle mäta på röret och fick i en stektermometer i utrymmet mellan röret och kroppen samt isolerade runt omkring med en handduk. 45 grader vilket inte är bra mot bakterier. Han trodde inte på något rör utan mer på att elpatronen inte längre gav tillräckligt med kräm. Kostar ca: 1000 kr och ska man följa bestämmelserna ska elektriker/rörinstallatör vara närvarande.

Ska öppna den imorgon och kolla men köpte en billig 80-L på Jula att ha i reserv om det skiter sig. Öppet köp i 30 dagar så länge jag inte monterar upp och använder den. Är dock lite fundersam över om Nibe Blandningsventil passar men såg en i recensionerna som använt den rekommenderade till en Nibe och sedan skollat sig men den passade visst.

L
Mycket konstigt med det dom säger om patronen , är det fel på den så är det noll temp som den ger , oavsett om den är för 230V eller 400v så värmer den upp under natten till +80 om termostaten är ok , om du tar ut givaren och låter den svalna , skruvar ned värdet till ca +30 värmer lite lätt med ett ljus på den , så ska det klicka , då vrider du upp lite till och värmer på , fortsätt så tills du har max på termostaten , den ska följa efter upp .
Ett annat sätt är att ta din stektermometer koka vatten i kastrull och doppa givaren i den med låg inställning , allteftersom den klickar höjer du , samtidigt ser du hur hö tempen är på vattnet

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Man kan ju mäta strömmen också, för att se om patronen fungerar på sin specade effekt.

L
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Man kan ju mäta strömmen också, för att se om patronen fungerar på sin specade effekt.
En patron till VVB verkar eller inte verkar , ingenting mitt emellan finns för den typen , bara om det är en 3 fas- patron om en slinga är trasigt

L Liteavvarje skrev:
En patron till VVB verkar eller inte verkar , ingenting mitt emellan finns för den typen , bara om det är en 3 fas- patron om en slinga är trasigt
Inte nödvändigtvis - jag har sett varianter med flera resistanstrådar ( paralellkopplade) lindade runt en isolator och sedan placerade i samma hölje och om då t.ex 2 av 3 har gått av, så blir ju effekten därefter.
Som någon här på forat brukar påpeka : " att mäta är att veta".

Om du har en hyfsat modern elmätare så kan det gå att se effekt och ström per fas där i realtid. Slå av och på beredaren några gånger så ser du vad den drar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.