42 395 läst · 108 svar
42k läst
108 svar
NIBE EMINENT: plötsligt är vattnet inte tillräckligt varmt
johnjensen skrev:Beställde den insats som @:useless tipsade om men får ändå tömma beredaren eftersom den är monterad liggande
Första bilden är snedställd, jo beredaren ligger på rygg med lutning baksida nedåt. Monterad av VVS montör. Dock har en annan montör fått stuva om ledningarna, före beredaren, då jag innan hade en gammal vedeldad varmvattentank före beredaren. Jäklar, vilket arbete att få ur den bjässen men den började läcka och putsade ut vatten till övertrycks-röret från expansionskärlet. Vaknade en morgon och undrade varför det droppade från takrännorna när det inte hade regnat på evigheten
[bild]
Det kan vara så också att det sitter skit i backventilen i kopplet. Alternativt smuts i utloppet från varmvatten beredaren innan kopplet. När du byter termostadelen. Ta isär hela kopplet och kolla. Så slipper du mecka isär igen.johnjensen skrev:
Har du lite kopplingar kan du prova att ta bort kopplet under beredaren och köra utan blandventil för att se vad som händer. Tänk isåfall på att du inte har någon säkerhetsventil så finns det någon backventil på inkommande kallvattensledning kan du få högt tryck i systemet när vattnet värms i beredaren. Har du ingen backventil och det inte är pex-slangen som är trasig går det ju att köra med reducerad temp i beredaren tills du får hem delar. Är egentligen inte riktigt rätt för man trycker ut vatten till matarledningen och det får man inte göra.
C CPMS skrev:Har du lite kopplingar kan du prova att ta bort kopplet under beredaren och köra utan blandventil för att se vad som händer. Tänk isåfall på att du inte har någon säkerhetsventil så finns det någon backventil på inkommande kallvattensledning kan du få högt tryck i systemet när vattnet värms i beredaren. Har du ingen backventil och det inte är pex-slangen som är trasig går det ju att köra med reducerad temp i beredaren tills du får hem delar. Är egentligen inte riktigt rätt för man trycker ut vatten till matarledningen och det får man inte göra.
Om du tar bort säkerhetsventilen tänk på detta innan.
Lite överdrivet på en 100l varmvattenberedare. Men det kan hända.
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Nja, kan vänta tills jag får grejerna.C CPMS skrev:Har du lite kopplingar kan du prova att ta bort kopplet under beredaren och köra utan blandventil för att se vad som händer. Tänk isåfall på att du inte har någon säkerhetsventil så finns det någon backventil på inkommande kallvattensledning kan du få högt tryck i systemet när vattnet värms i beredaren. Har du ingen backventil och det inte är pex-slangen som är trasig går det ju att köra med reducerad temp i beredaren tills du får hem delar. Är egentligen inte riktigt rätt för man trycker ut vatten till matarledningen och det får man inte göra.
Kan ju berätta hur jag tänkt tills sakerna kommer och finns tveksamheter får jag anlita en montör:
- Stänga av strömmen
- Vänta någon timma
- Tömma beredaren (inte genom kranarna utan från en slang jag sätter på röret på beredaren)
- Ta ut insatsen
- Sätta i den nya
- Kanske kolla den där slangen någon nämnde ovan
- Fylla på beredaren och lufta ur den
- Värma upp beredaren i några timmar
- Testa vattnet om det blir varmt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle stänga av vattnet i hela huset när jag tömmer tanken. Men innan du gör det öppna säkerhetsventilen en sväng så du blåset ut eventuell smuts som sitter i vägen. Du har tänkt rätt i alla steg. Men frågan om det är slangen. Jag skulle nog testa att byta insatsen först.johnjensen skrev:Nja, kan vänta tills jag får grejerna.
Kan ju berätta hur jag tänkt tills sakerna kommer och finns tveksamheter får jag anlita en montör:
[bild]
- Stänga av strömmen
- Vänta någon timma
- Tömma beredaren (inte genom kranarna utan från en slang jag sätter på röret på beredaren)
- Ta ut insatsen
- Sätta i den nya
- Kanske kolla den där slangen någon nämnde ovan
- Fylla på beredaren och lufta ur den
- Värma upp beredaren i några timmar
- Testa vattnet om det blir varmt.
Hade en nibe beredare tidigare och den beter sig rätt skumt då slangen i betedaren gått av pga att vattnet strömmar olika i beredaren pga olika uttag av mängden vatten kunde vara varmt o kallt omvart annat . Min beredare var max 7-8 år då detta hände. Ta lös elpatronen är extremt enkelt den sitter bara i 4 st bultar . Bryt strömmen stäng av vattnet i förväg så slipper du bränna dig. Ta ut patronen och kolla in i beredaren du ser på en gång om slangen har lossnat eller är trasig (jag bytte mot ett prisol rör och klämringskippling pga att jag hade det hemma ingen risk för fler slangbrott efter det men lite pyssligt att dra åt kopplingen ordentligt
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Tim Svensson och Kokarn. Jag tänkte tömma ur den genom säkerhetsventilens som går att ställa i öppet läge. Ja, kanske bäst att stänga av vattnet i hela huset. Får då bli efter nyår när jag fortfarande har semester och sambon arbetar. Hon skulle bli galen med en dag utan vatten för jag tänkte ta det lugnt. Fyller då även på Semidol K1 i vattenrenaren om jag ska stänga av vattnet.
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Har inte fått min insats ännu men testade att stänga av beredaren några timmar och sedan öppna säkerhetsventilen en stund men bara rent vatten kom ut. Ingen skillnad efteråt. Passade även på att lufta men det kom bara vatten.T Tim Svensson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Japp, då håller man på att tömma VV-beredaren. Inte kommit dit än men undra hur man får ur insatsen innan man byter den. Är några smådelar att pilla ut.T Tim Svensson skrev:
Fick ut allt utom fjädern
Logga in
Skapa konto
Fjädern ute nu
Lite plotttrigt att få i det nya men tror att jag lyckats. Man ska lufta VV-beredaren och gjorde det med att sätta på kranarna i huset när jag fyllde den och efteråt. Sedan satte jag på beredaren. Vet inte om jag gjorde rätt men hoppas. Tror att man ska spola vatten även efter den värmts upp.
Så här såg den gamla insatsen ut och var ihopklistrad:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Bra jobbat. Du har gjort precis rätt när det gäller luftningen av beredaren. Man öppnar en kran och spolar tills det slutar komma luftjohnjensen skrev:Japp, då håller man på att tömma VV-beredaren. Inte kommit dit än men undra hur man får ur insatsen innan man byter den. Är några smådelar att pilla ut.
[bild]
Fick ut allt utom fjädern
[video]
[bild]
Fjädern ute nu
Lite plotttrigt att få i det nya men tror att jag lyckats. Man ska lufta VV-beredaren och gjorde det med att sätta på kranarna i huset när jag fyllde den och efteråt. Sedan satte jag på beredaren. Vet inte om jag gjorde rätt men hoppas. Tror att man ska spola vatten även efter den värmts upp.
Så här såg den gamla insatsen ut och var ihopklistrad:
[bild]
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Men bara ljummet vatten än så länge.Ska enligt spec ta 4 ,5 timmar att nå 45 grader och tycker att jag snart borde vara uppe i det. Satt på den halv fyra, efter att spolat ut all luft ur kranarna, Halv åtta nu men duschen får vänta.
Japp, 38 grader kl 8:15 så äntligen en dusch. Se om den går över de graderna för 40 grader var det jag kom upp i vid kökskranen innan bytet av blandningsventilen (och sedan blev det kallare efter en minut).
Kom på att det var synd att jag inte bytte termostat på duschens termostatblandare när ändå allt var avstängt... om man nu kunde få tag på en som passar en från anno 1990.
Japp, 38 grader kl 8:15 så äntligen en dusch. Se om den går över de graderna för 40 grader var det jag kom upp i vid kökskranen innan bytet av blandningsventilen (och sedan blev det kallare efter en minut).
Kom på att det var synd att jag inte bytte termostat på duschens termostatblandare när ändå allt var avstängt... om man nu kunde få tag på en som passar en från anno 1990.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Var värre när jag hade järn i vattnet innan jag skaffade Göinge vattenrenare. Tror det var det som gjorde att den gamla från 1993-2012 började läcka i fogarna. Fast nästan 20 år är kanske rätt bra hållbarhet?L Liteavvarje skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg