559 läst · 24 svar
559 läst
24 svar
NIBE efter Proppar Fel. Hjälp!
Lycka till!
Jo, en sak:
Vet du varför huvudsäkringen gick?
Var det bara så enkelt att summan av alla laster blev för hög på ett “rimligt” vis?
(Dvs, ugn, spis, bastu och uppvärmning eller liknande)
Eller var det helt oväntat, när huset inte borde dra så mycket?
Jo, en sak:
Vet du varför huvudsäkringen gick?
Var det bara så enkelt att summan av alla laster blev för hög på ett “rimligt” vis?
(Dvs, ugn, spis, bastu och uppvärmning eller liknande)
Eller var det helt oväntat, när huset inte borde dra så mycket?
Jag vet inte riktigt varför huvudsäkringen brändes ut. Jag vet verkligen inte. Vi hade värsta dagar på vintern när det var -10 eller -12 och vi använder kök, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare tillsammans och har aldrig haft sådana problem.Dowser4711 skrev:
En intressant sak är att när huvudsäkringen dog; gick bara en automatsäkring AV i elcentralen och det är den som är kopplad till värmepumpen utdel.
Jag slog på alla strömbrytare men då var elen så svag att vissa delar av huset hade dåligt ljus och vissa inte. Några minuter senare kollade jag med min granne och han sa att jag behöver kolla huvudsäkringen på elmätare skåp utanför som jag senare bytte och allt gick tillbaka till det normala efter det men sedan var det aldrig normalt igen för värmepumpen.
Enklare att mäta spänning och betydligt säkrare för en novis.Dowser4711 skrev:
När vi köpte huset var elcentralen så gammal att den fortfarande använde proppar. Jag gav uppdraget till ett företag att renovera elcentralen och byta allt till automatsäkringar. Jag ser inga av dessa strömkännarna installerade i min elcentral. Jag ser bara de automatiska strömbrytarna, jordbrytaren och huvudströmbrytaren. Jag ser inga andra bitar. Kan du visa hur det ser ut? Om de är bra att ha så kan jag investera i att installera dem.alm82 skrev:
De är "under skalet" på elcentralen eller liknande.throne skrev:
När vi köpte huset var elcentralen så gammal att den fortfarande använde proppar. Jag gav uppdraget till ett företag att renovera elcentralen och byta allt till automatsäkringar. Jag ser inga av dessa strömkännarna installerade i min elcentral. Jag ser bara de automatiska strömbrytarna, jordbrytaren och huvudströmbrytaren. Jag ser inga andra bitar. Kan du visa hur det ser ut? Om de är bra att ha så kan jag investera i att installera dem.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varje fas från elmätaren ska gå genom varsin "ring" så att pumpen kan mäta vilken effekt du använder just nu.
Jag har slås av värmepump och den brytare, sen slås av alla automatsäkringarna i elcentralen, sen slås av huvud ström brytare i elskåp. Väntade några minuter sen slås på alla igen. Det fortfarande samma problem. Varmvatten uppvärmning startade vid 46.8 grader men tar nu en timme för höjer till bara 47.2. Jag har fåt 'Protektion' igen på skärmen för ka 15 minuter men nu är den försvinner. Alla fas status är fortfarande 'Låg' 😞Dowser4711 skrev:
Kontrollfråga: "LOW" felet är nytt?
Dvs du har varit inne i menyn tidigare utan att ha sett det?
(Efter ombyggnationen av elcentralen)
Dvs du har varit inne i menyn tidigare utan att ha sett det?
(Efter ombyggnationen av elcentralen)
Bra fråga! Jag verkligen vet inte. Det är första gången jag kollar på de har läsningar i Service menu. Allt var funkar så bra innan den huvudsäkring problem där jag behövde aldrig kolla på även Service menu.Dowser4711 skrev:
Klicka här för att svara