kisumisu
A Avarell_Dalton skrev:
Det bundna priset löper ut och jag tänker mig att sälja el dagtid och köpa billigt nattetid och att man kör tvättmaskin osv på natten, ja det funkar ju inte riktigt så året runt... Då passar timspotpris bäst för mig tror jag
Se till att det verkligen är billigt natt.

I SE1 ser det ut såhär nu

Mobilskärmbild som visar en graf över elprisets förändringar under dygnet, med en topp på 23:00 - 00:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar elprisändringar över en dag med högre pris vid natt än sent kväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs närmast dubbelt så dyrt på natt än mellan 23-00. Just nu är det ören det handlar om. Men rent procentuellt är det enorm prisökning och det här är mer en regel än undantag. Tänkte bara när folk här säger att det snitt billigast mellan 01-05. Men som sagt beror på elområde.

Tänkte du skaffa solpaneler och sälja el?
Har som sagt själv också funderat på paneler, men verkar vara mycket regler att man får t ex inte ha överproduktion (ja vem har kommit på den regeln, elbolagen som vill vara giriga?!)...verkar nästan vara klokast använda elen till egna saker varmvatten, billaddning, bastu är väl de jag närmast kommer på är energitjuvar på sommaren när set blir solel...
 
överproduktion, det är numera ok.
 
Magnus E K
Ofta blir det ett "ologiskt" hack i kurvan vid midnatt eftersom det är 24 timmar mellan respektive auktion för 23-24 och 00-01 och förutsättningarna därmed kan ha hunnit ändras.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Tänkte du skaffa solpaneler och sälja el?
Ja det blir svårt att förbruka all el man förbrukar på sommaren så det är ett måste. Idag har jag producerat mer än jag gjort av med så jag har sålt el. En del köper jag tillbaks
Appskärm som visar dagens energiproduktion från solceller jämfört med förväntad produktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vitt jag vet är det okej att överproducera men man missar skattesubventionen på 60 öre/kWh på överskjutande delen.
 
A
Nissens Nissens skrev:
Så Byggahus beräkningar är felaktiga?
Kan du peka på vad som är fel tror du? Det skulle vara intressant att veta.

[länk]
Det är svinenkelt att hitta. Jag betalade förbannat mycket mindre för min anläggning än de kalkylerar.

Jag betalade ca 11000:-/kWp, de betalade 16600:-/kWp.

Det förändrar naturligtvis kalkylen totalt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då räknar du inte med investeringen du gjort, den blir ju en del av din elkostnad också, enligt Byggahus tar det typ 15 år att få tillbaka den investeringen. Se kalkyl på annan plats.
Enligt den kalkylen du hänvisade till tar det 10,5 år i SE4. Inte 15. Sedan betalade dom nästan 16600:-/kWp. Jag gav 11800:-/kWp. Lägg därtill ett år som haft stoooora skillnader mellan dag och natt i elpris.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
Scouten skrev:
Det är svinenkelt att hitta. Jag betalade förbannat mycket mindre för min anläggning än de kalkylerar.

Jag betalade ca 11000:-/kWp, de betalade 16600:-/kWp.

Det förändrar naturligtvis kalkylen totalt.
Var säljer de för 11000:-/kWp?
 
Nissens
JLyck JLyck skrev:
Enligt den kalkylen du hänvisade till tar det 10,5 år i SE4. Inte 15. Sedan betalade dom nästan 16600:-/kWp. Jag gav 11800:-/kWp. Lägg därtill ett år som haft stoooora skillnader mellan dag och natt i elpris.
I elområde 2 visar kalkylen 15,5 år innan det börjar löna sig, tror inte jag nämnde vilket elområde jag tänkte på.

Hur som helst, 10 eller 15 års väntan på att det skall börja löna sig är lång tid.

Dessutom höjs ju inte värdet mer på huset än vad det kostade att få dit panelerna.

Jag skall överväga solpaneler om det går plus efter typ 5 år.
 
För att hålla ämnet.

Jag drog ner priset ganska rejält jämför spot, sett till volym och pris så sänkte vi kostnaderna ca 2000kr jämfört med föregående månads volymer och denna månadens månadsmedel.
 
Nissens
Viktor.J Viktor.J skrev:
För att hålla ämnet.

Jag drog ner priset ganska rejält jämför spot, sett till volym och pris så sänkte vi kostnaderna ca 2000kr jämfört med föregående månads volymer och denna månadens månadsmedel.
Du menar att du minskat förbrukningen totalt sett?
 
Nissens Nissens skrev:
Du menar att du minskat förbrukningen totalt sett?
Minskat förbrukningen JA, och flyttat den kvarvarande förbrukninen i Tid => lägre kostnad.
Så skillnaden i månadens elkonstand beror dels på att pris p.g.a. flyttat volym till låglasttimmar och att förbrukningen har minskats. Jag hade ett snitt på priset på 1600 kr/MWh och medel i september var väl ca 240 kr/MWh för SE 3.
 
Nissens
Viktor.J Viktor.J skrev:
Minskat förbrukningen JA, och flyttat den kvarvarande förbrukninen i Tid => lägre kostnad.
Så skillnaden i månadens elkonstand beror dels på att pris p.g.a. flyttat volym till låglasttimmar och att förbrukningen har minskats. Jag hade ett snitt på priset på 1600 kr/MWh och medel i september var väl ca 240 kr/MWh för SE 3.
Ok, och vad menar du att minskad totalförbrukning har med solpaneler att göra?
I min värld påverkas det inte av solpaneler.

Däremot ökar tiden ytterligare till det blir lönsamt med solpaneler om totalförbrukningen minskar…
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, och vad menar du att minskad totalförbrukning har med solpaneler att göra?
I min värld påverkas det inte av solpaneler.

Däremot ökar tiden ytterligare till det blir lönsamt med solpaneler om totalförbrukningen minskar…
Det har inget med solpaneler att göra, det har inte denna tråden heller. Ts undrar hur väl vi som har Timpris lyckas. Jag har timpris och gav exempel på min Septembermånad.

Att Tråden har kapats för att diskutera solcellers förträfflighet förstår jag inte. Det finns tillräckligt många trådar som berör ämnet.
 
  • Gilla
JLyck och 2 till
  • Laddar…
Efter två månader med timdebitering ligger vi cirka 20 % under priset för ”vanligt” rörligt elavtal. Ca 180 öre/kWh jämfört med ca 225 öre/kWh (SE3). Så visst har vi tjänat på timdebitering.

Men den största besparingen nog kommer från att timdebitering har påverkat vår förbrukning. När priset är högt låter vi helt enkelt bli att förbruka onödig el, så vår förbrukning har gått ner rejält.

Vår räkning för juli-september blev ca 5 % högre än motsvarande räkning förra året. Vilket känns helt okej när spotpriset har varit flera gånger högre i år än i fjol.
 
Precis!

Det som i längden avgör är hur mycket och när man förbrukar el. Alltså det billigaste är att köpa el till det lägre av priserna. Ganska självklart.

Genomsnittspris innebär ett genomsnitt uträknat av den som säljer elen. Dvs hela kostnaden för alla kunders förbrukning delas upp lika per kWh. Det betyder att 50% av alla får ett högre pris än timpris och 50% får ett lägre pris. För den som förbrukar el som en genomsnittlig medelsvensson bör det inte spela någon roll om man har timpris eller inte.

Jag repeterar. Den som köper el när den är billigare betalar mindre än den som köper el när den är dyrare.

Detta är ju ganska självklart kan man tycka. Och att säga självklarheter kan verka lite besserwisser-aktigt. Men det är detta som är grunden om man skall förstå saken.

Det är med el som med allt annat. Kan man handla till extrapris blir det billigare.
Allan som har möjlighet att köpa under genomsnittspriset kan tjäna på det. (Allan bor i villa, har smart värmepump, tvättmaskin mm och har elbil (ar))
Bellan som måste köpa till över genomsnittspriset förlorar på timpris. (Bellan bor i lägenhet, har fjärrvärme, inte har elbil, och bara förbrukar hushållsel morgon och middag/kväll)

På detta forum får man lätt intrycket att alla tjänar på timdebitering eftersom så många visar vad de har sparat in. Vi som hänger här är mer lika Allan än Bellan helt enkelt.

Till slut får man intrycket att de som sparar mest också är de som förändrar sitt beteende mest. Om beteendeförändringen går till extremer kan man fråga sig om man sparar. Totalt sett...
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.