kisumisu
A Avarell_Dalton skrev:
Mycket snack om investeringskostnader på solcellsanläggningar. Inte riktigt samma snack när det gäller tilläggsisolering eller värmepump. Listan kan bli lång men jag stannar där
Jo så är det och en investering på något av det här ger ju mer än någon sparkonto, fonder mm ger! Som bara bankerna tjänar på och som i slutändan bara inflationen äter upp!

Funderar själv riktigt på allvar vad t ex batterier skulle kosta? Dem som är negativa om elbilar hävdar ju att batterier kostar lika mycket som en ny el-bil. Vilket jag dock tycker måste vara rent skitsnack (hur är det ens möjligt att en bildel kan kosta mer än resten av bilen...?).

Sett en hel del på YouTube Amerikanska byggen...men dem har ju 115volt. T ex 8bit guy byggde rätt häftig AC som går på solpanel och fungerar som backup om elen går.

Finns en hel del fina "powerbanks" alltså nu skriver jag inte om nån usb powerbank utan sådana som ger ut 115volt. Finns det tro sådana i Europeiska marknaden? Alltså ger ut 230volt?! Visst finns det ups till datorer etc men nu menar jag sådana som går att t ex ladda via solpaneler. Men det kanske är europeiska byråkrati som sätter stopp för hemmaproduktion (system som går utanför elmätaren...).

 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Jo så är det och en investering på något av det här ger ju mer än någon sparkonto, fonder mm ger! Som bara bankerna tjänar på och som i slutändan bara inflationen äter upp!

Funderar själv riktigt på allvar vad t ex batterier skulle kosta? Dem som är negativa om elbilar hävdar ju att batterier kostar lika mycket byta som en ny bil. Vilket jag dock tycker måste vara rent skitsnack (hur är det ens möjligt att en bildel kan kosta mer än resten av bilen...).

Sett en hel del på YouTube Amerikanska byggen...men dem har ju 115volt. T ex 8bit guy byggde rätt häftig AC som går på solpanel och fungerar som backup om elen går.
Det jag vet är att om man ska ha backup på en befintlig anläggning måste det kopplas från nätet men det finns lösningar för sånt, ödrift brukar det kallas. Jordspett ska man ha också

Såg nått reportage, jag tror det var här i Sverige, en snubbe som samlat laptopbatterier och kopplat ihop på hela vinden.

Jag har under många år närt en dröm att koppla ifrån helt med vindkraft, (laptop)-batterier och solel, kanske solfångare. Jaja, nu sitter solcellerna på plats sen snart en månad

Och till trådens ämne, näe, jag har fast avtal 55 öre men 202405 går jag över på timspotpris, längtar inte.
 
kisumisu
A Avarell_Dalton skrev:
Det jag vet är att om man ska ha backup på en befintlig anläggning måste det kopplas från nätet men det finns lösningar för sånt, ödrift brukar det kallas. Jordspett ska man ha också

Såg nått reportage, jag tror det var här i Sverige, en snubbe som samlat laptopbatterier och kopplat ihop på hela vinden.

Jag har under många år närt en dröm att koppla ifrån helt med vindkraft, (laptop)-batterier och solel, kanske solfångare. Jaja, nu sitter solcellerna på plats sen snart en månad

Och till trådens ämne, näe, jag har fast avtal 55 öre men 202405 går jag över på timspotpris, längtar inte.
Förstår att man kanske inte får göra reklam här.

Men de flesta "offgrid" systemen verkar baseras på 12 volt eller liknande.
Skulle kännas säkrare leka med liknande som 8bit guy har. Dvs ett (eller kanske flera) allt i allo powerbank. Visst går det säkert pararellkoppla t ex flera 12v batterier mm och sedan köra inverter som ger ren sinusvåg och sedan kunna köra mycket saker därifrån. Lite coolt att nån kört laptop batterier kanske nästa gå till sopstation och dyka efter gamla datorer man kan ta batterier ur :cool::thinking:

Blir du påtvingad timpris 2024?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Blir du påtvingad timpris 2024?
Det bundna priset löper ut och jag tänker mig att sälja el dagtid och köpa billigt nattetid och att man kör tvättmaskin osv på natten, ja det funkar ju inte riktigt så året runt... Då passar timspotpris bäst för mig tror jag
 
Nissens
A Avarell_Dalton skrev:
Mycket snack om investeringskostnader på solcellsanläggningar. Inte riktigt samma snack när det gäller tilläggsisolering eller värmepump. Listan kan bli lång men jag stannar där
Men det är ju självklart en kostnad att skaffa solpaneler.

Lite tröttsamt att höra om att man sparar såå mycket på dem, men det tar ju typ 15 år innan man sparat något.

Runt sommartid pratas det mycket om hur mycket ström panelerna ger, det sägs inte lika mycket på vinterhalvåret när solen inte kommer upp så högt på himlen… för de ger inget när man behöver som mest energi och den är som dyrast…

Bygghemma har en bra kalkyl på hur verkligheten ser ut med solpaneler, det är en mycket långsiktig investering.
 
Nissens Nissens skrev:
Men det är ju självklart en kostnad att skaffa solpaneler. Lite tröttsamt att höra om att man soarar så mycket på dem, men drt tar ju typ 15 år innan man sparat något.
Runt sommartid pratas det mycket om hur mycket ström panelerna ger, det sägts inte lika mycket på vinterhalvåret när solen inte kommer upp så högt på himlen..,
Bygghemma har en bra kalkyl på hur verkligheten ser ut med solpaneler, det är verkligen en långsiktig investering.
Nu skall man ju vara rättvis och konstatera att de med solpaneler har kunnat göra rejäla avbetalningar på investeringen i sommar. De fick bra betalt för elen. Det lär bli en till bra sommar också, men inte lika bra. Dock verkar elpriserna ligga närmare det normala år 2024 om man skall tro på elpristerminerna.
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skall man ju vara rättvis och konstatera att de med solpaneler har kunnat göra rejäla avbetalningar på investeringen i sommar. De fick bra betalt för elen. Det lär bli en till bra sommar också, men inte lika bra. Dock verkar elpriserna ligga närmare det normala år 2024 om man skall tro på elpristerminerna.
Du har tydligen inte sett bygghemmas kalkyl?
Det tar en bit över 10 år innan det är någon som helst besparing…

Ok, du tycker somrarna är bra, vad tycker du om vintrarna då?
Du får ju se till hela året, ingen pratar om vinterhalvåret när solen står lågt ...och strömmen är som dyrast… och behovet som störst.
 
Nissens Nissens skrev:
Du har tydligen inte sett bygghemmas kalkyl?
Det tar en bit över 10 år innan det är någon som helst besparing…

Ok, du tycker somrarna är bra, vad tycker du om vintrarna då?
Du får ju se till hela året, ingen pratar om vinterhalvåret när solen står lågt ...och strömmen är som dyrast… och behovet som störst.
Jag har inga som helst planer på att skaffa solceller, men man får ändå säga att de som har gjort det har haft tur som i sommar tjänat in ett par år extra i kalkylen.
 
C
S StevieGee skrev:
Japp. Du har timavtal. Telge är en av dem som skrivit in att timmätt mätare = automatiskt timavtal.
Jag har Telge, timmätning och vanligt månadsrörligt. Sedan länge tillbaka. Så det måste vara en missuppfattning.
 
A
Nissens Nissens skrev:
Du har tydligen inte sett bygghemmas kalkyl?
Det tar en bit över 10 år innan det är någon som helst besparing…

Ok, du tycker somrarna är bra, vad tycker du om vintrarna då?
Du får ju se till hela året, ingen pratar om vinterhalvåret när solen står lågt ...och strömmen är som dyrast… och behovet som störst.
Jag har jobbat på ett av Sveriges största fastighetsbolag i många år, deras krav på avkastning på solceller var 7%. Kalkylen bar ändå och ger bra lönsamhet. Det här var innan elpriserna spårade ur fullständigt, vi räknade oftast med ett elpris kring kronan med alla avgifter.

När jag i januari satte solceller hemma, så landade min kalkyl på 12 år, vilket kändes rimligt då. Räknat på 1,3kr/kWh i elpris.

I år har vi hittills gjort dubbelt så stor besparing som budgeterat, fortsätter elpriset att ligga så, betalar den sig alltså på 6 år, men jag hoppas på längre återbetalningstid och rimligare elpriser.
 
  • Gilla
stefanmansson och 4 till
  • Laddar…
E Erik92 skrev:
Bör ökas till 60 för att slippa risken för legionella! 60 i varmvattenberedaren är lägsta rekommenderade temperatur. Det är rätt ruggigt, och inte så extremt ovanligt.. går ofta att härleda utbrott till att någon (privatperson eller verksamhet) sparar in på att sänka tempen på varmvatten.
Nja, det sköter alla någorlunda moderna värmepumpar med periodiska höjningar. Min kör var tredje vecka. Skälet till att jag inte höjer mer är helt enkelt att pumpen inte klarar det utan elpatronen och den vill jag helst inte köra...
 
Att det finns en klick här som inte gillar solceller är väl ingen överraskning numera men jag ska kommentera det du skriver

Men det är ju självklart en kostnad att skaffa solpaneler.
Jag har för att minska mina energikostnader skaffat tilläggsisolering, ny fasad, nya fönster och dörrar - och solcellsanläggning. Allting har kostat pengar och har en återbetalningstid, kanske får jag aldrig se någon av dem betalda, jag är 56 år, vem vet

Lite tröttsamt att höra om att man sparar såå mycket på dem, men det tar ju typ 15 år innan man sparat något.
Jo jag har förstått att folk blir irriterade och trötta av att andra faktiskt gör nånting för sina månatliga utgifter.
Att isolera fönsterna är ju en investering som kanske återbetalar sig snabbt men när det är gjort då?

Runt sommartid pratas det mycket om hur mycket ström panelerna ger, det sägs inte lika mycket på vinterhalvåret när solen inte kommer upp så högt på himlen… för de ger inget när man behöver som mest energi och den är som dyrast…
Och det pratas inte speciellt mycket om vad AC:n kostar på vintrarna och jag är inte förvånad, är du? Eller vilken besparing värmepumpen är på somrarna? Om jag jobbar 5 månader om året och drar in motsvarande vad en som jobbar 12 månader om året drar in, vad är problemet? Pengarna jag tjänar sommartid, hårt arbete eller titta på solceller har jag att betala elräkningar eller amorteringar eller vad som helst med vintertid. Okej? Jobbar du natt? Som regel är lönerna som bäst då. Kanske har du studielån som är betalda på 20-30 år, har du i så fall sett över lönsamheten i det? Kanske ska se över om det inte är mer ekonomiskt försvarbart att jobba dygnet runt

Min bergvärmepumpsanläggning kostade 150k, pumpen håller inte i en evighet så den måste bytas med jämna intervall så 220k på 30 år cirka, den måste ju i dina ögon vara en riktigt dålig investering. Solcellsanläggningen 222k plus byte av vxl-riktare, 250k på 30 år. Vad är skillnaden? Står inte bergvärmepumpen sommartid och gör mest ingenting, är det värt att ha en så dyr anläggning för varmvatten?

Du har kanske redan visat här vad du gjort bättre för din ekonomi och klimatet än att skaffa solceller, det vore intressant att se, eller ja, jag tycker du är skyldig mig det. Skapa en tråd på ämnet "det här har jag gjort som jag tjänar bättre på än solceller"
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Du får ju se till hela året,.
Exakt, man får se till vad skillnaden blir på hela årets elfaktura.
Snöa inte in enbart på vintermånaderna.
 
Nissens
K K. L skrev:
Exakt, man får se till vad skillnaden blir på hela årets elfaktura.
Snöa inte in enbart på vintermånaderna.
Haha, det gör jag inte, jag ser över året, och att det tar typ 15 år att få tillbaka investeringen i solpaneler..
 
Nissens
Scouten skrev:
Jag har jobbat på ett av Sveriges största fastighetsbolag i många år, deras krav på avkastning på solceller var 7%. Kalkylen bar ändå och ger bra lönsamhet. Det här var innan elpriserna spårade ur fullständigt, vi räknade oftast med ett elpris kring kronan med alla avgifter.

När jag i januari satte solceller hemma, så landade min kalkyl på 12 år, vilket kändes rimligt då. Räknat på 1,3kr/kWh i elpris.

I år har vi hittills gjort dubbelt så stor besparing som budgeterat, fortsätter elpriset att ligga så, betalar den sig alltså på 6 år, men jag hoppas på längre återbetalningstid och rimligare elpriser.
Så Byggahus beräkningar är felaktiga?
Kan du peka på vad som är fel tror du? Det skulle vara intressant att veta.

https://www.byggahus.se/vad-kostar-solceller-och-hur-snabb-aterbetalning-2-kalkyler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.