kisumisu
E Edawg skrev:
Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?

[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E
Är kanske skillnad i SE4 och SE3? SE2?

Jag bor i SE1. Tycker vårat elpris för September gick mycket dyrt! 1118kr + de vanliga nätavgifterna från Vattenfall (som inte kommit än).

Det förjävligaste är att den enda tiden de var någorlunda billigare var mellan 23-00...sen började rumban med kurvor dom höjdes....

Just nu ligger elpriset dock lägre än vad jag hade på förra årets fastpris. Augusti månad var ca 100kr billigare. Dock borde jag ha krypit till korset och accepterat vattenfalls fastpris på 80 öre. Men nu är det ju försent.

Den stora vinsten kan man göra om man har en bil man kan ladda då när det är billigt eller ett batteri.
 
Redigerat:
E Erik92 skrev:
Bör ökas till 60 för att slippa risken för legionella! 60 i varmvattenberedaren är lägsta rekommenderade temperatur. Det är rätt ruggigt, och inte så extremt ovanligt.. går ofta att härleda utbrott till att någon (privatperson eller verksamhet) sparar in på att sänka tempen på varmvatten.
Nej det behövs inte, läs om legionella på Wikipedia. Bakterien för efter tio minuter vid 60°C, vid 55°C inom timmar. Men då måste den ha haft möjlighet att växa till först.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej det behövs inte, läs om legionella på Wikipedia. Bakterien för efter tio minuter vid 60°C, vid 55°C inom timmar. Men då måste den ha haft möjlighet att växa till först.
enl boverket är det 100-150 fall per år där nån drabbats av legionella
och de rekommenderar 60C i VVB
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...regler/vatten-och-avlopp/legionella-i-vatten/

Men legionella drabbar som de flesta andra sjukdomar de med nedsatt immunförsvar hårdast. så om man har en förkylning/influensa kan man drabbas hårt.
Och det är ju sån enkel sak att se till att VVB håller 60-65C.
 
  • Gilla
han.kan
  • Laddar…
E Edawg skrev:
Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?
E Edawg skrev:
Hej,
Gick över till timpris i Juni. För min del har det lönat sig. Har ännu inte börjat med att laborera med uppvärmningen utan detta är mer ett resultat av tvätt -och diskmaskin, så det finns mer att hämta
[bild]

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?

[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E
[bild]

[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E
 
M MrDizzy skrev:
enl boverket är det 100-150 fall per år där nån drabbats av legionella
och de rekommenderar 60C i VVB
[länk]

Men legionella drabbar som de flesta andra sjukdomar de med nedsatt immunförsvar hårdast. så om man har en förkylning/influensa kan man drabbas hårt.
Och det är ju sån enkel sak att se till att VVB håller 60-65C.
Läs vidare, legionella i villor är i praktiken inte existerande. Legionellakörning (60°C) rekommenderas varannan till var fjärde vecka.

Rekommendationer på denna nivån är för att minimera riskerna i de få fall något skulle kunna hända. Har man kontroll på temperaturer och användning så är inte detta ett problem.

Om temperaturen på varmvattnet håller 55°C under några timmar i sträck under en tvåveckorsperiod så är man garanterat säker.

En sak till, rekommendationen om 60°C handlar ochså om att snabbt döda legionellabakterier som finns i stickrör (oanvända rör) i huset. Har man inga sådana stickrör (vilket ytterst sällan finns i villor) så är risken ännu mindre.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Läs vidare, legionella i villor är i praktiken inte existerande. Legionellakörning (60°C) rekommenderas varannan till var fjärde vecka.

Rekommendationer på denna nivån är för att minimera riskerna i de få fall något skulle kunna hända. Har man kontroll på temperaturer och användning så är inte detta ett problem.

Om temperaturen på varmvattnet håller 55°C under några timmar i sträck under en tvåveckorsperiod så är man garanterat säker.

En sak till, rekommendationen om 60°C handlar ochså om att snabbt döda legionellabakterier som finns i stickrör (oanvända rör) i huset. Har man inga sådana stickrör (vilket ytterst sällan finns i villor) så är risken ännu mindre.
Bra info(y)
Man lär sig nått nytt varje dag på detta ställe.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Diagram som visar kostnadsjämförelse med sparat belopp 1079 SEK och 27% för husets energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus 186 m2. Värms med Comfortzone CE65 vattenburen golvvärme i betongplattan
Gästhus 30 m2. Värme med luftvärmepump
Elbil laddas på natten via Tibber
Styr husets värmepump med Ngenic Tune efter timpris. Elgolvvärme bad 25 gr kl 05-07. Övrig tid 17 gr.
Försöker tvätta, tumla och diska vid lågt timpris.
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
E Erik92 skrev:
Bör ökas till 60 för att slippa risken för legionella! 60 i varmvattenberedaren är lägsta rekommenderade temperatur. Det är rätt ruggigt, och inte så extremt ovanligt.. går ofta att härleda utbrott till att någon (privatperson eller verksamhet) sparar in på att sänka tempen på varmvatten.
Om man har genomströmningsvärmare gäller inte detta. Då värms varmvattnet genom en kopparslinga när man tappar. Jag har en Comfortzone värmepump med genomströmningsvärmare. Jag har varmvattnet på 45 grader.
 
  • Gilla
Erik92
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Bra info(y)
Man lär sig nått nytt varje dag på detta ställe.
Jag tyckte att rekommendationerna rörande varmvatten och legionella var väl hårda, så jag läste på samt fick ytterligare aspekter beskrivna här i forumet. Det finns mycket kunskap här...
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Nej det behövs inte, läs om legionella på Wikipedia. Bakterien för efter tio minuter vid 60°C, vid 55°C inom timmar. Men då måste den ha haft möjlighet att växa till först.
Jag går på FHMs riktlinjer! De brukar ha koll
 
E Erik92 skrev:
Jag går på FHMs riktlinjer! De brukar ha koll
De är inte anpassade efter dina lokala förhållanden. Du kan ju fundera lite över hur mycket koll de hade under Covid också. Rekommendationer om att tvätta händerna när det inte hjälper mot Covid exempelvis (de hade ju kunnat säga att de ville att vi skulle tvätta händerna för att vi inte skulle sprida andra sjukdomar som kan misstas för Covid). Det var många konstiga påståenden från det hållet under rätt lång tid...

Men som sagt, i detta fallet handlar det om allmäna rekommendationer som inte på något sätt tar hänsyn till dina lokala förhållanden. Man borde egentligen ha olika rekommendationer för villor och hyreshus, olika för privat vs offentlig anläggning osv
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men som sagt, i detta fallet handlar det om allmäna rekommendationer som inte på något sätt tar hänsyn till dina lokala förhållanden. Man borde egentligen ha olika rekommendationer för villor och hyreshus, olika för privat vs offentlig anläggning osv
Det är säkert som med allt annat, du kan köra 55 grader i hundra år utan legionella. 1/1000 som drar ner tempen får det kanske. Men nära nog alla av dem som får det i Sverige har sänkt tempen på sitt varmvatten (eller på andras, se äldreboende i Göteborg för några år sen väl?). Och man kan köra på den devisen, att det är så osannolikt och ovanligt att man kan skippa de då tillsynes onödiga försiktighetsåtgärderna. Jag gör inte så, inte gällande något (som jag är medveten om).
Och likt att elda med sur ved, som går bra för de flesta men leder till sotbränder för ett litet litet fåtal, kommer vi läsa om fler utbrott av legionella i vinter pga folk sänkt sina varmvattentemperaturer. Men de flesta som skarvar på försiktighet kommer inte drabbas, gudskelov.
 
kisumisu
E Erik92 skrev:
Och likt att elda med sur ved, som går bra för de flesta men leder till sotbränder
O sen ska vi inte glömma dem som snåleldar och stänger spjällen för tidigt.

Men tyvärr blir nog många drabbade pga våran politik....
 
B
De flesta myndigheter har skygglapparna på och fokuserar endast på sitt ansvarsområde. Ta t.ex. energimyndigheten som rekommenderar tvätt/disk på nätterna för att hjälpa elsystemet, samtidigt som elsäkerhetsverket/många försäkringsbolag avråder från det (pga brandrisk). Vem ska man lyssna på?

Man får ta råd från myndigheter med en nypa salt och ibland tänka lite själv, och framförallt ta reda på fakta.

Och medan man tänker kan man passa på att äta de rekommenderade 6-8 skivorna bröd om dagen, i enighet med socialstyrelsens rekommendationer.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Jag har kört sedan februari och jag kan konstatera att ju mer priset svänger desto mer sparar man.
Har "rätt" mycket IoT-styrningar . Stort hus med elbil och luft/vattenvärmepump.

År: 2022 Elområde 3 Mitt elpris Diff
Februari 77,5 71,76 -7%
Mars 130,3 119,22 -9%
April 89,2 85,55 -4%
Maj 102,9 87,6 -15%
Juni 126,3 107,24 -15%
Juli 86,6 74,88 -14%
Augusti 223 162,95 -27%
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.