Generellt så känns det konstigt att folk anpassar livet för att spara några 100lappar. Gissar folk gör en betydligt högre besparing genom att sluta handla på Ica/Coop och välja lidel/willys istället. Men hatten av till ni som orkar! ;)
 
  • Gilla
Helmersson och 4 till
  • Laddar…
I Implor skrev:
Generellt så känns det konstigt att folk anpassar livet för att spara några 100lappar. Gissar folk gör en betydligt högre besparing genom att sluta handla på Ica/Coop och välja lidel/willys istället. Men hatten av till ni som orkar! ;)
Det bästa är att man inte behöver göra speciellt mycket med rätt förutsättningar.
Sen om du behöver processa ditt beslutsfattande lite mer för att till exempel sätta timer på diskmaskinen så kan det vara värt det. Det blir även rutin i längden så din energi du lägger ner för att fatta ett smartare beslut blir ofta försumbar ;)
Att välja en annan affär än vanligt och kanske till och med köra lite längre är också ett beslut i mängden på hur du vill spara på pengar och miljö.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
I Implor skrev:
Generellt så känns det konstigt att folk anpassar livet för att spara några 100lappar. Gissar folk gör en betydligt högre besparing genom att sluta handla på Ica/Coop och välja lidel/willys istället. Men hatten av till ni som orkar! ;)
Just nu inventerar jag huset med vad varje taklampa ligger på för fas och vad de drar.
Lika så vilka faser väggutagen ligger på.
Bara för att det är kul.
Massor med lampor är 1.8W led ... de sparar man ju inte så mycket på att släcka ned. Även om man släcker 10 st blir det ändå bara 13kWh varje månad om de skulle stå på 24/7 ... men man släcker ju för natten o dagen behövs de ju inte så besparingen kanske skulle bli 5-6-7 kWh på en månad .
Hittade dock en gammal 100W i pannrummet & den är lätt att glömma då dörren alltid är stängd dit, så gömmer man den så drar den ensamt 72kWh på en månad ... jävla dyr lampa att glömma . Blir att byta den mot en led , måste bara hitta en som ger ljus tillräckligt med ljus.
 
G g.kraft skrev:
Eftersom min mätare redan stödjer timdebit kunde jag kolla och jämföra. Låg 1% under vanligt rörligt pris helt utan anpassning. Så att förlora på det känns svårt, nu kan man passa på att basta när det är billigt och jag ska göra några enklare anpassningar
Hm. Var hittade du vad ”vanligt” innebär? Har själv varit på väg att göra den jämförelsen men inte hittat mer än min egen förbrukning…
 
O
I Implor skrev:
Generellt så känns det konstigt att folk anpassar livet för att spara några 100lappar. Gissar folk gör en betydligt högre besparing genom att sluta handla på Ica/Coop och välja lidel/willys istället. Men hatten av till ni som orkar! ;)
Några hundralappar i september när elen var ”billig” och ingen/väldigt lite uppvärmning körts.
I vinter lär det snarare handla om tusenlappar per månad, för en tämligen liten insats.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
För september har jag slagit timpriset priset med 15% jämfört med mitt elbolags volymsviktade avtal (villa-volym).
Dessutom har timprisavtalet lägre fast årskostnad.

För september betyder det att min räkning landade på 2427 kr (incl. elöverföring)
Om jag hade haft villa-volymsavtal hade räkningen blivit 2673 kr.

Altså totalt en besparing på 246 kr.
En 10% besparing på totalpriset.

Enda automatiseringen jag gjort är att varmvattenberedaren går igång 01:00 och är avstängd under dagen.
Jag kör även alltid diskmaskingen och torktummlaren på natten.
 
C Cicaro skrev:
Hm. Var hittade du vad ”vanligt” innebär? Har själv varit på väg att göra den jämförelsen men inte hittat mer än min egen förbrukning…
Om man går in på elpriskollen kan man se vad de fasta avgifterna och tilläggen är för andra avtalsformer. Med lite excel kan man då konstruera vad priset skulle vara med en annan avtalsform.
 
Magnus E K
D davost skrev:
För september har jag slagit timpriset priset med 15% jämfört med mitt elbolags volymsviktade avtal (villa-volym).
Dessutom har timprisavtalet lägre fast årskostnad.

För september betyder det att min räkning landade på 2427 kr (incl. elöverföring)
Om jag hade haft villa-volymsavtal hade räkningen blivit 2673 kr.

Altså totalt en besparing på 246 kr.
En 10% besparing på totalpriset.

Enda automatiseringen jag gjort är att varmvattenberedaren går igång 01:00 och är avstängd under dagen.
Jag kör även alltid diskmaskingen och torktummlaren på natten.
Nu kommer någon (inte jag) skriva att du inte borde torktumla överhuvudtaget. Brukar själv också göra det på natten, fast inte i sömnen (har konstig dygnsrytm).

Lär inte bli svårt att slå "index" för oktober. Min VVB är just nu avstängd och nedmonterad för revision så har startat elpannan för att värma gamla pannan, vilket brukar tugga i sig ca 20 kWh från kallt läge. Till det bottenpris som råder just nu.
 
Augusti månads utfall var som för alla andra rekord i pengar.
15,2kWp solceller med 9,6kWh batteri. Investering 183.000kr.
Timspotpris SE4.
Produktion 1930kWh.
Sålt 1597kWh för 376öre/kWh = 6008kr.
Köpt 320kWh för 86 öre/kWh +moms = 384kr (åter en månad med stor skillnad mellan köp natt o sälj dag).
Total försäljning +besparing egenförbrukning 7662kr = drygt 4% av investeringen återbetalt den här månaden.

Så ja timspotpris lönar sig om man lägger ner lite tid på det
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
- Varmvattenproduktion på natten, vi har Nibe F730 som värmer upp till 55 grader 02-05
Bör ökas till 60 för att slippa risken för legionella! 60 i varmvattenberedaren är lägsta rekommenderade temperatur. Det är rätt ruggigt, och inte så extremt ovanligt.. går ofta att härleda utbrott till att någon (privatperson eller verksamhet) sparar in på att sänka tempen på varmvatten.
 
Vi hade bara förlorat på att byta till timpris. Gammal luftvärmepump utan möjlighet till styrning, gammal VVB, vägrar köra tvätt/disk på natten pga risk för brand/läckage, ingen elbil.

För att inte tala om allt stryk förhållandet hade tagit med att man "minsann inte får duscha nu".
 
  • Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
Magnus E K
H Hullefar skrev:
Vi hade bara förlorat på att byta till timpris. Gammal luftvärmepump utan möjlighet till styrning, gammal VVB, vägrar köra tvätt/disk på natten pga risk för brand/läckage, ingen elbil.

För att inte tala om allt stryk förhållandet hade tagit med att man "minsann inte får duscha nu".
Om luftvärmepumpen har en fjärrkontroll går den att styra. Om VVB:n går på el går den att styra. Om ni inte envisas med att tvätta och laga mat i mängder exakt när det är som dyrast bör det vara enkelt att slå månadsrörligt.
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
E Edawg skrev:
Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?

[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E
Jag har grubblat på precis samma sak som du. Relativt lika förutsättningar också. Jämn fördelning över dygnet och svårt att egentligen flytta något till de billiga timmarna förutom diskmaskin, tvätt och lite så. Nu i veckan fick vi vår elbil så vi kommer göra åt ca 500 kWh extra per månad, och dessa är ju lätt att lägga på dygnets (eller veckans) billiga timmar. Så jag bestämde faktiskt att byta till Tibber och prova i någon månad eller två och se om man i nov-dec kan slå det klassiska rörliga månadspriset. Vi använder ca 13 MWh per år nu, räknar med totalt ca 18 MWh inkl elbilen.

Mina förutsättningar och tankar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-kan-man-goera-egentligen.467044/
 
P PurreP skrev:
För de som kör Tibber kan man göra direkt jämförelse på offpeak.se.

Jag sparade 13% jämfört med viktat månadssnitt i SE3. 270 kronor i augusti.

Det vi gjort är:

- Varmvattenproduktion på natten, vi har Nibe F730 som värmer upp till 55 grader 02-05, fått kallt duschvatten en kväll när dottern fick för sig att bada badkar. Väldigt liten komfortminskning.
- Tvättmaskin och diskmaskin går, till 90%, nattetid. Ingen komfortminskning
- Nibe Smart Price Adaption med högsta påverkan på värmen, Märker inte någon större skillnad men är ju inte riktigt värmesäsong ännu.
33% sparat här mot index de senaste 20 dagarna, ca den tid jag haft Tibber.
Är det inte risk för legionella och liknande om man slår av varmvattenberedaren? Jag har inte vågat göra det. Och kan det inte bli dyrare att slå på och av än att ha jämn värme?
 
V Tobj skrev:
33% sparat här mot index de senaste 20 dagarna, ca den tid jag haft Tibber.
Är det inte risk för legionella och liknande om man slår av varmvattenberedaren? Jag har inte vågat göra det. Och kan det inte bli dyrare att slå på och av än att ha jämn värme?
Ang Legionella
Det beror på hur varmt VVBn värmer upp vattnet , hur stor VVBn är, hur mycket varmvatten som plockas ut och när det varmvattnet plockas ut.

två exempel
200L VVB som får gå 23-05(då det är billigast) och värmer till 80C. Vid 70C dör 90% på 10s, så där dödar man av all ev legionella.
Dushas gör det på kvällen innan man lägger sig.
dvs VVB behåller extremt varmt vatten så länge som möjligt och ingen legionella kan uppstå.

andra exempelt
200L VVB som bara värms till 55C mellan 00 -04(för att spara maximalt med pengar) ,
ev 90% legionellan dör på 2h. Har man otur kan det finnas kvar lite i VVB på morgonen.
Dushas görs det på morgonen. inget händer
Kvar i VVB är nu fisljummetvvatten på 30-40C och ev inkommande legionella stormtrivs.
Nån med förkylning/covid bestämmer sig för att duscha igen och nu är det mycket större risk att det blir problem.

Så man bör tänkta till lite innan man börjar tidsstyra när en VVB ska värma. Alla har egna förutsättningar att ta hänsyn till.

Ang hur mycket man sparar.
tja att värma 100L vatten från 15C (inkommande) till 80C kostar 100*4.2*(80-15)/3600= 7.6 kWh
om prisskillnaden mellan dag o natt snittar på 2kr blir det 15kr/dag el 450kr i månaden.
Så ju mer man duschar, badar , diskar med rinnande varmvatten ju löjligt mycket dyrare blir elräkningen

Hur ofta man värmer spelar ingen roll ur ekonomisk synvinkel, spelar roll ur legionella synvinkel dock.
Dushas det på morgonen och man vill inte ändra på det, tja då kostar det om man vill vara 100% säker på att inte få legionella i systemet. Detta då man bör värma upp vattnet i VVB till 70C innan det används på kvällen då alla kommer hem
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.