Ser inte varför man skulle spara något på att skaffa timpris om man fortsätter förbruka som innan? Det är ju med timpris som man har möjlighet att påverka när man förbrukar för att göra det när kostnaden är lägre.

jag hade Tibber förra december, då hade jag precis skaffat en Boschs ”smarta” funktion till LVVP som sänkte framledningen när priset var högt. Funkade ingen vidare.

Nu i augusti fick jag Ngenic till pumpen och har skaffat en Shelly som startar/stoppar min extra vvb så den bara kör 00:00-05:00 och det samma för LVVP’s tappvatten. Diskmaskin/torktumlare o tvättmaskin körs också främst på sen-kvällarna. Har ingen elbil men de här ändringarna gör skillnad vilket jag också ser på off-peak (f n 26% men ökar stadigt)
 
  • Gilla
mce
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Nätägaren har väl inget att göra med vem man har som elleverantör och vilket avtal man väljer att ha med dem? Förutom att om man vill ha timdebitering så behöver mätaren kunna lämna den datan. Nu mer är det ju krav på det.
Fler och fler (inte alla) elleverantörer har nu skrivit in i avtalen att om man har timmätt mätare så får man automatiskt timmätning. Då har man bara två alternativ, antingen att byta elleverantör eller att kontakta elnätsägaren och be dem ändra till månadsmätning.
Enligt energimarknadsinspektionen har man alltid rätt att få sin mätare ändrad från månad till timme eller timme till månad kostnadsfritt. Dock inom 3 månader!
 
Jag bytte förra månaden till Telge rörligt elavtal. När jag skrev till dem för att fråga hur mitt rörliga elpris räknades ut så fick jag svaret: "Ser att du har en timmätare alltså blir du timdebiterad då du själv kan styra din egna förbrukning genom att till exempel förbruka under natten då det är som billigast. Vi gör sedan ett genomsnittligt pris på de timmarna du har förbrukat som vi sen fakturerar för."

Jag blev förvånad över svaret. Har jag då i praktiken alltså ett timprisavtal?
Jag har i alla fall sedan jag fick svaret från dom ändrat mina levnadsvanor totalt. Hoppas det är som dom skrev så jag är inte är uppe och dammsuger om nätterna förgäves. :D
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Detta är dock med elbil sedan 26/9.
 
  • Skärmavbild av elkonsumtion för en elbil visar förbrukning, snittpris, kostnad och sparad summa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Fler och fler (inte alla) elleverantörer har nu skrivit in i avtalen att om man har timmätt mätare så får man automatiskt timmätning. Då har man bara två alternativ, antingen att byta elleverantör eller att kontakta elnätsägaren och be dem ändra till månadsmätning.
Enligt energimarknadsinspektionen har man alltid rätt att få sin mätare ändrad från månad till timme eller timme till månad kostnadsfritt. Dock inom 3 månader!
Fastprisavtal verkar fullt möjligt att välja när jag kollar nu. Inga förmånliga avtal dock. Vårt hushåll sparade 38% mot index i september. Så vi fortsätter med timdebitering. Men ingen är tvingad till timdebitering bara för att man har en sådan mätare.
 
É
Vi har haft timpris i en månad nu och har förlorat 8kr på det hittills. Det tycker jag är positivt eftersom vi levt som vanligt. Då behöver vi inte vara rädda att gå back bara för att man inte orkar lägga energi på det. När väl värmen slås på så kommer den styras till de billigaste timmarna.
Hus i Sthlm.
 
E Edawg skrev:
Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?

[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E
Har man elbil borde man spara från dag 1 med timpris. Enkelt att styra laddningen till billiga timmar. Du var det kanske inte frågan. Jag kör Tibber. Barnfamilj, 4 personer. Vi förbrukar mycket vatten så svårt att styra allt till natten. Ligger nog ungefär som rörligt pris. Men blåsiga dagar som har varit nu borde dra ner snittpriset.
 
  • Gilla
BjörnEng
  • Laddar…
F Folkson skrev:
Har man elbil borde man spara från dag 1 med timpris. Enkelt att styra laddningen till billiga timmar. Du var det kanske inte frågan. Jag kör Tibber. Barnfamilj, 4 personer. Vi förbrukar mycket vatten så svårt att styra allt till natten. Ligger nog ungefär som rörligt pris. Men blåsiga dagar som har varit nu borde dra ner snittpriset.
Beroende på tankens storlek kan man ju styra uppvärmningen till natten, iaf om man bara har för tappvatten.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
R Rooney skrev:
Jag bytte förra månaden till Telge rörligt elavtal. När jag skrev till dem för att fråga hur mitt rörliga elpris räknades ut så fick jag svaret: "Ser att du har en timmätare alltså blir du timdebiterad då du själv kan styra din egna förbrukning genom att till exempel förbruka under natten då det är som billigast. Vi gör sedan ett genomsnittligt pris på de timmarna du har förbrukat som vi sen fakturerar för."

Jag blev förvånad över svaret. Har jag då i praktiken alltså ett timprisavtal?
Jag har i alla fall sedan jag fick svaret från dom ändrat mina levnadsvanor totalt. Hoppas det är som dom skrev så jag är inte är uppe och dammsuger om nätterna förgäves. :D
Japp. Du har timavtal. Telge är en av dem som skrivit in att timmätt mätare = automatiskt timavtal.
Riktigt grisigt om du frågar mig. Detta gör ju att många som fått sin elmätare bytt där den automatiskt sätts på timmätning får timdebitering utan att veta om det.

https://telgeenergi.se/bestall-el/vara-elavtal/rorligt-elavtal/
 
  • Skärmdump av text om val mellan månadspris och timpris för elmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Edawg skrev:
Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?

[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E
Ja, och det rejält.
Augusti köpt för 30,5 öre/kWh.
September 58 öre/kW.
Plus moms osv.
Men jag har iofs två elbilar och solceller.
 
  • Gilla
Mickebus och 1 till
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Japp. Du har timavtal. Telge är en av dem som skrivit in att timmätt mätare = automatiskt timavtal.
Riktigt grisigt om du frågar mig. Detta gör ju att många som fått sin elmätare bytt där den automatiskt sätts på timmätning får timdebitering utan att veta om det.

[länk]
Jag har inte fått min första faktura ännu. När jag får den kan man då på något sätt jämföra vad jag skulle fått betala med vanligt rörligt utan timpris?
 
Hej, 18% billigare har jag fått det enligt offpeak,.se.
Fick september räkning på 1107kr
Villa 122kwm.
 
B
R Rooney skrev:
Jag har inte fått min första faktura ännu. När jag får den kan man då på något sätt jämföra vad jag skulle fått betala med vanligt rörligt utan timpris?
Jag brukar kika här som jämförelse mot vanligt rörligt avtal.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/
 
  • Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Hos både Skellefteå Kraft ( www.skekraft.se ) och Göteborg Energi ( www.goteborgenergi.se ) får man då välja fritt om man vill ha rörligt eller tim-priser oavsett vilken mätare man har. Tja man får välja fast pris också men det brukar man ju få hos alla till sjukthöga priser
 
T
Ja det är väl klart?
Det är hela poängen med timpris att bara utnyttja de billigare staplarna.
Varför ha timpris och använda de dyra?
Konstig fråga tycker jag. Det är svart på vitt för alla att se när det är billigt. Inte mycket att diskutera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.