A
Kort svar: JA.

Med solceller blir det nästan automatiskt, vi får se hur det ser ut när vintern kommer. Vi jobbar dock väldigt aktivt med att flytta last. I morgon natt ska vi ha tvätt och disk-fest, då får vi betalt för att förbruka. (0,26öre/kWh, så det är svårt att bli rik på det, för det är bara mellan 23-00)
 
Redigerat:
Vi sänkte med 4% till 406 kwh, trots en kallare månad. Kört torktumlaren lite mindre, kortare duschar och väntat med värmen till de två sista veckorna. Vi lever ganska energisnålt redan med en total årsförbrukning på ca 6800 kwh.

Enplanshus på 145 kvm, frånluftsvärmepump med förvärmd tilluft. 2 vuxna och 2 barn (7 och 3 år).
 
Jannejanne123: Ett förslag.
Skulle du kunna lägga in ett viktat medelvärde för någon stor leverantör. Tex vattenfall. När priset varierar som det gör nu kan det skilja ordentligt mot ett rakt medelvärde. Det funkar naturligtvis bara på hela månader.
Det skulle dessutom vara fint om man fick månads värde för alla kompletta månader i filen.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Bra input som jag ska försöka få till vid tillfälle.
 
  • Gilla
paul1859
  • Laddar…
Attitudeswe
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Bra input som jag ska försöka få till vid tillfälle.
Förbrukningsprofiler för olika elområden finns tillgängliga. Dessa använder offpeak sig av.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Jag har schemalagt bergvärmepump att sänka 10 kurvor mellan kl 5-11 och 16-22.

Tog elpriset under ett dygn i början på oktober som exempel och räknade med att jag förbrukade 24kWh / dygn oavsett om pumpen stängdes av eller inte.

Just det datumet jag kollade på så skulle priset jag betalade för elen gå ner 38%. Så visst tänker jag mig att det går att spara pengar.
 
Attitudeswe
F Fransroland skrev:
Jag har schemalagt bergvärmepump att sänka 10 kurvor mellan kl 5-11 och 16-22.

Tog elpriset under ett dygn i början på oktober som exempel och räknade med att jag förbrukade 24kWh / dygn oavsett om pumpen stängdes av eller inte.

Just det datumet jag kollade på så skulle priset jag betalade för elen gå ner 38%. Så visst tänker jag mig att det går att spara pengar.
Är du hemma dygnet runt då? Lite konstigt att låta huset svalna när man är hemma och värma på det igen när man är borta annars? Eller du kanske har ack tank som kan hålla temp jämn oavsett kurva?

Är inte 05-06 generellt billigare än 21-22 förresten? Rikets förbrukning är iaf 10% lägre en vardag på morgontimmen jfr kvällstimmen:

Histogram som visar ett genomsnittligt dygns elkonsumtionsmönster, toppar på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom alla verkar svara ja, så ska jag svara nej.. Har haft tibber i ett år nu och när jag jämför med index är de ofta jag ligger straxt över trots att vi anstränger oss. Men då kan jag inte styra luft vatten värmepumpen till natten samt har ingen elbil.
Har därför ju bytt till vanligt rörligt avtal då jag inte orkar tänka på hur vi förbrukar på dygnet.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är du hemma dygnet runt då? Lite konstigt att låta huset svalna när man är hemma och värma på det igen när man är borta annars? Eller du kanske har ack tank som kan hålla temp jämn oavsett kurva?

Är inte 05-06 generellt billigare än 21-22 förresten? Rikets förbrukning är iaf 10% lägre en vardag på morgontimmen jfr kvällstimmen:

[bild]
Det primära målet är inte att spara på kWh utan på priset jag betalar, så när jag är hemma eller inte har ingen betydelse. Jag har ingen accumulatortank så temperaturen börjar sjunka direkt när jag stänger av. Därför vill jag värma några timmar mitt på dagen också så att det inte ska sjunka för lågt och ta lång tid att få upp igen. Jag har golvvärme så systemet är lite trögt.

Du har säkert rätt ang. kl5 och 22 Jag valde dessa tider efter hur det såg ut just det datumet jag tittade på. Mitt timpris börjar inte gälla förän i början på november så jag har några veckor på mig att justera. Blir förmodligen ändringar när det blir riktigt kallt också.

Kan tillägga att det är ett hus vi oftast bara är i på helgerna så behöver inte tänka så mycket på komforten på vardagarna egentligen.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
September månad.

Optimerar med:
- Medveten familj
- Smart värmestyrning
- Smart elbilsladdning
- Schemalagd belysning
- Solceller
- Kamin
- Manuell tidsförskjutning av disk/tvätt/tork
 
  • Skärmbild av energiförbrukning och kostnader med besparing genom optimerad elanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Skärmavbild av elförbrukning och kostnadsbesparingar för september med statistik över kWh och SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Din september månad ser i stort sett identisk ut som vår. Med precis samma ”beteende” förändringar och smarta styrningar av stora förbrukare. Men bara någon enstaka brasa än så länge då solen värmer ännu.
 
  • Gilla
Mathurbo
  • Laddar…
N
E Edawg skrev:
Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?

[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E

Något som är värt att tänka på är att man efter byte till timpris hos många nätägare inte har rätt att byta tillbaka till "vanligt" pris igen.
 
  • Wow
Hullefar
  • Laddar…
Nätägaren har väl inget att göra med vem man har som elleverantör och vilket avtal man väljer att ha med dem? Förutom att om man vill ha timdebitering så behöver mätaren kunna lämna den datan. Nu mer är det ju krav på det.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
A Anderscurl skrev:
Nätägaren har väl inget att göra med vem man har som elleverantör och vilket avtal man väljer att ha med dem? Förutom att om man vill ha timdebitering så behöver mätaren kunna lämna den datan. Nu mer är det ju krav på det.
Kravet är att mätaren skall kunna (Kan den inte redan så måste dom byta inom 3mån). Om nått år blir kravet hårdare med 15min mätperioder.

Elhandlaren är ju fri att erbjuda de avtal dom vill. Du kan gå till en annanelhandlare - alltid finns det nån som är beredd att sälja till månadsrörligt.

Om dom ser att du kan bli mätt per timme så är det ju mindre risk för dom att bara sälja till dig per timme. Skulle du dessutom vilka gå tillbaka så är ju det ett kvitto på att du kommer dra upp deras månadsmedel och dom får svårare att rekrytera nya kunder.

Om alla en dag får timmätt så kanske energiskatten kan differentieras för olika tider på dygnet - tycker jag skulle bara bra.
 
Jag sparade 1400kr i september bara på att jag stängde av elpatronen, jag har inte kört någon värme än och FLVP klarar av att tillverka tillräckligt med varmvatten.

Förutom detta så gick vi över till timtaxa. Vi laddar elbilar och elmopedbilen på nätterna och har flyttat tillverkningen av varmvatten till nätterna. Vi flyttade dessutom tvätt och disk till nätterna. Detta gav ytterligare 800kr i besparing för september.

Notera också att vi enbart hade timdebitering 5 dygn i september och att vi inte fick veta att de slagit på timdebiteringen förrän den 8:e. Vi förlorade några dagars vinst där, även om vi gick med vinst den 6-8 september så var vinsten mycket mindre än övriga dagar. Och den 1-5 september så betalade vi ett rätt högt pris (1,57+moms).

Nu i oktober har vi slagit på vår LLVP som framförallt värmer huset på nätterna. Vi höjer temperaturen med den til 24 grader under hela natten så att det finns lagrad värme i huset till dagen då den har 20 grader som måltemperatur. Vi får se hur det går i vinter, men de kallare dygn som varit så fungerade detta bra.

Jag har även programmerat den elektriska golvvärmen så att den enbart kör en timme på morgonen i badrummen och farstun. Detta kommer nog verkligen att synas på elräkningen. Luftavfuktaren i garaget kör enbart på nätterna.

Det kommer att fungera alldeles utmärkt för oss med timdebitering.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.