Nissens
E Edawg skrev:
Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?

[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E
Det har gått riktigt bra!
Villa 170kvm byggd 2004 med IVT 495 Twin som jag kontrollerar med Plejd.
 
  • Skärmbild av elanvändningsstatistik; visar kostnad, snittpris per kWh, sparad summa genom tidstariffer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Jo jag såg att du för tillfället hade fast pris, jag försökte föra ett teoretiskt resonemang om att du när du går över till rörligt pris förlorar på månadsrörligt vs timdebitering.
Men ändrar jag inte på något så förlorar jag på timdebitering.
Det var lite det som var poängen.
Direkt man börjar flytta last, så ändrar man ju och då har du helt rätt i att timdebitering troligen är bäst :)
 
M MrDizzy skrev:
Men ändrar jag inte på något så förlorar jag på timdebitering.
Det var lite det som var poängen.
Direkt man börjar flytta last, så ändrar man ju och då har du helt rätt i att timdebitering troligen är bäst :)
Vad jag menade var att ditt lastmönster troligen leder till en vinst med timdebitering under sommaren. Om du med värme över hela dygnet klarar av att hålla dig på snittet, då bör du kunna sänka kostnaderna på sommaren utan förändringar i övrigt. Lite svårt att säga utan att stoppa in siffrorna på en gammal månad, men för mitt hus hade det definitivt gällt. Jag ligger nu i december strax under månadsmedel i elpris, men klart under om man räknar bort värmen. Du kan ju iofs ha en annorlunda kurva...
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad jag menade var att ditt lastmpnster troligen leder till en vinst med timdebitering under sommaren. Om du med värme över hela dygnet klarar av att hålla dig på snittet, då bör du kunna sänka kostnaderna på sommaren utan förändringar i övrigt. Lite svårt att säga utan att stoppa in siffrorna på en gammal månad, men för mitt hus hade det definitivt gällt. Jag ligger nu i december strax under månadsmedel i elpris, men klart under om man räknar bort värmen. Du kan ju iofs ha en annorlunda kurva...

Ah! intressant.
 
engs
Har betydligt lägre vinning med timpris nu, även om vi ligger på plus, tror det hänger ihop med att jag undvikit ladda hybriden, när det är över 4:- även nattetid.
 
engs engs skrev:
Har betydligt lägre vinning med timpris nu, även om vi ligger på plus, tror det hänger ihop med att jag undvikit ladda hybriden, när det är över 4:- även nattetid.
Varför laddar du den inte? Jag antar att du då kör på bensin. Min bil går billigare på el än på bensin upp till 6kr/kWh inkl moms och övriga avgifter. Hmm, nu inser jag att du menade 4kr utan moms och avgifter, ja då hamnar du kanske över brytpunkten...
 
Styr VVB , disk och tvätt på natten och vi lagar inte mat varje dag.. ligger mellan 2-5% billigare. Inte värt huvudvärken med att enbart tvätta 1 maskin per natt och känslan att inte kunna laga mat när som. Byter till rörligt på tisdag.

180kr besparing än så länge i december.. ger man då, än så länge, 4500 så kan jag lika gärna ge 4680.

Kommer dock styra VVB till på natten mellan 01-05 även med rörligt för att göra mitt för att minska förbrukning på dagtid och om alla gör det kanske vi slipper dessa extremt höga peaks mellan 17-18
 
Z Zlatje skrev:
Styr VVB , disk och tvätt på natten och vi lagar inte mat varje dag.. ligger mellan 2-5% billigare. Inte värt huvudvärken med att enbart tvätta 1 maskin per natt och känslan att inte kunna laga mat när som. Byter till rörligt på tisdag.

180kr besparing än så länge i december.. ger man då, än så länge, 4500 så kan jag lika gärna ge 4680.

Kommer dock styra VVB till på natten mellan 01-05 även med rörligt för att göra mitt för att minska förbrukning på dagtid och om alla gör det kanske vi slipper dessa extremt höga peaks mellan 17-18
December är inte representativt. Du vet dessutom inte när den viktade kostnaden för december hamnar på (se tidigare diskussioner om detta). Jag har aldrig sett det viktade priset hamna under medelpriset....
 
pacman42 pacman42 skrev:
December är inte representativt. Du vet dessutom inte när den viktade kostnaden för december hamnar på (se tidigare diskussioner om detta). Jag har aldrig sett det viktade priset hamna under medelpriset....
Hade samma efter hela November. Tror vi låg 3% billigare.

Vi gör väl förmodligen av med för lite el för att det ska ge stora effekter. Som sagt jag vill kunna tvätta på dagtid. Intr vänta tills natten och enbart hinna med 1 maskin.

Har ingen elbil längre heller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.