F Fumble skrev:
Jag förstår inte de begreppen - vad betyder de? För mig finns det spotpris och månadsrörligt.

/Fumble
Det är citat från websidan.
Som jag förstått det är timavräkning = spotpris
och viktat spotpris = månadsrörligt
Kan ju ha missförstått dock
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det är citat från websidan.
Som jag förstått det är timavräkning = spotpris
och viktat spotpris = månadsrörligt
Kan ju ha missförstått dock
Du har förstått rätt.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
0,866 kr/kWh i november vs månadspris 1,309 kr/kWh exkl moms och påslag, SE3.
Två elbilar och husbatteri. Inte lätt att tanka elbil nu så december blir väl inte så rolig.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det hade ju varit kalas om den stödde lite fler Excel/spreadsheet-format.

Telge Energi har detta formatet, det varierar lite grann från leverantör till leverantör:
[bild]

Inte för att jag behöver det själv, jag har redan timpris och har gjort ett eget ark som räknar ut vinsterna, men jag tänkte för de som inte är så duktiga på Excel (vilket jag iofs inte är heller).
Bytte till Telge för några månader sen, men väldigt sega på att skicka ut räkningarna. Har fortfarande inte fått för november så vet inte kostnad/kWh. I oktober o november kom räkningarna runt den 12:e som dras med autogiro. Har även drygt 3000kr tillgodo från solcellsproduktion i september o oktober som räkningarna borde kvittas emot men inte skett.
Har du fått din räkning för november än? Hur fick du tag i timdatan?
 
M milu02 skrev:
Bytte till Telge för några månader sen, men väldigt sega på att skicka ut räkningarna. Har fortfarande inte fått för november så vet inte kostnad/kWh. I oktober o november kom räkningarna runt den 12:e som dras med autogiro. Har även drygt 3000kr tillgodo från solcellsproduktion i september o oktober som räkningarna borde kvittas emot men inte skett.
Har du fått din räkning för november än? Hur fick du tag i timdatan?
Logga in på "mina sidor" där finns allt, inklusive räkningarna. Förbrukning per timme finns dagen efter.
 
M MrDizzy skrev:
Kollade lite med [länk]
Det som dagit el i December för mig är värmepumpen till 81%
Nu kör jag inte Ngenic utan bara låter pumpen köra på som vanligt lika över dygnet beroende på ute & innetemp.
Har fast pris till september 2024 så detta med att styra till billigare timmar tänkte jag får bli ett projekt till sommaren.
Hur som helst tänkte att det kunde vara intressant för andra att veta hur utfallet blir med timpris mot viktatspot pris då man inte styr värmepumpen till billiga timmar

detta är då 1Dec kl0000 -> 13dec 23.59
Din totalkostnad med viktat spotpris hade varit 3 909 kr
Med timavräkning hade det kostat 3 869 kr

Mao jag skulle tom fått betala nån krona mer än timavräkning.
Detta är då bra själva spot-delen, sen kommer ju det vanliga med skatter och avgifter etc etc på det.
Men då förlorar du på timpris till sommaren då förmågan att flytta last är som störst då. Jag började med timdebitering några dagar in i september och sparade den månaden runt 1600kr på timpriserna, i huvudsak baserat på varmvattenproduktion och elbilsladdning på nätterna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Logga in på "mina sidor" där finns allt, inklusive räkningarna. Förbrukning per timme finns dagen efter.
Mobilskärm visar en fakturasida från Telge Energi med två elräkningar listade, totalt 968 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte fått någon faktura i december . Var ser jag förbrukning/timme?
 
M milu02 skrev:
[bild]
Har inte fått någon faktura i december . Var ser jag förbrukning/timme?
Har du timavläsning/debitering? Det är en förutsättning nämligen. Efter att man aktiverat det så har man sedan timavläsning framöver oavsett abonnemangsform.
 
Så här ser det ut under "min förbrukning" för mig:
Mobilskärm visar energiförbrukningsdata i app från Telge Energi, inklusive histogram över ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mobilskärmbild visar stolpdiagram med dygnsenergiförbrukning över tre dagar på en energiföretags webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp av energiförbrukning per timme över tre dagar från en app för Telge Energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: i onsdags hade jag två personer hemma, det syns på elförbrukningen...
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har du timavläsning/debitering? Det är en förutsättning nämligen. Efter att man aktiverat det så har man sedan timavläsning framöver oavsett abonnemangsform.
pacman42 pacman42 skrev:
Har du timavläsning/debitering? Det är en förutsättning nämligen. Efter att man aktiverat det så har man sedan timavläsning framöver oavsett abonnemangsform.
Har haft timavläsning i 3år via Svea energi men bytte till Telge i september. Hittade timavläsning nu (y). Hittar man pris/timme med hos Telge? Har du fått din räkning för november förbrukningen än? Den saknar jag Skärmdump av mobil visar stolpdiagram för energianvändning över tre dagar från Telge Energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har haft timavläsning i 3år hos Svea energi, men bytte till Telge i September.
 
M milu02 skrev:
Har haft timavläsning i 3år via Svea energi men bytte till Telge i september. Hittade timavläsning nu (y). Hittar man pris/timme med hos Telge? Har du fått din räkning för november förbrukningen än? Den saknar jag [bild]
Har haft timavläsning i 3år hos Svea energi, men bytte till Telge i September.
Jag har fått novemberräkningen. Den ligger på "mina sidor" för mig (som obetald).

Sjukt spännande fördelning av förbrukningen du hade...

Elbilsladdning?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har fått novemberräkningen. Den ligger på "mina sidor" för mig (som obetald).

Sjukt spännande fördelning av förbrukningen du hade...

Elbilsladdning?
Elbil, spabad och 10kWh (hade gärna haft 20 till) batteri till huset som jag laddar på natten o använder under dyraste timmarna . Tyvärr har smartmätaren strulat så har inte kunnat använda batteriet alla dagar. Torsdag och fredag denna veckan tog jag in gasolvärmaren o körde den när någon var hemma Skärmbild av mobilsida som visar stapeldiagram för energiförbrukning över timmar för två dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M milu02 skrev:
Elbil, spabad och 10kWh (hade gärna haft 20 till) batteri till huset som jag
pacman42 pacman42 skrev:
Sjukt spännande fördelning av förbrukningen du hade...

Elbilsladdning?
20A huvudsäkring så måste sprida förbrukningen under natten. Batteriladdning mellan 1-3, spabad 3-6. Billaddning mellan 0-6, men lastvakten brukar slå av Billaddning mellan 2-5 därav peakarna mellan 0-1 och 5-6 när Billaddning gått för fullt. [media]
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men då förlorar du på timpris till sommaren då förmågan att flytta last är som störst då. Jag började med timdebitering några dagar in i september och sparade den månaden runt 1600kr på timpriserna, i huvudsak baserat på varmvattenproduktion och elbilsladdning på nätterna.
Missade du att jag har fast pris?
(det är lågt med dagens elpriser mätt och räcker till sept 24 )

Ville bara visa på att om man inte gör något alls, så är det inte säkert att timpris ger nån besparing.

Och iom att jag just nu har fast lågt pris så har jag tid på mig att göra åtgärder för att minska elkostnaden som att se till att jag kan styra till billigare timmar.
 
M MrDizzy skrev:
Missade du att jag har fast pris?
(det är lågt med dagens elpriser mätt och räcker till sept 24 )

Ville bara visa på att om man inte gör något alls, så är det inte säkert att timpris ger nån besparing.

Och iom att jag just nu har fast lågt pris så har jag tid på mig att göra åtgärder för att minska elkostnaden som att se till att jag kan styra till billigare timmar.
Jo jag såg att du för tillfället hade fast pris, jag försökte föra ett teoretiskt resonemang om att du när du går över till rörligt pris förlorar på månadsrörligt vs timdebitering.
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.