Intressant och man ser att det går att spara en hel del med timpris.

Verkar dock fortfarande inte i närheten av ett bra fast pris som vi tog på 3 år 2022 a 75 öre.

Slutsats kanske bättre att lägga mer tid på att studera marknaden och teckna avtal vid en bra tidpunkt.
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Vi som barnfamilj hade nog aldrig slagit index om vi inte haft elbil. Elbilen gör att vi slår index varje månad.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant och man ser att det går att spara en hel del med timpris.

Verkar dock fortfarande inte i närheten av ett bra fast pris som vi tog på 3 år 2022 a 75 öre.

Slutsats kanske bättre att lägga mer tid på att studera marknaden och teckna avtal vid en bra tidpunkt.
Skärmbild visar elpriser i Elområde 3 och 4 på E.ONs hemsida, uppdaterat 2022-10-08.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar när det blir bra tidpunkt för de i SE4.
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
[bild]

Undrar när det blir bra tidpunkt för de i SE4.

Det vet man ju inte förväg men det har funnits tillfällen i år ner mot 50 öre på långa avtal.

Tyskland bygger ut sin mottagning för flytande gas i rekordfart så det kanske ljusnar i så sakterliga?
 
57 öre i aug, 91 öre i sept, som det går nu lär jag hamna under 40 öre i okt. Men stora skillnaden mot tidigare månader är att solceller är värdefattiga på dagen. Men helt ok med det.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Attitudeswe
V Viktorbyggahus skrev:
57 öre i aug, 91 öre i sept, som det går nu lär jag hamna under 40 öre i okt. Men stora skillnaden mot tidigare månader är att solceller är värdefattiga på dagen. Men helt ok med det.
Dessa siffror säger ju noll utan att veta om du bor i ett passivhus i se1 med 4x för stor sol anläggning osv.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dessa siffror säger ju noll utan att veta om du bor i ett passivhus i se1 med 4x för stor sol anläggning osv.
Fristående villa byggd 1963. 270m2. Tegelhus. Tilläggsisolerat i tak. Egentligen spelar det ingen fotboll. Frågan var om jag slog index. Ja. Båda månaderna. Vi förbrukar historiskt ca 22000kwh om året. Nu har vi reducerar förbrukning med ca 25%. 20% tar solcellerna, och 80% ligger på natten.
 
V Viktorbyggahus skrev:
57 öre i aug, 91 öre i sept, som det går nu lär jag hamna under 40 öre i okt. Men stora skillnaden mot tidigare månader är att solceller är värdefattiga på dagen. Men helt ok med det.
Var priset ens under 1kr/kWh under augusti? :crysmile:
 
D davost skrev:
Om man går in på elpriskollen kan man se vad de fasta avgifterna och tilläggen är för andra avtalsformer. Med lite excel kan man då konstruera vad priset skulle vara med en annan avtalsform.
Även om jag jobbar med excel är jag för slö eller seg en söndag som denna. Du råkar inte ha lust att dela excelen du hade som inspiration? :)
 
JLyck JLyck skrev:
Var priset ens under 1kr/kWh under augusti? :crysmile:
Några gånger, de två första veckorna såg ut så här, billigt första veckan i alla fall:
Elpriser per timme i södra Mellansverige för två augustiveckor, jämförelse med föregående vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och de två följande veckorna:
Stapeldiagram som visar timpriser på el för två veckor i Södra Mellansverige, med kontrast mellan två perioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och de sista dagarna:
Stapeldiagram som visar elprisets variationer per kWh över flera dagar i slutet av augusti och början av september.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vill till att inte laga mat hemma om man skall komma under kronan/kWh, eller så måste man ladda minst två bilar varje natt. Man har ju inga stora elförbrukare på sommaren, inte ens om man har pool (kompisens pool var 27 grader i slutet av augusti helt utan uppvärmning, 20 grader i slutet av september - enda uppvärmningen var ett "värmetäcke", dvs passiv uppvärmning).

Jag är också riktigt imponerad av det elpriset. Jag hade 2.48kr/kWh i snitt och jag har mer än hälften av min förbrukning under 6h på natten (Jag brukar säga 2/3, men jag hade inte timpriser de fem första dagarna i månaden). Enda sättet att komma så lågt är nog om man räknar in egna solceller...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Några gånger, de två första veckorna såg ut så här, billigt första veckan i alla fall:
[bild]

Och de två följande veckorna:
[bild]

Och de sista dagarna:
[bild]

Det vill till att inte laga mat hemma om man skall komma under kronan/kWh, eller så måste man ladda minst två bilar varje natt. Man har ju inga stora elförbrukare på sommaren, inte ens om man har pool (kompisens pool var 27 grader i slutet av augusti helt utan uppvärmning, 20 grader i slutet av september - enda uppvärmningen var ett "värmetäcke", dvs passiv uppvärmning).

Jag är också riktigt imponerad av det elpriset. Jag hade 2.48kr/kWh i snitt och jag har mer än hälften av min förbrukning under 6h på natten (Jag brukar säga 2/3, men jag hade inte timpriser de fem första dagarna i månaden). Enda sättet att komma så lågt är nog om man räknar in egna solceller...

Med 32% av förbrukningen till bilen så var det inga problem att komma ner till snittpris på 1:43 inkl avg (exkl nät) i se3 i aug Diagram över daglig energiförbrukning och elpris för augusti 2022 med vågformslinje och staplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vvb flyttad till natten och ingen värme
 
pacman42 pacman42 skrev:
Några gånger, de två första veckorna såg ut så här, billigt första veckan i alla fall:
[bild]

Och de två följande veckorna:
[bild]

Och de sista dagarna:
[bild]

Det vill till att inte laga mat hemma om man skall komma under kronan/kWh, eller så måste man ladda minst två bilar varje natt. Man har ju inga stora elförbrukare på sommaren, inte ens om man har pool (kompisens pool var 27 grader i slutet av augusti helt utan uppvärmning, 20 grader i slutet av september - enda uppvärmningen var ett "värmetäcke", dvs passiv uppvärmning).

Jag är också riktigt imponerad av det elpriset. Jag hade 2.48kr/kWh i snitt och jag har mer än hälften av min förbrukning under 6h på natten (Jag brukar säga 2/3, men jag hade inte timpriser de fem första dagarna i månaden). Enda sättet att komma så lågt är nog om man räknar in egna solceller...
Det var inte heller så att vi har låg förbrukning. Vi låg på 1200kwh. Men det mesta ligger som sagt på natten eller så tar solcellerna det. Men det som ligger på dagen är standby (konstant 400w) och matlagning vilket brukar snitta på 2kwh. Allt annat ligger på natten når det var billigt.
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
E Edawg skrev:
Hej,

Ni som har gått över till timpris, har er kostnad per kw/h över tid slagit snittpriset på elbörsen per månad?
Har Greenely o mitt snittpris i september var 170 öre/kWh, inkl moms
[länk]

Såg den här sammanställningen för olika elområden, tänker att den borde funka som grund för jämförelse.

Jag har gått och funderat på att gå över till timpris istället för "vanligt" rörligt avtal på el. Men jag är osäker på om vi verkligen skulle kunna utnyttja de billiga timmarna på rätt sätt. Det spelar ju oerhört lite roll om man kör diskmaskinen på natten men bergvärmen går hela dagarna i februari..

Jag tycker mig höra om folk som får katastrofräkningar efter att ha gått över till exempelvis Tibber. Jag är själv inte speciellt kompetent när det kommer till hemmabyggen och optimering av värmempump och sånt. Så jag får för mig att det skulle vara en dålig deal för mig att gå över till timdebitering.

Så.. låt höra! Hur har det gått för alla er därute?

Allt gott!

/E
 
kisumisu
JLyck JLyck skrev:
[bild]

Undrar när det blir bra tidpunkt för de i SE4.
Det handlar nog ändå om tajming, mycket bra fråga när? (Vissa säger vår/sommar andra tidig höst) har själv gjort dåliga avtal på sommaren (fråga tom vf att är det inte billigt på sommaren fick svaret att det var sådan torka som påverka priset....) och vi lär nog ha snart samma priser allihopa så var inte ledsna över det! Var glada att ni inte har minusgrader än, vi hade förra natten nästan -4 :( nu är dock elen billig.

Just September månad har det jämnat ut sig i alla fall SE1 och SE3.
Fastprisavtal 1år för mig i SE1 hade gått för mig 2kr kWh.
Kollade SE3 där var det strax under 3kr kWh.

Visst jag känner folk som har tecknat avtal på över 4kr.

Jag får också en liten känsla av att små nischbolag är dem som ger bättre pris i SE3 än SE1. Jag kollade nämligen priset via en jämförelse sida. Vattenfall fanns inte ens med där. Dock ger Vattenfall mig också ca 2kr idag.

Just idag kom nätavgiften från vf. "Roligt" att få en elräkning som om det vore -30 ute :mad: Ändå har man försökt spara el inte bastat, inte kört torktumlare...kört diskmaskin mellan 23-00 då elen varit "billig" resten av dygnet har det ju varit dyrt som fanken! Ska bli kul om nån kommer på ett system som värmer huset på 1 timma för 23 timmar. Kanske borde man investera i batterier, solpaneler och höja huvudsäkringen till åtminstone 25A sedan köra för fullt 75A på laddning den timman elen någorlunda billig....:thinking: Sedan kunna basta, duscha mm när man vill på dygnet :ok:

Det har ju redan utvecklats nån batteri som håller bättre än litium plus inte är så brandfarlig och som ska tåla enormt många laddningar och urladdningar?!
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Då räknar du inte med investeringen du gjort, den blir ju en del av din elkostnad också, enligt Byggahus tar det typ 15 år att få tillbaka den investeringen. Se kalkyl på annan plats.
Mycket snack om investeringskostnader på solcellsanläggningar. Inte riktigt samma snack när det gäller tilläggsisolering eller värmepump. Listan kan bli lång men jag stannar där
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.