B
V Tobj skrev:
Tack - har gått igenom varenda säkring och lyckades till slut hitta felet, det är ett element - men inte gammalt - relativt nytt Adax-element. Fel på det då förmodligen?
Nej, varför skulle det vara fel på det?
 
B BSOD skrev:
Nej, varför skulle det vara fel på det?
Gissar att något är fel eftersom Tibber Pulse visat detta konstanta hoppande, stängde av det elementet och då slutade det hoppa. Ett likadant element i samma rum visar en konstant w-kurva och därför gissar jag att något är fel på elementet? Det borde ju också ge mig ökade kostnader när det hoppar så ca en gång per minut när timpriset är dyrt?
 
V Tobj skrev:
Gissar att något är fel eftersom Tibber Pulse visat detta konstanta hoppande, stängde av det elementet och då slutade det hoppa. Ett likadant element i samma rum visar en konstant w-kurva och därför gissar jag att något är fel på elementet? Det borde ju också ge mig ökade kostnader när det hoppar så ca en gång per minut när timpriset är dyrt?
Troligen strul med termostaten, men kanske på det andra elementet? Det borde åtminstone slå till och från (det andra alltså).
 
Magnus E K
Om du har två likadana element i samma rum och termostaterna inte är exakt lika kalibrerade så kan ju resultatet lätt bli att det ena går konstant och det andra slår till och från, om det faktiska effektbehovet är högre än det ena på max men lägre än båda på max. Skulle inte tro att något alls är fel.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om du har två likadana element i samma rum och termostaterna inte är exakt lika kalibrerade så kan ju resultatet lätt bli att det ena går konstant och det andra slår till och från, om det faktiska effektbehovet är högre än det ena på max men lägre än båda på max. Skulle inte tro att något alls är fel.
Det andra var avstängt, men är nu på och nu är istället det första avstängt. Inget hoppande mer. Termostaterna är digitala, vet inte om de går att kalibrera. Den här typen av element: https://www.clasohlson.com/se/p/36-...WAOaog_B2Jaqshw3d3zh9ppoP82s3SlxoCE9AQAvD_BwE
 
Vattenfalls medelspotpris i SE2 under okt blev 53.54 (utan alla påslag). Med timpris betalade jag under samma period 43.99.

Med spotpåslag, elcertifikat och moms blir mina siffror ovan istället: 70.55 VS. 58.61
 
Attitudeswe
35% sparat i oktober med timpris. Lägre besparing nu under uppvärmningssäsong då elbil/varmvatten står för mindre av totalen.

Försöker ändå styra även LLVP för att dra nytta av lågpriser... SE3 10.4 grader snitttemp ute senaste månaden (9.4 senaste dygnet)

Elkonsumtion och prisövervakning med staplar och linjer, tidsaxel visar dagar i oktober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av temperatur- och luftfuktighetsdiagram med loggar för justerade inställningar via API.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag sparade drygt 400kr i oktober. 115kr på lägre förbrukning och ytterligare 290kr på att jag flyttat förbrukning till billiga timmar. Förbrukningen låg på ca 1190kWh.
 
Nu blir det här aningen off-topic men jag är inne på att byta till timpris (ta tillbaka Tibber) men å andra sidan har Jämtkraft med Jämtpriset hittills skött sig väldigt bra...

För september, i SE3, sålde jag solel för 302,27 öre/kWh och betalade 155,92 öre/kWh som "medelpris". Jämtpriset är 30% rörligt när man har solceller och 70% då "förvaltat" pris.

Rörligt pris är för september vad jag hittar medel 228,6 öre/kWh så där har ju Jämtkraft igen skött sig riktigt bra...

Men, till frågan då, jag får ut min statistik från Ellevio timme för timme för en hel månad så det vore intressant att räkan exakt vad mitt rörliga pris borde ha varit, så vet någon om det finns en sån tjänst (eller program/app) där jag kan mata in mina förbrukningstimmar och få svar på vad det skulle ha varit timbaserat?

Jag har redan gjort en hel del med styrning av både elbilar (2 st.) och värmepump som bara går de billigaste timmarna på dygnet...
 
JanneJanne123
anders07 anders07 skrev:
Men, till frågan då, jag får ut min statistik från Ellevio timme för timme för en hel månad så det vore intressant att räkan exakt vad mitt rörliga pris borde ha varit, så vet någon om det finns en sån tjänst (eller program/app) där jag kan mata in mina förbrukningstimmar och få svar på vad det skulle ha varit timbaserat?
Jag har knackat ihop en tjänst som gör just det: https://timpriskollen.se/kalkylator
 
  • Gilla
  • Älska
pjgb och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har knackat ihop en tjänst som gör just det: [länk]
Tack, @JanneJanne123 !

Ellevios format är ju lite annorlunda vad det verkar... De har tiderna i kolumner, och fasen vad jag skrapade mig i huvudet för att fatta vad som hänt här:
Skärmdump av datatabell, tidsintervall, numeriska värden, markerade celler, cirkel runt 2,18.

Spoiler, Vintertid! :rofl:

Måste nog skriva något skript för att få allt inklämt i en och samma kolumn...

Ellevio har det med en rad per dygn, och kolumn per timme:
Tabell visande timvis elanvändning (kWh) för två datum.
 
JanneJanne123
anders07 anders07 skrev:
Tack, @JanneJanne123 !

Ellevios format är ju lite annorlunda vad det verkar... De har tiderna i kolumner, och fasen vad jag skrapade mig i huvudet för att fatta vad som hänt här:
[bild]

Spoiler, Vintertid! :rofl:

Måste nog skriva något skript för att få allt inklämt i en och samma kolumn...

Ellevio har det med en rad per dygn, och kolumn per timme:
[bild]
Konstigt, jag har själv Ellevio och mitt format ser inte alls ut sådär. Det där liknar mer EONs format.
 
anders07 anders07 skrev:
Tack, @JanneJanne123 !

Ellevios format är ju lite annorlunda vad det verkar... De har tiderna i kolumner, och fasen vad jag skrapade mig i huvudet för att fatta vad som hänt här:

Måste nog skriva något skript för att få allt inklämt i en och samma kolumn...

Ellevio har det med en rad per dygn, och kolumn per timme:
Jaha, nä, man fick ner det som CSV också och det lirade perfekt i ditt verktyg @JanneJanne123 !
Stort tack!

Elkostnadsjämförelse för tidsbestämda priser, förbrukning, medelpris och besparing vid lågt spotpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ju då konstatera att Jämtpriset sprade mig drygt 650 kr för september så jag sitter nog kvar där ett tag till och håller tummarna för att de fortsätter sköta sig!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Om ni har problem med kolumner och rader så finns det en funktion som heter "transponera" när man klistrar in kopierat data i exempelvis Excel. Detta byter riktning på datat (kolumn till rad eller vice versa).

Mycket smidig funktion när man laddar ned data från nätet som xls eller csv.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Läs vidare, legionella i villor är i praktiken inte existerande. Legionellakörning (60°C) rekommenderas varannan till var fjärde vecka.

Rekommendationer på denna nivån är för att minimera riskerna i de få fall något skulle kunna hända. Har man kontroll på temperaturer och användning så är inte detta ett problem.

Om temperaturen på varmvattnet håller 55°C under några timmar i sträck under en tvåveckorsperiod så är man garanterat säker.

En sak till, rekommendationen om 60°C handlar ochså om att snabbt döda legionellabakterier som finns i stickrör (oanvända rör) i huset. Har man inga sådana stickrör (vilket ytterst sällan finns i villor) så är risken ännu mindre.

Precis. Och det är väl i princip stadard att de flesta värmepumpar har ett inbyggt legionella-program? Min bergvärme körs upp till 63 grader var tredje vecka (eller om det var varannan). Utöver det så körs varmvattnet bara upp till 47 grader.
 
Redigerat:
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.