77 öre inkl skatter med timpris
111 öre inkl skatter spotpris

SE4

Ligger ungefär 30-40% i besparing i 3/3 månader. Största är att jag styr VVB med Plejd till natten
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M
Jag har timpris sedan 1/11 och det ska ju vara bra för att man ska (enligt forumet) kunna hålla koll på den exakta kostnaden hittills på månaden. Men hur får jag en sammanställning på det? Det enda jag lyckas få fram från min elleverantör (Gbg energi) är kostnad/timme med 1 dags fördröjning. Så med 10 dagars kostnadsstatistik så printar jag ut 6st A4-sidor med 240st kostnadsposter. Det blir ju en timme med miniräknaren för att kunna se min kostnad hittills i november.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har timpris sedan 1/11 och det ska ju vara bra för att man ska (enligt forumet) kunna hålla koll på den exakta kostnaden hittills på månaden. Men hur får jag en sammanställning på det? Det enda jag lyckas få fram från min elleverantör (Gbg energi) är kostnad/timme med 1 dags fördröjning. Så med 10 dagars kostnadsstatistik så printar jag ut 6st A4-sidor med 240st kostnadsposter. Det blir ju en timme med miniräknaren för att kunna se min kostnad hittills i november.
Excel eller Google Sheets? Så jobbar jag...
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Excel eller Google Sheets? Så jobbar jag...
Jag får ut ett excel som jag skriver ut med 240 poster på kostnader. (Excel fanns inte när jag gick i skolan:oops:)
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag får ut ett excel som jag skriver ut med 240 poster på kostnader. (Excel fanns inte när jag gick i skolan:oops:)
Inte heller när jag gick i skolan, men jag har lärt mig längs vägen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
JanneJanne123
M Markarbetaren skrev:
Jag får ut ett excel som jag skriver ut med 240 poster på kostnader. (Excel fanns inte när jag gick i skolan:oops:)
Att summera dessa poster i excel tar ungefär 2 sekunder, med den lilla brasklappen att man måste veta hur man gör. En enkel instruktion hittar du här: https://www.excelbrevet.se/autosumma/
 
  • Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
M
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att summera dessa poster i excel tar ungefär 2 sekunder, med den lilla brasklappen att man måste veta hur man gör. En enkel instruktion hittar du här: [länk]
Grymt!!!(y);)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jaha, nä, man fick ner det som CSV också och det lirade perfekt i ditt verktyg @JanneJanne123 !
Stort tack!

[bild]

Kan ju då konstatera att Jämtpriset sprade mig drygt 650 kr för september så jag sitter nog kvar där ett tag till och håller tummarna för att de fortsätter sköta sig!
Jämtpris för oktober var 1kr dyrare än för rörligt pris
Så verkligheten har hunnit i kapp upplägget med Jämtpris...(SE4)
 
M
Nu kan man säkert inte räkna såsom jag gör men men. Mitt medelpris för timpris har dom 10 första dagarna i November legat på 49 öre/kWh. När jag sammanställer Nordpools dygnsmedelpris för 1nov till 10nov och lägger på 9% (som tidigare var mitt månadsmedelpris mot Nordpools) så får jag det till 50 öre/kWh.

Vet som sagt inte om det är korrekt att summera dag 1 till 10 och sedan få medlet för månadspriset. Men det känns ändå lite förvånande att det bara skiljer 1 öre. Jag har ändå ansträngt mig lite med att köra VV-beredaren enbart på lågtariffs timmar, typ 00-07 på natten mm. Trodde skillnaden skulle bli avsevärt högre. Med reservation att man kan räkna som jag gjort.
 
Det har ju sista tiden (i alla fall i S3 där jag bor) varit rätt små skillnader mellan det högsta och lägsta priset på dygnet. Då är det ju givetvis inte like lätt att spara pengar om det ändå kostar samma i princip hela tiden.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Magnus E K
Det är okej att "bomma" någon månad även om man har timpris; även om man kunde veta det på förhand kan man kan ju inte hålla på och byta elavtal var och varannan månad. När priserna är så låga som hittills i november spelar det ju heller ingen större roll.
 
M Markarbetaren skrev:
Nu kan man säkert inte räkna såsom jag gör men men. Mitt medelpris för timpris har dom 10 första dagarna i November legat på 49 öre/kWh. När jag sammanställer Nordpools dygnsmedelpris för 1nov till 10nov och lägger på 9% (som tidigare var mitt månadsmedelpris mot Nordpools) så får jag det till 50 öre/kWh.

Vet som sagt inte om det är korrekt att summera dag 1 till 10 och sedan få medlet för månadspriset. Men det känns ändå lite förvånande att det bara skiljer 1 öre. Jag har ändå ansträngt mig lite med att köra VV-beredaren enbart på lågtariffs timmar, typ 00-07 på natten mm. Trodde skillnaden skulle bli avsevärt högre. Med reservation att man kan räkna som jag gjort.
M Markarbetaren skrev:
Nu kan man säkert inte räkna såsom jag gör men men. Mitt medelpris för timpris har dom 10 första dagarna i November legat på 49 öre/kWh. När jag sammanställer Nordpools dygnsmedelpris för 1nov till 10nov och lägger på 9% (som tidigare var mitt månadsmedelpris mot Nordpools) så får jag det till 50 öre/kWh.

Vet som sagt inte om det är korrekt att summera dag 1 till 10 och sedan få medlet för månadspriset. Men det känns ändå lite förvånande att det bara skiljer 1 öre. Jag har ändå ansträngt mig lite med att köra VV-beredaren enbart på lågtariffs timmar, typ 00-07 på natten mm. Trodde skillnaden skulle bli avsevärt högre. Med reservation att man kan räkna som jag gjort.
Som någon annan skriver - skillnaden blir mycket större när dagspriset blir högre. När jag gick över till timpris i september sparade jag ca 35%, nu är jag ner på cirka 12 procent enligt Offpeak.se. I och med att det är billigt nu så blir skillnaden inte så stor, samtidigt som incitamentet att köra allt på natten inte riktigt finns när det är billigt på dagen. Blir det dyrt igen, kommer du märka skillnad.
 
B
M Markarbetaren skrev:
Nu kan man säkert inte räkna såsom jag gör men men. Mitt medelpris för timpris har dom 10 första dagarna i November legat på 49 öre/kWh. När jag sammanställer Nordpools dygnsmedelpris för 1nov till 10nov och lägger på 9% (som tidigare var mitt månadsmedelpris mot Nordpools) så får jag det till 50 öre/kWh.

Vet som sagt inte om det är korrekt att summera dag 1 till 10 och sedan få medlet för månadspriset. Men det känns ändå lite förvånande att det bara skiljer 1 öre. Jag har ändå ansträngt mig lite med att köra VV-beredaren enbart på lågtariffs timmar, typ 00-07 på natten mm. Trodde skillnaden skulle bli avsevärt högre. Med reservation att man kan räkna som jag gjort.
Fast du ska inte jämföra med medelpriset på börsen, eftersom medelkonsumenten förbrukar mer el på högpristimmarna. Det verkliga volymvägda priset blir högre. Är du ett öre under nu, så blir det många fler öre under när man viktar in volymen.

Jag brukar efter månaden passerat jämföra min elräkning med den kostnad som en konsument med rörligt månadspris skulle få betala,
T.ex.
https://www.goteborgenergi.se/privat/el/elpriser

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/prishistorik/
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Med allt mindre bidrag från solpanelerna och ingen åtgärd på värmesystemet blev oktobers medelpris bara 3,5% lägre än Nordpools månadsmedelpris. Rekordet är fortfarande juli med 19,5% lägre. Nu när jag fått elbilen blir det en del nattladdningar som bättrar på siffran.
 
Grymt verktyg @JanneJanne123!

En kommentar. När jag laddade upp csv- filen fick jag att det var fel format. Visade sig efter massvis av sökande att ett datumfält var felaktigt i filen från min elleverantör.

Vet inte hur du parsar och validerar filen, men om man kanske kunde få veta var, vilken rad, som var fel, hade det underlättat mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.