14 359 läst · 56 svar
14k läst
56 svar
Ni som dränerat för några år sedan...
I fallet isodrän så kommer marken utanför isodrän skivan att vara kallare. Fukten kommer till stor del att kondenseras i marken. Inte i skivan. Skivan ska helst vara torr.H Hammurajen skrev:
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Fel, fukten kondenseras vid den temperatur som kallas daggpunkten. Daggpunkten är beroende på hur mycket vatten i gram/m3 som finns i luften.D Daniel 109 skrev:
Temperaturen i en vägg faller jämt i, om man har 2 olika material med olika isolationsförmåga kan det se ut som följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med andra ord, vattnet faller ut där temperaturen är så låg att daggpunkten är nådd. Vid c:a 15 grader enligt tidigare exempel.
Finessen med en isodrän är att den isolerar lika bra när den är våt som när den är fuktig (den är ju kappilärbrytande), i motsats till gullfiber som blir mycket sämre när den blir våt.
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Du förutsätter att du har samma absoluta luftfuktighet inne och hela vägen ut till din tänkta daggpunkt. Det kommer du inte att ha.
Har blivit lite intressant diskussion kring isodränskivan här senaste dagarna och jag tackar för inlägg från "clasborjesson" som har förstått det här. Men anledningen att jag gav mig in i den här tråden gällde främst platonmattan då att jag menar att mattans funktion till stor del upphör om man sätter isolering utanpå genom att kondensering då inte kommer att ske.D Daniel 109 skrev:
Här påstår du motsatsen. Jag väntar fortfarande på att du ska förklara hur platonmattan ska få bort källarväggens fukt om du inte har en temperaturskillnad över mattan som ger kondensering.
Körde 200mm isodrän våren 2011 eller var det 2012?
Upplevde en klar förbättring i klimat i källaren efteråt, lite varmare kanske!?
Inga tidigare problem med fuktgenomslag eller lukt. Anmärkning på besiktning var anledningen till dränering, förhöjda värden vid två mätpunkter i hörn - Problemen var nog inte generellt dränering i sig, utan att dagvattnet enbart gick en meter ned under mark och inget mer - Nu matas det till en 2kbm stenkista längre ned på tomten.
Stötte på första vattnet 40cm under befintlig golvnivå vid grävning. så skulle det ändå grävas för att byta inkommande vatten - Fixa dagvatten så kunde vi lika dränera om vi ändå skulle sabba halva tomten... typ...
Upplevde en klar förbättring i klimat i källaren efteråt, lite varmare kanske!?
Inga tidigare problem med fuktgenomslag eller lukt. Anmärkning på besiktning var anledningen till dränering, förhöjda värden vid två mätpunkter i hörn - Problemen var nog inte generellt dränering i sig, utan att dagvattnet enbart gick en meter ned under mark och inget mer - Nu matas det till en 2kbm stenkista längre ned på tomten.
Stötte på första vattnet 40cm under befintlig golvnivå vid grävning. så skulle det ändå grävas för att byta inkommande vatten - Fixa dagvatten så kunde vi lika dränera om vi ändå skulle sabba halva tomten... typ...
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Var har du fått detta ifrån ? Lär dig lite mer fysik !D Daniel 109 skrev:
Drivkraften är en kombination av tryck och temperatur, allmänna gaslagen: PV=nKT.
Dvs vattenhalten n=PV/KT
Finns förvisso sedan lite finlir med aktiviteter .... men principen gäller.
När jag ringde runt inför min dränering avrådde en firma isodrän/pordrän
Varför då?
Jo han har nämligen grävt upp 20 år gamla isodrän/pordrän dräneringar som slutat fungera. Skivorna håller inte tydligen inte längden för marktrycket.
Själv har jag ingen aning vad som är bäst, jag valde av den anledningen platonmatta + cellplastskivor som garanterat inte trycks ihop.
Varför då?
Jo han har nämligen grävt upp 20 år gamla isodrän/pordrän dräneringar som slutat fungera. Skivorna håller inte tydligen inte längden för marktrycket.
Själv har jag ingen aning vad som är bäst, jag valde av den anledningen platonmatta + cellplastskivor som garanterat inte trycks ihop.
Det låter för mig lite märkligt, man kan ju använda isodrän i husets platta som isolering och då borde det vara betydligt högre tryck än vad marktrycket någonsin kan bli på en lodrät yta. Är väl specade till 60kPa?
Min oro när jag tittar på en isodränskiva är snarare hur länge limmet kommer att klara hålla ihop kulorna, det borde inte vara evigt
Min oro när jag tittar på en isodränskiva är snarare hur länge limmet kommer att klara hålla ihop kulorna, det borde inte vara evigt
Isodrän är också cellplast. Limmet behövs inte när den väl är monterad. Det finns även lösa kulor om grundmuren är ojämn.
Hur skulle man kunna få en märkbar temperaturskillnad över en tunn plast? Platonmatten fyller iprincip samma funktion som fuktspärren i en vanlig vägg när man har utvändig isolering. Majoriteten av isoleringen ligger utanför mattan.
Hur skulle man kunna få en märkbar temperaturskillnad över en tunn plast? Platonmatten fyller iprincip samma funktion som fuktspärren i en vanlig vägg när man har utvändig isolering. Majoriteten av isoleringen ligger utanför mattan.
Intressant läsning/diskussion var det här.
Hoppas jag kan lära mig något och att vi kommer fram till en slutsats.
Jag gissar att lite isolering utanpå platon är bra och flyttar daggpunkten ut mot platonmattan.
För mycket isolering skulle kunna skapa poblem, men det är väl endast om det är övertryck på insidan?
Jag gissar att lite isolering utanpå platon är bra och flyttar daggpunkten ut mot platonmattan.
För mycket isolering skulle kunna skapa poblem, men det är väl endast om det är övertryck på insidan?
En fuktspärr(ångspärr) i en vägg ska förhindra att den varma inneluftsfukten kommer ut i isoleringen där den då kan kondensera till vatten och skapa fukt- och mögelproblem.D Daniel 109 skrev:
En platonmatta är en fuktspärr mot vattnet i marken utanför källarväggen. Men för att platonmattan även ska kunna ta hand om fukten som redan är i källarväggen (eller kommer dit underifrån eller från inneluftsfukten) så måste platonmattan vara kallare än källarväggen, för då kondenserar vattnet där och rinner ner till dräneringsrören. Genom kondenseringen kan man säga att fukten "dras" ur källarväggen.
Funktionen på dessa två kan därför inte likställas. Och du har fortfarande inte lyckats förklara hur fukten som finns i eller kommer till källarväggen under- eller inifrån ska försvinna med isolering utanpå platonmattan som då förhindrar kondensering.
Med isolering utanpå platonmattan flyttar du daggpunkten till isoleringen på utsidan av platonmattan och gör därmed så att den tappar sin förmåga att torka ut väggen.S sblixten skrev:Intressant läsning/diskussion var det här.
Över- eller undertryck på insidan spelar mindre roll när det kommer till platonmattans funktion. Det är inte luft-transport genom källarväggen det är frågan om, utan fukt-transport (vatten-transport alltså).
Vi är uppenbarligen inte vid en slutsats än...