Jag kör aeotecen på 2st vvb, den ena var redan enfas och den andra gick å välja mellan 1-3 fas.
Kanske dina går att köra som enfas?
 
  • Gilla
fragnars
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
verkar som att den inte är för 400v? :/
jag kör med home assistant, har en shelly 3pm för övervakning till min 3-fas varmvattenberedare, använder sedan en kontaktor som också kan kontrolleras medhjälp av shellyn. allt är inkopplat nyligen och har inte konfat upp allt ännu men tanken är att med hjälp av tibberintergrationen i home assistant göra så att kontaktorn bryter då elen kostar som mest. för vår del borde de räcka att köra varmvattenberedaren då priset går ner igen på kvällen.

/Björn
 
EddieHansson
B Björn Smedsgård skrev:
jag kör med home assistant, har en shelly 3pm för övervakning till min 3-fas varmvattenberedare, använder sedan en kontaktor som också kan kontrolleras medhjälp av shellyn. allt är inkopplat nyligen och har inte konfat upp allt ännu men tanken är att med hjälp av tibberintergrationen i home assistant göra så att kontaktorn bryter då elen kostar som mest. för vår del borde de räcka att köra varmvattenberedaren då priset går ner igen på kvällen.

/Björn
Vad kostar det som behövs för shellyn och kontaktorn mm?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Vad kostar det som behövs för shellyn och kontaktorn mm?

Shellyn gick på 1300, kontaktorn fick jag från farsan som hade en över, installation gjordes av svågern som är elektriker. tror en liknande kontaktor kostar någon 500ing eller så. sen har jag allt annat uppsatt sen tidigare.men kring 2000 då om du har home assistant rullandes redan. inte säkert jag kan räkna hem det men som det vart har varmvattnet vart den enskildt största förbrukaren för oss.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Låter ju kanon! Vad har beredaren för volym? Hur utvärderar du vad som är dyrt, ett specifikt pris eller jämför du med snittet?
 
Varför valde du en så dyr Shelly?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
M mocklarn skrev:
Låter ju kanon! Vad har beredaren för volym? Hur utvärderar du vad som är dyrt, ett specifikt pris eller jämför du med snittet?
attributen i home assistant har lite olika nivåer, har inte riktigt bestämt hur jag ska göra då jag inte programmerat allt färdigt ännu. Beredaren är på 300l

M mocklarn skrev:
Varför valde du en så dyr Shelly?
Anledningen att jag körde med den shellyn var att jag har en beredare för 3fas, iom detta behövde jag en smart brytare som klarar 3fas och är kompatibel med homeassistant, detta hittade jag inte.

jag kör med den shellyn för att den klarar av att läsa lasterna från 3fas och är enkel att koppla till en kontaktor. finns säkert andra sätt men kollar man på en shelly 1pm t.ex så rekmenderas det inte att läsa för stora laster under långa tider. men de kanske hade funkat på en beredare med 1fas. jag har såna satta på golvvärmeslingorna/luft/luftvärmepumpen, tvättmaskin/torktummlare/diskmaskin m.fl. som sagt var, vet inte om detta är nödvändigt men jag gillar att kunna föra statistiken och home assistant är fantastiskt att använda till detta.
 
Aha, så syftet var att kunna mäta energin. Undrade då det nämligen inte behövs för styrningen. Perfekt med stor volym, då borde du kunna göra som jag och låta HA välja ut de billigaste (så många du behöver) för att klara ett snittdygn. Har du tempgivare så du kan välja att köra om temperaturen blir för låg?
 
M mocklarn skrev:
Aha, så syftet var att kunna mäta energin. Undrade då det nämligen inte behövs för styrningen. Perfekt med stor volym, då borde du kunna göra som jag och låta HA välja ut de billigaste (så många du behöver) för att klara ett snittdygn. Har du tempgivare så du kan välja att köra om temperaturen blir för låg?
Ja precis, den shellyn är för att kunna logga förbrukningen. Annars hade en enkel shelly 1 funkat lika bra med en kontaktor. Nej, har tyvärr inga givare i beredaren. Funderar om man kunde sätta något på kopparkopplingen för röranslutningen i botten, borde ju ge något utslag där va?
 
Om du sätter den på utgående rör så går det ju se när det är tomt. Det är nog rätt smart, ska nog flytta min givare dit. Då kan man nyttja volymen maximalt. Sen finns det ju risk att man tappar komfort då marginalen vid onormalt stor tappning blir väldigt liten.
 
Attitudeswe
Fick min far att byta till Tibber från vanligt rörligt efter att jag visat honom att han skulle ha sparat 1600kr hittils under 2022 om han kört med timdebiterat - helt utan att ändra sitt beteende.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
M mocklarn skrev:
Om du sätter den på utgående rör så går det ju se när det är tomt. Det är nog rätt smart, ska nog flytta min givare dit. Då kan man nyttja volymen maximalt. Sen finns det ju risk att man tappar komfort då marginalen vid onormalt stor tappning blir väldigt liten.
ja, saken för oss är att vi tömmer den aldrig, det kan bli lite svalare på slutet om hela familjen duschat (2 vuxna 2 barn och 1 tonåring) men tom blir den aldrig. därför har jag tänkt att man behöver inte återvärma direkt då på kvällen om priset är högt då utan det är bättre om man kör den mellan 02-05 ist då priset är billigast.

blir spännande att få till logiken för detta :D
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
É
Jag ska byta elavtal snarast. Om man antar att vi är normalförbrukare, går man +/- 0kr om man inte gör något speciellt, eller förlorar man på timpris jämfört med vanlig rörligt?

Jag kommer så småningom anpassa en del förbrukning med t.ex. min home assistant eller bara genom att tänka sig för. Men jag tror inte jag kommer engagera mig i det förens om några månader. Är det då bättre att avvakta med timpris tills senare? Men om man inte förlorar på det kan vi ju lika gärna börja med det direkt ändå trots att ingen automation finns ännu.
 
É ÉlPon skrev:
Jag ska byta elavtal snarast. Om man antar att vi är normalförbrukare, går man +/- 0kr om man inte gör något speciellt, eller förlorar man på timpris jämfört med vanlig rörligt?

Jag kommer så småningom anpassa en del förbrukning med t.ex. min home assistant eller bara genom att tänka sig för. Men jag tror inte jag kommer engagera mig i det förens om några månader. Är det då bättre att avvakta med timpris tills senare? Men om man inte förlorar på det kan vi ju lika gärna börja med det direkt ändå trots att ingen automation finns ännu.
svårt att säga om du skulle förlora eller ej. Beror ju på vad du binder avtalet på och vad framtidens elpris kommer vara, och det vet ju ingen men alla gissar ju på superdyrt mot vad det vart innan.

Det finns ju pengar att spara om du kan flytta din konsumtion av el till de billigare timmarna. Hos oss är uppvärmningen den stora förbrukaren vintertid så den styr jag mot elpriset. Tar även en titt på elpriset när vi ska tvätta tex. Starta nu eller förskjuta starten en timma.

beroende på vad du har för avtal idag så hade jag nog avvaktat med att byta. Men varför dröja med automationen?
 
É
Jag tänker inte binda, så min fråga gäller endast om jag lika gärna kan välja Tibber redan nu trots att jag ej anpassar min förbrukning eller jag ska välja vanliga rörligt månadspris. Vi får såklart utgå från att jag är en ”normalförbrukare”.

Styrningen har jag inte orkat läsa på om och frånluftsvärmepumpen är i klenaste laget så har inte några möjligheter styra så mycket nu ändå. Ska byta i höst.

tillägg: byta ska jag göra imorgon senast. Väljer bara nåt på elskling som är rörligt. Eller tibber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.